B Boggi skrev:
Medveten om att man kan hamna i sådana bryderier - och då drar jag på en märkslang med en annan färg på den blå ledaren - så att det tydligt framgår att dess funktion inte är Nolla
Då har vi ett dilemma
Ledaren ska ha den färgmärkningen utefter hela dess längd
Hur löser du det?
Är det infälld installation såär blå dedikerad till "nolla", i en uanpåliggande installation får den användas till mellantrådar och tändtråd som skrivits i tidigare inlägg.
Olämpligt att använda den till obruten fas.
 
U Uffe A skrev:
Ledaren ska ha den färgmärkningen utefter hela dess längd
Om jag inte missminner mig på regelverket fatalt, så är det godkänt att märka om alla ledaren i varje ända, samt om det finns dosor så ska det även märkas där. Däremot ska/får inte en jord ( gulgrön ) märkas om och inte heller någon annan till jordmarkering.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna lampa är avsedd att skruvas fast på väggen, förhoppnings på en bottendel som isolerar kopplingsutrymmet mot väggen.
IFÖ´s okapslade porslins armatur har väl aldrig haft någon isolerad bottendel .
 
Skärmdump av en svensk text om elektriska installationsregler med markeringar och en handritad smiley.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja du BO nu är du inne i regelboken och lägger upp här, nu är det väl så att var är texten i mitt inlägg som åsidosätter ditt klipp som du lagt in. En blå ledare kan märkas om i ändarna sen vad den har för kulör ini kabeln är fabricerat.
Du som tydligen vet. Om jag har en kabel med blå och använder den till tändtråd får jag märka den med en annan kulör tex vit för att markera att den är spänningsförande och inte en nolla.
 
Tack för alla råd, blev lite pusslade med alla åsikter ;)
Nu sitter den där den skall vara äntligen, så nu blir det lite lugnare här hemma :)
Badrumsspegel med installerade lampor ovanför en handfat med elektriska verktyg och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Då har vi ett dilemma
Ledaren ska ha den färgmärkningen utefter hela dess längd
Hur löser du det?
Är det infälld installation så är blå dedikerad till "nolla", i en uanpåliggande installation får den användas till mellantrådar och tändtråd som skrivits i tidigare inlägg.
Olämpligt att använda den till obruten fas.
Sorry, fick uppfattningen att vi talade om en mantlad kabel eller en anslutningsledning av gummislangtyp, och i det fallet struntar jag helt enkelt i kravet färgmärkningen "utefter hela dess längd". Är däremot MYCKET mer restriktiv om det ligger FK i ett VP-rör - där vill jag gärna ha samma färg utefter hela dess längd - även om det betyder ett komplett utbyte av alla ledare i VP-röret. (Att byta ut en enskild ledare bland andra brukar inte bli så bra - såvida inte avståndet är väldigt kort och rakt).
 
M
J Jokasjervi skrev:
Tack för alla råd, blev lite pusslade med alla åsikter ;)
Nu sitter den där den skall vara äntligen, så nu blir det lite lugnare här hemma :)
[bild]
Och multimetern fick du fram också - snyggt! :D
 
M
B Boggi skrev:
Sorry, fick uppfattningen att vi talade om en mantlad kabel eller en anslutningsledning av gummislangtyp, och i det fallet struntar jag helt enkelt i kravet färgmärkningen "utefter hela dess längd". Är däremot MYCKET mer restriktiv om det ligger FK i ett VP-rör - där vill jag gärna ha samma färg utefter hela dess längd - även om det betyder ett komplett utbyte av alla ledare i VP-röret. (Att byta ut en enskild ledare bland andra brukar inte bli så bra - såvida inte avståndet är väldigt kort och rakt).
Du får hänvisa till Schrödingers katt nästa gång någon ifrågasätter att du färgmärkt kablarna på en installationskabel :)
 
J jonaserik skrev:
Ja du BO nu är du inne i regelboken och lägger upp här, nu är det väl så att var är texten i mitt inlägg som åsidosätter ditt klipp som du lagt in.
Jag vill minnas att du tidigare önskade fler citat ur reglerna, men det kanske var någon annan. Den var inte riktad till någon speciell då det är flera inlägg som berör märkning av ledare.
J jonaserik skrev:
En blå ledare kan märkas om i ändarna sen vad den har för kulör ini kabeln är fabricerat.
Ja du har rätt, en "blå ledare" som inte är en neutralledare, i kablar där det inte finns någon neutralledare får användas till annat, om förväxling med neutralledare inte är möjlig. Jag antar att det är det du menar med "märka om". Det finns inga förbud mot att tilläggsmärka ledare om det behövs. Men det är ju bra om märkning tydliggör något.
J jonaserik skrev:
Om jag har en kabel med blå och använder den till tändtråd får jag märka den med en annan kulör tex vit för att markera att den är spänningsförande och inte en nolla.
Så ja, du får märka den, men som sagt lämpligen endast en tilläggsmärkning i ändarna, om du finner att det tillför något. Även neutralledare klassas som spänningsförande del. Man bör ju inte överdriva användning av blå ledare till annat än neutralledare så de enkla tillämpningar med en kort tändtråd mellan strömbrytare och dosa tycker jag inte behöver någon tilläggsmärkning.

I många tillämpningar bygger det på att man ser hur en kabel är inkopplad för att avgöra ledarnas funktion. Vi har ju även fallet med en fyrledare som anslutningskabel till en 400 V spis utan nolla. Där finns en blå part som används som fasledare. Tillför en rosa tejpsnutt något? Det skulle i så fall vara en partexmärkning som det står "L" på. Men det är ganska udda, så då bör kan kanske märka samtliga ledare...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[bild]
Tack för infon och speciellt det sista - som jag med ett ? funderat över de sista dagarna. Jag brukar sällan fundera så mycket över service-kablar - jag brukar komma in efter dessa.
 
Panor82
Lite off topic kanske och inte så vanligt i privatbostäder men ledare som som är identifierade med numrering och används som skydds eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i den punkter där de ansluts. Lika så med PENledare som då märks med färgkombinationen grön och gul samt blått i ledarändarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.