Jag har verkligen tittat på alla varianter, även bensin. Hittat en modell, bestämt mig och ändrat mig. Just nu tänker jag att julas med sladd är ett bra insteg till snöslungevärlden för mig. Är den för klen får jag titta på bensindriven med elstart. Hatar jag sladden men den klarar snön får jag köpa en dyrare med batteri. För det priset kan jag ändra mig.

Annars finns åtta kvarlämnade manuella snöskyfflar (från tidigare ägare) i varierande storlekar jag kan använda 😊

dof dof skrev:
Tror inte du vill skotta 2 stigar på 30+50m och 40m2 uppfart med en snöslunga med sladd.....
Om du är helt inställd på elektriskt får du nog kolla på en större modell med batterier. Om du söker tror jag det finns några trådar här om dessa. Själv hade jag köpt en bensinslunga med elstart och ett par schyssta lurar om det inte finns redan.
Nä, enig. Dom avstående med sladd är inget man vill göra när man är stressad inför jobbet eller trött efter en jobbdag.

Då ska det vara enkelt och gå fort = bensinmodell 👍🏻

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Gå med grästrimmern (batteri) har jag njutit av i sommar. Det blir snyggt och det är enkelt. Mycket möjligt att med snöslunga och sladd i mörkret efter långt jobbpass att jag inte kommer att njuta på samma sätt. Men då är priset så lågt att jag kan ändra mig och köpa annat utan större ekonomisk förlust. Jag har tittat på ett par stycken runt 15000 kr, blir det felköp är det värre.

När jag skrotade Klippo gräsklipparen som vi tog över från förra ägarna till vår fastighet och ersatte den med en Bosch batteriklippare så trodde jag att det skulle bli mycket sämre med klippförmåga och tidsåtgång för att klippa. Jag hade fel den gången. Batteriklipparen var lika stark som bensinklipparen men huvudorsaken till bytet var att Klippon vägde ca 50 kg medan Bosch batteriklippare väger knappt 15 kg inklusive ett batteri. Vi har nivåskillnader på tomten så klipparen behöver bäras i trappor.

Jag har sällan varit mer nöjd med bytet från gammal till nyare teknik.

Vad gäller snöslunga så tror jag tyvärr att det inte är möjligt att ersätta den äldre tekniken utan en större försämring av prestanda och tidsåtgång. Nu har vi lite större yta att röja med 40 meter infartsväg ca 2,5 m bred och en ganska stor garageplan. Som mest tar det mig ca 30 minuter att röja hela ytan när det har fallit ca 3 dm blötsnö. Det är sällan det händer men med snösläde tog det mig 3 timmar att röja 3 dm blötsnö vilket var det som motiverade att investera nästan 20kSEK i en slunga för 13 år sedan.

Elstart av bensinslungan är nödvändigt.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Enstegsslungorna är ett helvete om man har cementplattor som underlag,ligger dom det minsta ojämt,så tar det tvärstopp, Det är ju skoveln som slungan dras fram av,slungan är som en osthyvel under,mot cementplattorna/grusvägen.. Men går bra om man har asfalt som underlag!

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
P
snöslunga med sladd känns som det är mest för radhus med minimal tomt... om ens där.. tror snålheten har vunnit över vettig användarvänlighet och funktion där.. visserligen är mina referenser på snöröjning lite längre norrut än ts. men dom långa gångarna på 30 m plus 50 meter med 1m bredd plus P yta för bilen med 4 x 10 så känns det omständigt att krångla med skarvsladd..

Sen känns alla dom där små enstegs slungorna inte ens hondas variant är mycket att ha.. känsliga för underlag, hopplösa att inte vill gå frammåt om man inte har perfekt underlag och har snön fallit och måste tas omhand 8-10-12 timmar senare så kan det vara nära på omöjligt eller ja det ¨är så långsamt att var det under 7 cm så var spaden effektivare..
Jag skulle säga att enstegs slungor är för folk som alltid kan ta reda på snön så fort den fallit eller tätt inpå.. får det ligga och det slår om lite i temperaturer så blir det snabbt tungt och besvärligt..

Min farmor och numera min mor kör samma snöslunga nån gammal honda som verkar helt odödlig på akylatbensin och får ny olja ibland. tror vi bytt nån rem också på 20 års användning så även om den var dyr i inköp och beg priset var i klass med många lågpris kina skit ny ,så har grannarna bytt en handfull maskiner under samma tid. här går den i arv istället.. Den har inte ens elstart men det räcker att man drar ut snöret så har den redan startat.. farmor drog igång den fast hon var över 90 och morsan är i 70 års åldern och drar med lätthet igång den. Så har man råd med en honda eller kolla på en begagnad så får man en helt annan kvalitet än merparten av marknaden idag med mest kinatillverkat lågpris skrot utan reservdelar som ingen vill laga..

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Tack för all input, den har gett mig mer än alla timmar jag lagt ner på att läsa om slungor.

NyKarin NyKarin skrev:
Jag vill inte plöja 20 cm + blötsnö och det är förmodligen därför min velighet slår till. I Östergötland behövs inte det en normalvinter men någon gång vart tionde år eller så..
Jag och grannen skaffade en tvåstegs Husqvarna utifrån att när den verkligen behövs är det när snöoväder slår till med mycket och tung snö, så den kan stå oanvänd något år då och då.
Lite lätt pudersnö behöver ingen snöslunga och vi finns ett län längre söder ut.😉

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag glömde nämna det kanske viktigaste. När det har snöat mycket här så får vi en upp till 50 cm hög och minst lika djup plogvall mot gatan. Då brukar det vara blötsnö och plogvallen innehåller både hårt packad snö och en del is. De gångerna är den stora skarka tvåstegsslungan värd varenda krona den kostade för länge sedan.

Lätt pudersnö går snabbare att ploga för hand med snösläde än att rulla ut snöslungan ur sitt ide.

• Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Jag vet ju inte hur plogningen fungerar här, återstår att se. Kanske att det blir så att jag köper en tvåstegs när jag inser att enstegs med sladd inte fungerar.

Fairlane
Den enkla enstegsvarianten med sladd jag visade klarade faktiskt en plog all rätt hyfsat ändå. Givetvis inte som en rejäl slunga, men bättre än jag trodde. Det är så ovanligt ändå hos mig att det kommer så mycket och att plogbilen inte viker undan bladet, så för mig är det mer värt att spara pengarna och att den är lätt. Jag lyfter den utan problem runt huset och har altanen om det kommit mycket.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Eller så sparar du de pengarna och satsar på en rejäl slunga från början.

Kastlängden kan vara viktig beroende på vilka förutsättningar man har. En stor slunga kan kasta snön över gatan. I vårt fall har vi gränsen mellan två granntomter rakt över gatan. Det området använder ingen så där kan jag lägga mycket snö.

Vår slunga har en styrspak som styr riktningen på utkastet. Styrspaken har jag stor nytta av då jag lägger en stor del av snön på bara ena sidan av vår infart så jag justerar utkastet varje gång jag vänder slungan. Kan man kasta snön hur som helst i olika riktningar behövs ingen smidig styrspak utan varianterna med vev duger lika bra.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft en snöslungeplan i beredskap i flera år, men eftersom det blir mindre och mindre snö här i stockholm har det inte varit rimligt med en investering. Jag har då kommit fram till att det enda man inte kommer bli förbannad på när snön väl ligger där är en tvåstegs slunga,i mitt fall med banddrift, och toppmärkena där är Honda och Yamaha. Allt annat blir en kompromiss.

Nu håller jag tillgodo med en rejäl snösläde istället, titta på en från MASI i plast, inte i metall. Man flyttar enorma mängder tung snö med en sådan.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag beställde en sådan igår. Hatar jag den har jag inte gjort någon större förlust utan får kosta på en bättre. Tror att det är ett bra instegsval, tack för tips!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Eller så sparar du de pengarna och satsar på en rejäl slunga från början.

Kastlängden kan vara viktig beroende på vilka förutsättningar man har. En stor slunga kan kasta snön över gatan. I vårt fall har vi gränsen mellan två granntomer rakt över gatan. Det området använder ingen så där kan jag lägga mycket snö.

Vår slunga har en styrspak som styr riktningen på utkastet. Styrspaken har jag stor nytta av då jag lägger en stor del av snön på bara ena sidan av vår infart så jag justerar utkastet varje gång jag vänder slungan. Kan man kasta snön hur som helst i olika riktningar behövs ingen smidig styrspak utan varianterna med vev duger lika bra.
Jag håller med om att den låter toppen och jag har kanske gjort ett dåligt val. Men det är lätt att dras med och köpa mer avancerade grejer än vad man behöver. Grannar har jag två stycken, förvaring av snö kommer inte vara något problem. Just nu kan jag ta en förlust på 1500 om det inte fungerar. Och så kan jag läsa om den här tråden med all bra info vilket kommer göra det enklare med nytt beslut.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.