sladden till vänster går till lampan

• Elektriska ledningar och förbindningsklämmor i en öppen kopplingsdosa, sladd till vänster kopplad till lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
brun och svart op femledaren inte inkopplade alls

• Elledningar i dosa med icke inkopplade brun och svart ledare, och andra färgade kopplade ledare.
    Skapa konto
understa som går in i huset mot elcentralen.
de andra två går till förrådet varav den ena går in i väggen till strömbrytaren, den andra till en ny dosa som förmodligen delar upp ström till strömbrytare/lampa och eluttag

• Elrör installerade längs en vägg, några går till en central och andra till ett förråd och strömbrytare.
    Skapa konto
L
Enligt uppgift så sitter det en armatur där nu ,eller har suttit , med brytare längre bort , och troligen funkar det i dag , eller den är borttagen , då är det bara förhoppningsvis 3 ledningar ut , ( svart+blå +g/g ) eller ( brun + blå+G/G ) där svart eller brun är tändtråd , då ska det vara blå mot blå + svart eller brun mot svart eller brun + Gulgrön mot gulgrön om den finns i armaturen

från andra håller

• Eluttagsdosa med oanslutna kabeländar och genomförande rör vid en byggplats.
    Skapa konto
Nu sitter det alltså så här och lampan lyser hela tiden och inget funkar i förrådet. Vad har jag gjort för fel?
Jag ska ta hit en elektriker för jag behöver hjälp med en annan grej också, då får hen kolla detta. Men jag behöver ha igång frysen jag har i förrådet... :thinking:

• Schema över elektrisk koppling med flera kablar märkta i olika färger som leder till en lampa, med kommentarer för funktion.
    Skapa konto
Om du har kopplat så som du anger i din sista bild, lampan lyser och förrådet är svart, så har du dålig kontakt någonstans.
Men! Så som du har gjort nu är livsfarligt. Den blåa tråden som hänger lös är strömförande, och du står utomhus på antagligen blött underlag. Stäng av strömmen omedelbart!

Det är under tak och strömmen är avstängd.
Men menar du att det är rätt kopplat i alla fall? I så fall får jag ju kolla att alla kablar sitter fast ordentligt i de små plintarna.

Lampan lyser alltså hela tiden, oavsett om jag trycker på strömbrytaren till lampan.

Ja det är precis det förväntade resultatet så som du har kopplat. Jag förutsätter att lampan är släckt nu, för det ska inte finnas någon ström på överhuvudtaget.

Kan du bekräfta färgen på kablarna som går till förrådet? Det står att det ska finnas brun, men den kabeln ser svart ut. Har du svart, blå, gul-grön till förrådet?

Det du visar på bilderna verkar vara hempul klass 1A så var riktigt säker på vad du gör där, går inte att anta något när utförandet är sånt.

Fokus här måste vara att få igång frysboxen i förrådet tills någon kan komma och se över allting. En hel del av de där kablarna skulle dessutom behöva bytas.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör först kontrollera ifall "matningen" består av tre faser. Titta i proppskåpet ifall tre säkringar skyddar denna kabel, och mät att du har 400 V mellan samtliga tre faser och 230 V mellan samtliga faser mot nollan (blå) och dessutom mot jord. Det kan ju vara något helt annat, t.ex en fas och två tändtrådar etc.

Följande förslag förutsätter att det är en trefaskabel. Vidare vet vi inte om det är lämpligt att använda de två "översta" faser i den kabeln eller om förrådet bättre använder en annan fas. Du får försöka se vad som finns i förrådet och om den belastningen, om den är hög, bättre passar på en annan fas.

[bild]
Skyddsjordsledaren ska kopplas fram till lampan, även om den i sig inte använder skyddsjorden.
Jämfört med hur det ser ut nu så ser den som Bo ritade ut såhär. Vilket är rätt....?

• Elektrisk kopplingsschema visar kablar och anslutningar för strömbrytare och lampa, märkt med färger och text.
    Skapa konto
Nej nu är den släckt förstås eftersom jag har stängt av strömmen!

Det stämmer det är svart, blå och gul/grön till förrådet.

Och ja, det är hempul på många ställen här. Köpte en duschkabin och slängde ut mitt bubbelbadkar (gillar inte att bada...) och då upptäckte jag att kablarna till badkaret bara var ihoptvinnade med fingrarna :sweat:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.