Jag har gjort ett val vilket känns skönt. Fungerar det inte får jag tänka om. Det är sjukt många timmar jag lagt ner på "men tänk om.." "kanske behöver jag.." Läst på om en modell och sedan ändrat mig och läst på om nästa.

Kaminen som jag behöver byta ut är inte alls lika besvärligt (däremot att få offert/få en installatör) . Inte gräsklipparen, trimmern, cirkelsågen etc heller.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det är sjukt många timmar jag lagt ner på "men tänk om.." "kanske behöver jag.."
Stor igenkänning på det. Såg en tjej på YouTube (ingenjör som bygger sitt eget flygplan) som sa ett bra uttryck för det: "contemplation frustration". 😁 Till slut måste man bara ta ett beslut och stå för det, hur osäker man än känner sig. Oftast blir det bra i slutändan ändå. 😊

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
För många okända faktorer för mig, det är därför jag haft svårt att bestämma mig. Vilket egentligen är fånigt, det är verkligen inte ett beslut på liv och död!

NyKarin NyKarin skrev:
För många okända faktorer för mig, det är därför jag haft svårt att bestämma mig. Vilket egentligen är fånigt, det är verkligen inte ett beslut på liv och död!
Och saker man gör eller köper behöver inte vara "de bästa", jag använder ofta "det är tillräckligt bra" och är nöjd.
Har man även bra grannar kan man köpa saker gemensamt med förbehållet att flyttar någon avsäger man rätten till sakerna, vi har då kunnat köpa lite "dyrare" saker t.ex. en lite större snöslunga.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Och problemet med snöslunga för mig har varit att jag inte vet vad som är tillräckligt bra. Efter den här vintern kanske jag har facit 😊

Och idag blev snöslunga luftad här nere i söder, 1,5 dm blötsnö gjorde att den fick kämpa, tvåstegs och 205cc motor.
Inget någon mindre hade klarat av. Men hörde att det uppe i Östergötland inte kommit så mycket att det behövde skottas.
Röd tvåstegs snöslunga med en 205cc motor används för att röja blötsnö på uppfart omgiven av vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Nej, tyvärr. Slungan står hopskruvad och redo men här är inte mer snö än att det på sin höjd kan sopas bort.

• Snötäckt gräsmatta framför en stuga med skog i bakgrunden och en fågelbad i förgrunden.
    Skapa konto
Dags att prova! Röd snöslunga används för att röja snö på en uppfart, med röda byggnader och skog som bakgrund.
Skapa konto

Betyg? Nja. Den gillar inte blötsnö, grus, ojämn mark. Jag lyckas inte få det vidare snyggt.
Men, min rygg klarar av att använda den, jag får bort snön så jag kan köra ut bilen och ta mig till mina bodar. Så godkänt. Sladdföringen blir jag förhoppningsvis bättre på. Det här är ett första försök. Oklart om det blivit snyggare med skyffel, ryggen hade mått bra mycket sämre.

Snöig uppfart med spår av snöröjning. Ojämn och grusig mark syns genom snötäcket. Trappa och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft den Jula-slungan i tre år nu.
Har haft den på altanen/taket till carporten.

Den kräver ganska hög matning för att kasta snön, kör man för långsamt så vispar den mer än kastar..
Är det mer än 10-15cm får man köra den stötvis för att den skall kasta men kör man kontinuerligt så börjar bladet spinna.
Fördel att den väger i stort sett ingenting och startar alltid.

Alla enstegsslungor trivs bäst på hårda ytor såsom stenläggning, asfalt, betong eller som i mitt fall trä.

Har du grus under så måste du packa snö först innan du kan slunga.
Jag packar min grusuppfart även för min stora tvåstegs bensinare.

Men nu hade jag ingen bensin hemma och tänkte prova 230V slungan på uppfarten då det är ordentligt med is under.

Den dryga decimeter som låg var inga problem då det var torr pudersnö.

Skulle ta plogvallen som var marginelt hårdare men absolut fortfarande lös.
Fick stöta slungan då det var för mycket att bara köra på..

Här dör slungan..
Motorn snurrar men skoveln gör det inte..

På vänstra sidan sitter drivremmarna bakom svarta sidopanelen som hålls på plats med 5x Philips 2'or.
Trasig tandrem från en snöslunga hålls i en hand, med en hel rem synlig i bakgrunden på ett lila underlägg.
Skapa konto

Hand som håller en svart tandrem från Vega med texten "PJ543" och "DO NOT CRIMP" på ett lila underlag.
Skapa konto

Tandremmen i finaste kinesium är det som gått av.
Här bannar jag mig själv för att jag inte beställt reservremmar som jag tänkt göra flera gånger...

Clas Ohlson säljer samma tandrem som Jula men mycket billigare.
Hade det inte varit för att det varit en Gates rem så hade jag köpt den någon annanstans.
Många online butiker säljer båda remmarna till bra pris och med största sannolikhet av bättre kvalitet än original.

Så gör inte som jag...
Köpa nya remmar NU så har du NÄR dom går av.
Det är en fråga om när, inte om, dom går av..

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Obs att multiremmen CO säljer är för lång, det är endast tandremmen som är likadan!

Bild av inre mekanism på gräsklippare med synliga remhjul och hjul, diskuterar längd på multirem och tandrem.
Skapa konto

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag körde kanske 20 kvm med den slungan idag, 15 cm tung blötsnö. Viss fick jag backa och ta ny fart några gånger, men helt klart mindre jobb än att köra med skyffel

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Någon som testat Husqvarnas batteridrivna?

Fairlane Fairlane skrev:
helt klart mindre jobb än att köra med skyffel
Helt enig 👍
Har överlag varit väldigt nöjd med min lilla sladdis 🙂

Skottade altanen EN gång med skyffel...
Där å då bestämde jag mig; aldrig igen..
40m²

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag ser ingen vinning i att använda snöslunga om den inte är stor och kraftig och har en ordentlig matarskruv. Är det litet lätt snö går det lika fort eller fortare med snöskotta/snösläde. Så tycker jag.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag har haft den Jula-slungan i tre år nu.
Har haft den på altanen/taket till carporten.

Den kräver ganska hög matning för att kasta snön, kör man för långsamt så vispar den mer än kastar..
Är det mer än 10-15cm får man köra den stötvis för att den skall kasta men kör man kontinuerligt så börjar bladet spinna.
Fördel att den väger i stort sett ingenting och startar alltid.

Alla enstegsslungor trivs bäst på hårda ytor såsom stenläggning, asfalt, betong eller som i mitt fall trä.

Har du grus under så måste du packa snö först innan du kan slunga.
Jag packar min grusuppfart även för min stora tvåstegs bensinare.

Men nu hade jag ingen bensin hemma och tänkte prova 230V slungan på uppfarten då det är ordentligt med is under.

Den dryga decimeter som låg var inga problem då det var torr pudersnö.

Skulle ta plogvallen som var marginelt hårdare men absolut fortfarande lös.
Fick stöta slungan då det var för mycket att bara köra på..

Här dör slungan..
Motorn snurrar men skoveln gör det inte..

På vänstra sidan sitter drivremmarna bakom svarta sidopanelen som hålls på plats med 5x Philips 2'or.
[bild]

[bild]

Tandremmen i finaste kinesium är det som gått av.
Här bannar jag mig själv för att jag inte beställt reservremmar som jag tänkt göra flera gånger...

Clas Ohlson säljer samma tandrem som Jula men mycket billigare.
Hade det inte varit för att det varit en Gates rem så hade jag köpt den någon annanstans.
Många online butiker säljer båda remmarna till bra pris och med största sannolikhet av bättre kvalitet än original.

Så gör inte som jag...
Köpa nya remmar NU så har du NÄR dom går av.
Det är en fråga om när, inte om, dom går av..
Tack, jag ska kolla efter remmar. Priset indikerar att det inte är högsta kvalitet.. Men den fungerar bättre än skyffel för mig. Idag i minusgrader (och ny skarvsladd) fungerade den bättre. Det gick att använda den på grusplanen även om det rasslade rejält. Ska försöka stampa till gruset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.