Jag läser och förfasas (men tack för informationen) det finns alltså ingen gräns för galenskaperna. Den som har hittat på det här har inte varit inne i en kopplingsdosa - inte ens på bild. Själv skulle jag aldrig tänka tanken - den saken är klar. Om en kund skulle kräva ett sådant förfarande - skulle jag gå ut genom dörren och aldrig återvända.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är en eftergift för kablar med fyra ledare. Normalt ska dessa ha färgerna brun, svart, grå men kan då inte användas för tillämpningar med två faser och nolla. Därför används färgerna blå, brun, svart för klena installations- och anslutningskablar i Sverige. Där medges att blå används som fas om "förväxling inte är möjlig" och givetvis i tillämpningar där ingen nolla används. Man behöver tumma på nånting för att slippa kostnaden att tillverka två varianter på dessa kablar.
E El-Löken66 skrev:
K Krille_90_ skrev:
Det intressanta här är inte att besvara TS fråga. Det intressanta är att säkerställa att det TS eventuellt tar sig för inte är olämpligt eller till och med farligt, och då ingår det bland annat att reda ut så mycket fakta som behövs för att möjligen kunna ge korrekta råd.K Krille_90_ skrev:
Utifrån TS bild skulle dosan precis lika gärna kunna vara avsedd för trefasmatning av en gammal nollelös tvättmaskin som av någon för mig obegriplig anledning dinglar i sin slang framför spegeln. Att då råda TS i någon riktning utifrån gissningar baserade på färger är inte i TS intresse, även om dessa gissningar skulle kunna anses vara en form av svar på TS fråga.
Medveten om att man kan hamna i sådana bryderier - och då drar jag på en märkslang med en annan färg på den blå ledaren - så att det tydligt framgår att dess funktion inte är NollaBo.Siltberg skrev:
Det är en eftergift för kablar med fyra ledare. Normalt ska dessa ha färgerna brun, svart, grå men kan då inte användas för tillämpningar med två faser och nolla. Därför används färgerna blå, brun, svart för klena installations- och anslutningskablar i Sverige. Där medges att blå används som fas om "förväxling inte är möjlig" och givetvis i tillämpningar där ingen nolla används. Man behöver tumma på nånting för att slippa kostnaden att tillverka två varianter på dessa kablar.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
exakt - ingen hade väl klagat om man själv kunde få välja vilka färger som skulle vara i kabeln.Bo.Siltberg skrev:
Det är en eftergift för kablar med fyra ledare. Normalt ska dessa ha färgerna brun, svart, grå men kan då inte användas för tillämpningar med två faser och nolla. Därför används färgerna blå, brun, svart för klena installations- och anslutningskablar i Sverige. Där medges att blå används som fas om "förväxling inte är möjlig" och givetvis i tillämpningar där ingen nolla används. Man behöver tumma på nånting för att slippa kostnaden att tillverka två varianter på dessa kablar.
Säger ju heller inte att jag förespråkar blå som fas, utan tog det som anledning till varför man ska mäta och inte gissa
Jord kan du ”tejpa”, blå ska in i neutral, sen får du testa dig fram om det är brun eller svart som är tändtråd. Ingen raketforskning direkt. Undvik koppla med strömmen på så slipper du få en chock.J Jokasjervi skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
visst är det läckert att göra så - precis som att det är läckert att märka upp kopplingsdosor där det är ett skiljt 400v-system, men alla har varken tid, ork eller kunskap att vara så duktiga.B Boggi skrev:
och idag kanske priset mellan 3 och 4-ledade kablar är så liten så man kanske lika gärna kan ta en 4-ledare och klippa den blå kabeln, men förr var det ju inte riktigt så när resurser var billigt och material dyrt.
Skulle med det sagt heller aldrig installera blå som fas om det gick att undvika.
Vad är det för eftergift med en 4-ledare, det finns i många installationer, du glömde skriva om att det ska då gälla för belysning och vart tog nollan vägen i din skrift. Att säga eftergift verkar vara utan vetskap.Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med klena installationer. Klenspänning 50 V eller vad. Sen det med att säga något om att armaturen hänger och det är farligt, tror du TS är dum i huvudet och tar i oisolerada ledningar, frågan var hur kollar jag vilken som går till strömbrytaren och då behövs inte någon form av pekpinnar från någon. eller som skrivs raketforskningBo.Siltberg skrev:
[QUOTE tvättmaskin som av någon för mig obegriplig anledning dinglar i sin slang framför spegeln.[/QUOTE]
Gammal TM nu får du ge dig , titta noga på vad som finns i dosan, färskvara på kopplingsdetaljer och slang. Fanns inte på den tiden när en TM skulle matas med 3 - faser utan noll.
I alla trådar som kommer gällande EL, så ska det kommenteras och gissas i ofantligt många inlägg om det som inte är relevant i en fråga. Stötas blötas om det ena och andra ´, varför inte vara lite mer rakt på sak. Att i det här läget går det att göra så eller säga "" Nu är det dags att mäta kan du det "" Många sitter här framför BH och tycker om saker och ska vara lite förmer än andra, vadan denna inställning. Se till att när en fråga kommer och det kommer svar från någon som är vettig, gå inte in och trassla till tråden som ni gör jämt och ständigt, låt det bli någon/några som diskuterar med en TS , det behöver inte vara 20 st som ska hävda sin kunskap i ämnet. Tänk till lite på vad ni håller på med. När det kommer upp något och svar ges på ett bra sätt går jag aldrig in och kommenterar, utan bara läser, t.o.m inte läser då det löser sig i frågan. Ingen ide att fortsätta att kommentera. Nu är det ett fritt forum och alla får skriva vad dom vill utan påverkan från andra att utebli från en tråd ( frågeställning ) . Men som jag skrev tänk lite.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Man vill inte tillverka två sorters fyrledare med olika färger för att stöda olika tillämpningar.J jonaserik skrev:
Med klena installationskablar menar jag 1-5 -2.5 mm². De uppgifter jag har säger att kombinationen blå, brun, svart förekommer för dessa.J jonaserik skrev:
Nej, så säger man inte. Men TS har kanske inte kunskap till att installera lampan på rätt sätt. TS frågade endast om vilka trådar man ska använda för att koppla in den. Det går inte att koppla in lampan såsom det ser ut på bilden, det behövs lite installationsarbete först.J jonaserik skrev:
NU svarar jag på allt du skrev som citat. Du ger dig inte med att framhålla dig som någon som vet bättre än annan och ska snurra till det så det passar dig . Du vet säkert mycket mer än andra om det som står i regelboken, men dyvla inte till andra med kunskaperna, sluta med det. Det finns många här på forumet som har en ypperlig kompitens när det gäller EL och dess utförande, så det behövs inte några långa inlägg från dig i en del frågor
För att förtydliga så kommer jag att kapa röret, skarva sladdarna, sedan smälla upp lamphållaren i kaklet direkt ovanpå hålet. Sockeln är en separat del man skruvar på i efterhand och där skall jag sätta kablarna.
Vad jag förstått så spelar det ingen roll om jag tar svart eller brun (om de är strömförande båda två) tillsammans med blå, sedan är det inga problem att proppa resten (jord + svart alt brun), alternativt eltejp beroende på utrymme?
Vad jag förstått så spelar det ingen roll om jag tar svart eller brun (om de är strömförande båda två) tillsammans med blå, sedan är det inga problem att proppa resten (jord + svart alt brun), alternativt eltejp beroende på utrymme?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Roll spelar det ju troligen, vill du kunna styra lampan eller den ska alltid vara tänd?J Jokasjervi skrev:För att förtydliga så kommer jag att kapa röret, skarva sladdarna, sedan smälla upp lamphållaren i kaklet direkt ovanpå hålet. Sockeln är en separat del man skruvar på i efterhand och där skall jag sätta kablarna.
Vad jag förstått så spelar det ingen roll om jag tar svart eller brun (om de är strömförande båda två) tillsammans med blå, sedan är det inga problem att proppa resten (jord + svart alt brun), alternativt eltejp beroende på utrymme?
Den ena är konstan strömförande så lampan kommer lysa hela tiden . Den andra är strömförande när din lampknapp står på till vilket innebär att du kan tända och släcka lampan. Mät kablarna om du har möjlighet vilken som är konstant strömförande och vilken som är det när lampknappen är på till enbart. Alternativt ta loss lampknappen och kolla färgen på kablarna i den om det är svart eller brunJ Jokasjervi skrev:För att förtydliga så kommer jag att kapa röret, skarva sladdarna, sedan smälla upp lamphållaren i kaklet direkt ovanpå hålet. Sockeln är en separat del man skruvar på i efterhand och där skall jag sätta kablarna.
Vad jag förstått så spelar det ingen roll om jag tar svart eller brun (om de är strömförande båda två) tillsammans med blå, sedan är det inga problem att proppa resten (jord + svart alt brun), alternativt eltejp beroende på utrymme?
Och det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att någon använt nytt kopplingsmaterial i avsikt att koppla in en äldre tvättmaskin. Tack! Bra att du klargör detta så tydligt!J jonaserik skrev:
Uppenbarligen har du kunskap att förstå vad denna dosa är avsedd för och varför den dinglar i en slang framför spegeln. Tyvärr saknar jag denna kunskap, men det är ju det fina här att vi alla bidrar med det vi behärskar. Jag har exempelvis ingen aning om hur det jag ser på bilden bästa nyttjas för att installera belysning. Killgissa skulle jag kunna göra men är det det vi ska göra här?
Anser du att någon bryter mot reglerna finns det som du säkert vet rapporteringsmöjligheter. I övrigt har jag svårt att se att någon uppskattar dina försök att vara ordningsman. Ser det mest som ett fullkomligt onödigt och otrevligt dyvlande från din sida.J jonaserik skrev:
Naturligtvis med den höjden på något som kommer ur en vägg bredvid en spegel, så är den inte för en TM utan till någon form av armatur för belyningAlfredo skrev:
Behöver inte vara någon ordningsman och har inte den tanken heller, det finns för många av den sorten på forumet som ska hävda sig i en del frågor. Du skriver reglerna, klart en följsam del i det ska det vara, men det brukar urarta sig rätt bra i dessa EL-delar med ordningshen ocg dra iväg långt utanför det som frågan gäller. Finner det lite underligt att du är med och kommentera, när du själv säger "" ingen kunskap """ Läs begrunda och lär dig av andra som svarar. Det blir som att sitta på skolbänken igen som vi alla på något sätt gjort för att förkovra oss i olika ämnen.. Vem vet du kanske är bättre på något annat än jag är och där vet vi intet vilket CV vi har du och jag.Alfredo skrev:
