14 093 läst ·
139 svar
14k läst
139 svar
Köpråd snöslunga
Jag får också blåsa det över gatan. En morgon låg det en plogvall vid infarten som är 10 m och glad i hågen fick slungan ta hand om den, men det jag missat från att de plogade sent kvällen innan var att den frusit och ordentligt. Men slungan är stark och plötsligt början den kasta iväg isbitar som projektiler där jag slarvat lite med inställning så det var bara några meter från att jag hade laddat på rakt in i grannens husvägg med fönster, de passerade några meter förbi grannens gavel.T TommyC skrev:
Jag köpte en begagnad snöslunga för 1000:- på blocket en vår och har lagt ungefär 100:- i servicematerial hittills på den. Blir andra säsongen för den nu och täcker gott och väl min uppfarts behov.NyKarin skrev:
Gå med grästrimmern (batteri) har jag njutit av i sommar. Det blir snyggt och det är enkelt. Mycket möjligt att med snöslunga och sladd i mörkret efter långt jobbpass att jag inte kommer att njuta på samma sätt. Men då är priset så lågt att jag kan ändra mig och köpa annat utan större ekonomisk förlust. Jag har tittat på ett par stycken runt 15000 kr, blir det felköp är det värre.
Varför kika på dom dyraste alternativ om du är osäker? Köp något begagnat och testa om det är något för dig.
Julas för 1500 blir mitt insteg. Det ger mig också tid att leta begagnat vilket jag misstänker är framförallt på vårkanten utbudet finns. Som jag skrev ovan, det är lätt att bli fartblind och vilja ha det bästa som ska räcka till för värsta snöstormarna. Vilket kanske inte sker på tio år.
Köp Honda HSS 970A ETD.
Ska du hålla uppe långa gångar. Blötsnö. Gräs och grus som underlag. Då är det bandat som gäller. Yamaha har också bra slungor.
Om du inte vill lägga 50-60000 så sök en begagnad.
Fördelen med att köpa något som fungerar direkt, är att du slipper förlora en massa tid och pengar på skrot som ändå i slutändan bara bygget på sopberget.
Ska du hålla uppe långa gångar. Blötsnö. Gräs och grus som underlag. Då är det bandat som gäller. Yamaha har också bra slungor.
Om du inte vill lägga 50-60000 så sök en begagnad.
Fördelen med att köpa något som fungerar direkt, är att du slipper förlora en massa tid och pengar på skrot som ändå i slutändan bara bygget på sopberget.
Nej, jag är sådan som tycker att det man kan göra själv ska man göra själv. Det var med stor tvekan jag lämnade in bilen för byte till vinterdäck häromveckan, jag brukar göra själv. Men en hjärnskakning jag fortfarande känner av fick mig att leja ut.Y Yderfält skrev:
Att köpa en slunga för ca 15000 låter som en dåliig affär. Själv har jag anlitat en firma som sköter snöskottningen inkl plogvallar + sandning när det behövs vilket inte brukar vara så många gånger per vinter.
Om du även räknar in driftskostnader som bränsle och underhåll så kommer du kanske inte att räkna hem de pengarna på många år. Beroende på var du bor (kustnära?) kanske du har mycket mer snö per år än vad jag har i mitten av sörmland så du måste göra en egen kalkyl. Dessutom är det underbart att alltid ha nyskottat och sandat när du kommer hem på natten.
Om du även räknar in driftskostnader som bränsle och underhåll så kommer du kanske inte att räkna hem de pengarna på många år. Beroende på var du bor (kustnära?) kanske du har mycket mer snö per år än vad jag har i mitten av sörmland så du måste göra en egen kalkyl. Dessutom är det underbart att alltid ha nyskottat och sandat när du kommer hem på natten.
Blir det en snörik vinter som 2010 får jag givetvis tänka om. Det finns lantbruk runtomkring, jag kan höra med grannarna hur de brukar göra.A AndersS skrev:
Jo, 15000 i nuläget när jag inte har erfarenhet av snöslungevärlden och dessutom inte vet om det kommer snö känns fel. Det är därför jag bestämt mig för en för 1500.B Bilisten3 skrev:Att köpa en slunga för ca 15000 låter som en dåliig affär. Själv har jag anlitat en firma som sköter snöskottningen inkl plogvallar + sandning när det behövs vilket inte brukar vara så många gånger per vinter.
Om det blir en normalvinter kommer jag klara av att hålla efter själv vilket är vad jag föredrar. Blir det övermäktigt får jag tänka om.
Nu har du redan beställt en (liten) slunga för att testa behovet, men jag kommer med mina tankar/erfarenheter ändå.
Vi köpte hus för 12 år sedan. Då jag är begränsad pga hälsan kände jag att en snöslunga var nödvändigt.
Det blev först en begagnad ensteg med sladd (Clas Ohlsons variant). Den var förvånansvärt effektiv...så länge det var "rätt" snö. Så fort det var blötsnö eller frusen plogvall var den värdelös. Därför såldes den (utan någon ekonomisk förlust) och en tvåstegs Stiga införskaffades, även den begagnad. Stor skillnad! Den tog alla typer av snö (speciellt efter att jag modifierat impellern enligt ett antal YouTube-videor) och den tuggade sig igenom frusna plogvallar hyfsat väl.
Dock hade den inte styrning av utkastet från handtagsplatsen, så jag var tvungen att böja mig fram och vrida på det vilket inte var så ergonomiskt. Våra ytor som behöver snöröjas är lite komplicerade, så det blir mycket vridande på utkastet. Därför letade jag efter en lite större maskin på Blocket, där både själva utkastet och dess "flärp" för kastlängd kan manövreras från handtagsplatsen. Jag hittade en Clas Ohlson-maskin igen (som tyvärr utgått ur sortimentet), och nu har jag en perfekt slunga för mig! (Stigan sålde jag faktiskt med lite vinst!)
Slutsatsen jag dragit är att det är nog rätt ovanligt att man ångrar att man köpt en stor maskin...men det är vanligt att man ångrar att man köpt en för liten. Därför är det väldigt bra att köpa begagnat, eftersom värdeminskningen är i princip obefintlig.
Gällande att starta bensinmaskiner så handlar det till stor del om rätt teknik och rätt bränsle. Ingen av mina bensinmaskiner är svårstartade. Bensinsnöslungorna jag haft/har har alla startat på första rycket. Det gäller att lära sig respektive maskins startegenheter och att ALLTID köra på alkylatbensin! Detta är speciellt viktigt på säsongsmaskiner, eftersom alkylatbensinen inte åldras på samma sätt som vanlig bensin. Jag gör t o m så att jag tömmer mina mopeders tankar när de ska ställas av för vintern, och häller i en skvätt alkylatbensin. Sedan låter jag mopeden gå några minuter så jag vet att all gammal bensin är "urtvättad" ur systemet. Detta säkerställer att jag inte kommer ha några startbekymmer när säsongen startar igen efter vintervilan. 👍
Vi köpte hus för 12 år sedan. Då jag är begränsad pga hälsan kände jag att en snöslunga var nödvändigt.
Det blev först en begagnad ensteg med sladd (Clas Ohlsons variant). Den var förvånansvärt effektiv...så länge det var "rätt" snö. Så fort det var blötsnö eller frusen plogvall var den värdelös. Därför såldes den (utan någon ekonomisk förlust) och en tvåstegs Stiga införskaffades, även den begagnad. Stor skillnad! Den tog alla typer av snö (speciellt efter att jag modifierat impellern enligt ett antal YouTube-videor) och den tuggade sig igenom frusna plogvallar hyfsat väl.
Dock hade den inte styrning av utkastet från handtagsplatsen, så jag var tvungen att böja mig fram och vrida på det vilket inte var så ergonomiskt. Våra ytor som behöver snöröjas är lite komplicerade, så det blir mycket vridande på utkastet. Därför letade jag efter en lite större maskin på Blocket, där både själva utkastet och dess "flärp" för kastlängd kan manövreras från handtagsplatsen. Jag hittade en Clas Ohlson-maskin igen (som tyvärr utgått ur sortimentet), och nu har jag en perfekt slunga för mig! (Stigan sålde jag faktiskt med lite vinst!)
Slutsatsen jag dragit är att det är nog rätt ovanligt att man ångrar att man köpt en stor maskin...men det är vanligt att man ångrar att man köpt en för liten. Därför är det väldigt bra att köpa begagnat, eftersom värdeminskningen är i princip obefintlig.
Gällande att starta bensinmaskiner så handlar det till stor del om rätt teknik och rätt bränsle. Ingen av mina bensinmaskiner är svårstartade. Bensinsnöslungorna jag haft/har har alla startat på första rycket. Det gäller att lära sig respektive maskins startegenheter och att ALLTID köra på alkylatbensin! Detta är speciellt viktigt på säsongsmaskiner, eftersom alkylatbensinen inte åldras på samma sätt som vanlig bensin. Jag gör t o m så att jag tömmer mina mopeders tankar när de ska ställas av för vintern, och häller i en skvätt alkylatbensin. Sedan låter jag mopeden gå några minuter så jag vet att all gammal bensin är "urtvättad" ur systemet. Detta säkerställer att jag inte kommer ha några startbekymmer när säsongen startar igen efter vintervilan. 👍
Tack för att du delar din erfarenhet! Det är inte omöjligt att jag går samma väg. Men det känns skönt att kunna släppa tankar om snöslunga ett tag (till första snön), nu ligger julas för 1500 i en bod. Nu ska jag jag istället fundera på kamin, hur jag ska göra köksskåp, kattbur och hönsbod istället 😊
Vilken slunga valde du? Använder du den trots att du lejer ut skottandet? Nu har jag ju köpt en billig enstegs från jula. Blir det en normalvinter kommer den fungera, annars får jag tänka om.B Bilisten3 skrev:
Tillgång kan vara problematisk, det är därför jag frågade här och köpte nu. Sommaren 2018 gick det inte att hitta vare sig fläkt eller portabel AC.. Nu med ny luftvärmepump är åtminstone vardagsrummet säkrat. Sommartid då. Vintern är fortfarande oklar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hoppas det blir bra med den du köpt. Själv gick jag snäppet över och klickade hem en bensinare för cirka 3500 kr. Har stor tomt och uppfart samt kommer även vilja hålla stigar öppna till verktygsbod mm. Kan tänka mig att det skulle bli en massa trassel med sladd plus att jag vill ha kraften för att klara djup/blötsnö.
Vi får se hur säsongen blir, lär väl just inte bli någon snö när man investerat i utrustning.
Vi får se hur säsongen blir, lär väl just inte bli någon snö när man investerat i utrustning.