Jag tänkte koppla in en lampa i badrummet men blev lite förvirrad av alla kablar, lampan tar två men från väggen sticker 4 ut. Osäker om det är svarta eller bruna jag kopplar in tillsammans med den blå och sedan tejpar resten.
Det är endast denna lampa som går till lampknappen.
Det är endast denna lampa som går till lampknappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara så att et är tänkt som en ledare ( brun ) till ett vägguttag och en ledare till lampa ( svart ) och blå gemensam. Det brukar vara så, för det tänkts för badrumsskåp med uttag. Du får prova vilken av brun/svart som tänder lampan, sen tejpa den andra + jorden som inte behövs, armaturen är i porslin. ser det ut som
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Man ”testar” sig inte fram till vilken som är fas, man mäter upp det mot nollan med en multimeter.
Den du letar efter är tändtråden och bör ge dig 230v när du slår på strömbrytaren, den andra fasen kan också vara kopplad på en brytare i och med att det är till badrum.
Tändtråd och nolla ansluter du till plintarna på armaturen så till vida att den är gjord i porslin och därmed inte har någon skyddsjord.
sista tipset, man tejpar inte oanvända kablar utan sätter på toppklämmor så som det är gjort i dosan redan även om man slarvar med skyddsjorden
Den du letar efter är tändtråden och bör ge dig 230v när du slår på strömbrytaren, den andra fasen kan också vara kopplad på en brytare i och med att det är till badrum.
Tändtråd och nolla ansluter du till plintarna på armaturen så till vida att den är gjord i porslin och därmed inte har någon skyddsjord.
sista tipset, man tejpar inte oanvända kablar utan sätter på toppklämmor så som det är gjort i dosan redan även om man slarvar med skyddsjorden
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Två trådar och en funktion ska fram, vad är felet med att koppla en i taget till armaturen för att få fram vilkem som går till brytaren. Det med mäta går det med, men lika enkelt att koppla. Så proffsigt är det inte att det ska påtalas i dom termerna.M Marcussjogren skrev:
Brukar vara dåligt med plats i armaturen för några klämmor och det går bra att tejpa och det är bara två som behövs görasM Marcussjogren skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det är även på plats att fråga kring omständigheterna. Varför visar bilden en löst hängande dosa i en flexslang? Man kan inte koppla in en lampa mot denna dosa såsom det ser ut. Det är antagligen tänkt att dosan ska skruvas fast på väggen (med anpassad och dold slanglängd), eller att dosan ska bort och flexslangen ska gå direkt in i armaturen. Det gäller då att armaturen har plats en för en flexslang inom sitt kopplingsutrymme. Det ser dessutom nyinstallerat ut, då finns det någon som vet hur det ska kopplas.
Nu gällde frågan inte huruvida dosan hängde eller ej, detta tror jag nog TS kan se.Bo.Siltberg skrev:
Det är även på plats att fråga kring omständigheterna. Varför visar bilden en löst hängande dosa i en flexslang? Man kan inte koppla in en lampa mot denna dosa såsom det ser ut. Det är antagligen tänkt att dosan ska skruvas fast på väggen (med anpassad och dold slanglängd), eller att dosan ska bort och flexslangen ska gå direkt in i armaturen. Det gäller då att armaturen har plats en för en flexslang inom sitt kopplingsutrymme. Det ser dessutom nyinstallerat ut, då finns det någon som vet hur det ska kopplas.
Precis som JonasErik skriver är det långt ifrån otroligt att det finns både tändtråd och fas där.
Vad för? Det var ju inte det ts frågade om.Bo.Siltberg skrev:
Det är även på plats att fråga kring omständigheterna. Varför visar bilden en löst hängande dosa i en flexslang? Man kan inte koppla in en lampa mot denna dosa såsom det ser ut. Det är antagligen tänkt att dosan ska skruvas fast på väggen (med anpassad och dold slanglängd), eller att dosan ska bort och flexslangen ska gå direkt in i armaturen. Det gäller då att armaturen har plats en för en flexslang inom sitt kopplingsutrymme. Det ser dessutom nyinstallerat ut, då finns det någon som vet hur det ska kopplas.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det finns fler fördelar med att mäta, bland annat så lär man ut enligt ”god sed” när man svarar på forumet och att TS inte är väl bevandrad inom el kan vi ju konstatera, varpå det blir extra viktigt.J jonaserik skrev:Två trådar och en funktion ska fram, vad är felet med att koppla en i taget till armaturen för att få fram vilkem som går till brytaren. Det med mäta går det med, men lika enkelt att koppla. Så proffsigt är det inte att det ska påtalas i dom termerna.
Brukar vara dåligt med plats i armaturen för några klämmor och det går bra att tejpa och det är bara två som behövs göras
Hemma har jag t ex kablage där brun är fas 1 och blå är fas 2 (helt OK installation enligt reglerna).
Låt oss då säga att vi på forumet lär TS att det är OK att koppla och testa, så hade TS hos mig kanske spänningssatt sin lampa med 400v.
Inte farligt med lampan som exempel eftersom en lampa är billig, men ovan teori går ju att ta ytterligare ett steg.
Gällande tejpen så återigen, börja med god sed och utgå inte från att det inte finns plats. Finns det inte plats så borde väl inte en ordentlig linda tejp vara så farligt i praktiken, men om man verkligen inte kan använda klämma så kanske man kanske ska nämna vilken sorts tejp som är lämplig i så fall. Frystejp har ju en tendens att torka och fnasa sönder efter ett år.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Därför att TS vill "koppla in en lampa" - det går inte att koppla in en lampa mot det man ser på bild.K Krille_90_ skrev:
Visst kan man mäta med en lampa, om man finner det enkelt och säkert. Denna lampa är avsedd att skruvas fast på väggen, förhoppnings på en bottendel som isolerar kopplingsutrymmet mot väggen. En temporär provkoppling innebär att allting hänger i luften - någon får hålla lampan i handen, med direkt berörbara spänningssatta delar. Eller så skruvar man dit lampan mot väggen, men har man kopplat fel får man skruva loss den igen och ändra. Det är ju ingen permanent lösning att koppla lampan mot den dosa man ser på bild. Man kan ju också ta reda på hur det är kopplar på andra sätt, t.ex genom att titta på bakom strömbrytare eller fråga den person som utfört installationen.
Ja det ser jag med men det var fortfarande inte det ts frågade. Ts undrade vilka kablar som skulle vara till lampan och tips hur han hittade dem inte något om den övriga installationenBo.Siltberg skrev:
Därför att TS vill "koppla in en lampa" - det går inte att koppla in en lampa mot det man ser på bild.
Visst kan man mäta med en lampa, om man finner det enkelt och säkert. Denna lampa är avsedd att skruvas fast på väggen, förhoppnings på en bottendel som isolerar kopplingsutrymmet mot väggen. En temporär provkoppling innebär att allting hänger i luften - någon får hålla lampan i handen, med direkt berörbara spänningssatta delar. Eller så skruvar man dit lampan mot väggen, men har man kopplat fel får man skruva loss den igen och ändra. Det är ju ingen permanent lösning att koppla lampan mot den dosa man ser på bild. Man kan ju också ta reda på hur det är kopplar på andra sätt, t.ex genom att titta på bakom strömbrytare eller fråga den person som utfört installationen.
Blå får aldrig vara fas i en fast installation - det är INTE ok enligt reglerna - ja, i varje fall de regler jag känner till.M Marcussjogren skrev:Det finns fler fördelar med att mäta, bland annat så lär man ut enligt ”god sed” när man svarar på forumet och att TS inte är väl bevandrad inom el kan vi ju konstatera, varpå det blir extra viktigt.
Hemma har jag t ex kablage där brun är fas 1 och blå är fas 2 (helt OK installation enligt reglerna).
Låt oss då säga att vi på forumet lär TS att det är OK att koppla och testa, så hade TS hos mig kanske spänningssatt sin lampa med 400v.
Inte farligt med lampan som exempel eftersom en lampa är billig, men ovan teori går ju att ta ytterligare ett steg.
Gällande tejpen så återigen, börja med god sed och utgå inte från att det inte finns plats. Finns det inte plats så borde väl inte en ordentlig linda tejp vara så farligt i praktiken, men om man verkligen inte kan använda klämma så kanske man kanske ska nämna vilken sorts tejp som är lämplig i så fall. Frystejp har ju en tendens att torka och fnasa sönder efter ett år.
Blå skall i en fast installation alltid vara Nolla och får INTE vara spänningsförande (bortsett från kanske ett spänningsfall på någon 10-dels Volt).
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det är tillåtet i en för ändamålet avsedd installation där blå aldrig har någon annan funktion än att vara fas.B Boggi skrev:
I mitt fall är det en separat installation för 400v element med egen central.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Från tidigare länk:B Boggi skrev:
”Enligt 514.3.Z4 får även andra ledare ha blå färgmarkering i vissa tillämpningar. Men endast när förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns. ”
Om man ser något som är märkligt i bilderna så är det väl inget konstigt att påtala detta, även om det inte uttryckligen frågades efter?K Krille_90_ skrev:
Det kan ofta vara så att den som frågar inte känner till allt som den borde fråga efter/behöver känna till.
