Kör över med bilen flera gånger så får du ett bra underlag.
Jag packar alltid första snön, ibland även 2a och 3e snön.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag ser ingen vinning i att använda snöslunga om den inte är stor och kraftig och har en ordentlig matarskruv. Är det litet lätt snö går det lika fort eller fortare med snöskotta/snösläde. Så tycker jag.
Inte omöjligt att det vore samma tidsåtgång. För mig är det ryggen som inte klarar lyft-o-vridmoment så för mig är det en förbättring.

Säkerligen skulle det bli enklare o bättre med en dyrare kvalitetsslunga men jag behöver oftast göra prioriteringar i min budget. Med lite tur blir det inte så mycket snö i år. Istället för dyrare snöslunga kan jag titta på byggställning vilket vore enklare att faktiskt ha än att hyra.

• Gilla
Maxikatten
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag ser ingen vinning i att använda snöslunga om den inte är stor och kraftig och har en ordentlig matarskruv. Är det litet lätt snö går det lika fort eller fortare med snöskotta/snösläde. Så tycker jag.
Jag är benägen att hålla med dig men..
I mitt fall så måste snön lyftas över räcket på altanen också..
Det går inte att bara skyffla av.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kör över med bilen flera gånger så får du ett bra underlag.
Jag packar alltid första snön, ibland även 2a och 3e snön.
Haha, inte en chans att jag kommer ner med bilen till framsidan, trappa med bil känns sisådär. Men det ordnar sig med tillplattandet.

NyKarin NyKarin skrev:
Inte omöjligt att det vore samma tidsåtgång. För mig är det ryggen som inte klarar lyft-o-vridmoment så för mig är det en förbättring.

Säkerligen skulle det bli enklare o bättre med en dyrare kvalitetsslunga men jag behöver oftast göra prioriteringar i min budget. Med lite tur blir det inte så mycket snö i år. Istället för dyrare snöslunga kan jag titta på byggställning vilket vore enklare att faktiskt ha än att hyra.
Jag har också svag rygg så jag har skarvat skalmarna på våra snöskottor för att få bättre ergonomi. Fast det fungerar ju inte för alla. Man gör så som kroppen tillåter.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Precis. Gäller att hitta det som fungerar för en själv.

Lövblås till torr nysnö.

• Gilla
rakt09 och 4 till
  • Laddar…
N
H heimlaga skrev:
Håller med!
Jag har en Stiga med 11 hk motor så det är en ganska stor maskin. Använder den så gott som aldrig. Mycket smidigare med snösläden tycker jag.

• Gilla
Marvil69
  • Laddar…
När farsan levde körde han slunga några år. Sen upptäckte han att det fanns snöblad och snökedjor till åkgräsklipparen (MTD) så han sålde slungan och skiftade mellan blad och klippaggregat mellan säsongerna istället.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
G
N Nalleman64 skrev:
Håller med!
Jag har en Stiga med 11 hk motor så det är en ganska stor maskin. Använder den så gott som aldrig. Mycket smidigare med snösläden tycker jag.
Min snösläde är lika värdelös som min snöslunga för kort handtag så man får böja sig hela tiden. Måste hitta en bättre :)

Snöslungan är en "Metalcraft" riktig skit det också köpte på outl1.se där det stod att den kunde kasta 5-6 m vilket inte stämmer. Då den kloggar igen ganska ofta så sliter man mycket på drivremmen också vilket leder till tidiga byten.

G Greger_08 skrev:
det stod att den kunde kasta 5-6 m vilket inte stämmer. Då den kloggar igen ganska ofta så sliter man mycket på drivremmen också vilket leder till tidiga byten.
Är det en två-stegs? I så fall kan du göra impellermodifieringen så ska du se på kastlängd! Sök på "snow thrower impeller mod" på YouTube. 👌

Jag har gjort modden på två snöslungor, en Stiga och min nuvarande CoCraft, och jag ljuger inte om jag hävdar att kastlängden mer än fördubblades. Dessutom kloggar det aldrig igen, hur tung och klistrig snö det än är.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
NyKarin NyKarin skrev:
Är elektrisk för klen?
Yepp, här har du snöslungornas Kung! 454 Chevy V8, inga kraftproblem där inte 😎

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Det där är småsaker. Jag drömmer om en sån här slunga till min MF 165

Mats-S
H heimlaga skrev:
Det där är småsaker. Jag drömmer om en sån här slunga till min MF 165
[media]
Ser ut som en passande liten nätt snöslunga till min garageinfart och gångar runt huset 🤔😆😉

Men den kanske går under EU:s sanktionsregler mot Ryssland just nu ;-)

"The Belarus MTZ-50 is a classic, robust 2-wheel-drive agricultural tractor produced by Minsk Tractor Works (MTZ) in Belarus from 1962 to 1985, known for its simple design, D-60 diesel engine (around 65 hp), and durability, making it a popular workhorse in the Soviet era and beyond, with later versions like the MTZ-52 adding 4-wheel drive and improvements for various farm tasks."

P Paxman skrev:
impellermodifieringen
Jag funderar på å testa det på min 230V enstegare.
Det är ~1cm mellan impellern och bakväggen. Skulle gå att skruva dit en 10cm bred remsa i mitten

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.