14 093 läst ·
139 svar
14k läst
139 svar
Köpråd snöslunga
Inte omöjligt att det vore samma tidsåtgång. För mig är det ryggen som inte klarar lyft-o-vridmoment så för mig är det en förbättring.H heimlaga skrev:
Säkerligen skulle det bli enklare o bättre med en dyrare kvalitetsslunga men jag behöver oftast göra prioriteringar i min budget. Med lite tur blir det inte så mycket snö i år. Istället för dyrare snöslunga kan jag titta på byggställning vilket vore enklare att faktiskt ha än att hyra.
Jag är benägen att hålla med dig men..H heimlaga skrev:
I mitt fall så måste snön lyftas över räcket på altanen också..
Det går inte att bara skyffla av.
Jag har också svag rygg så jag har skarvat skalmarna på våra snöskottor för att få bättre ergonomi. Fast det fungerar ju inte för alla. Man gör så som kroppen tillåter.NyKarin skrev:
Inte omöjligt att det vore samma tidsåtgång. För mig är det ryggen som inte klarar lyft-o-vridmoment så för mig är det en förbättring.
Säkerligen skulle det bli enklare o bättre med en dyrare kvalitetsslunga men jag behöver oftast göra prioriteringar i min budget. Med lite tur blir det inte så mycket snö i år. Istället för dyrare snöslunga kan jag titta på byggställning vilket vore enklare att faktiskt ha än att hyra.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Håller med!H heimlaga skrev:
Jag har en Stiga med 11 hk motor så det är en ganska stor maskin. Använder den så gott som aldrig. Mycket smidigare med snösläden tycker jag.
Min snösläde är lika värdelös som min snöslunga för kort handtag så man får böja sig hela tiden. Måste hitta en bättreN Nalleman64 skrev:
Snöslungan är en "Metalcraft" riktig skit det också köpte på outl1.se där det stod att den kunde kasta 5-6 m vilket inte stämmer. Då den kloggar igen ganska ofta så sliter man mycket på drivremmen också vilket leder till tidiga byten.
Är det en två-stegs? I så fall kan du göra impellermodifieringen så ska du se på kastlängd! Sök på "snow thrower impeller mod" på YouTube. 👌G Greger_08 skrev:
Jag har gjort modden på två snöslungor, en Stiga och min nuvarande CoCraft, och jag ljuger inte om jag hävdar att kastlängden mer än fördubblades. Dessutom kloggar det aldrig igen, hur tung och klistrig snö det än är.
Ser ut som en passande liten nätt snöslunga till min garageinfart och gångar runt huset 🤔😆😉H heimlaga skrev:
Men den kanske går under EU:s sanktionsregler mot Ryssland just nu ;-)
"The Belarus MTZ-50 is a classic, robust 2-wheel-drive agricultural tractor produced by Minsk Tractor Works (MTZ) in Belarus from 1962 to 1985, known for its simple design, D-60 diesel engine (around 65 hp), and durability, making it a popular workhorse in the Soviet era and beyond, with later versions like the MTZ-52 adding 4-wheel drive and improvements for various farm tasks."