understa som går in i huset mot elcentralen.
de andra två går till förrådet varav den ena går in i väggen till strömbrytaren, den andra till en ny dosa som förmodligen delar upp ström till strömbrytare/lampa och eluttag
de andra två går till förrådet varav den ena går in i väggen till strömbrytaren, den andra till en ny dosa som förmodligen delar upp ström till strömbrytare/lampa och eluttag
Enligt uppgift så sitter det en armatur där nu ,eller har suttit , med brytare längre bort , och troligen funkar det i dag , eller den är borttagen , då är det bara förhoppningsvis 3 ledningar ut , ( svart+blå +g/g ) eller ( brun + blå+G/G ) där svart eller brun är tändtråd , då ska det vara blå mot blå + svart eller brun mot svart eller brun + Gulgrön mot gulgrön om den finns i armaturen
Nu sitter det alltså så här och lampan lyser hela tiden och inget funkar i förrådet. Vad har jag gjort för fel?
Jag ska ta hit en elektriker för jag behöver hjälp med en annan grej också, då får hen kolla detta. Men jag behöver ha igång frysen jag har i förrådet...
Jag ska ta hit en elektriker för jag behöver hjälp med en annan grej också, då får hen kolla detta. Men jag behöver ha igång frysen jag har i förrådet...
Om du har kopplat så som du anger i din sista bild, lampan lyser och förrådet är svart, så har du dålig kontakt någonstans.
Men! Så som du har gjort nu är livsfarligt. Den blåa tråden som hänger lös är strömförande, och du står utomhus på antagligen blött underlag. Stäng av strömmen omedelbart!
Men! Så som du har gjort nu är livsfarligt. Den blåa tråden som hänger lös är strömförande, och du står utomhus på antagligen blött underlag. Stäng av strömmen omedelbart!
Ja det är precis det förväntade resultatet så som du har kopplat. Jag förutsätter att lampan är släckt nu, för det ska inte finnas någon ström på överhuvudtaget.
Kan du bekräfta färgen på kablarna som går till förrådet? Det står att det ska finnas brun, men den kabeln ser svart ut. Har du svart, blå, gul-grön till förrådet?
Kan du bekräfta färgen på kablarna som går till förrådet? Det står att det ska finnas brun, men den kabeln ser svart ut. Har du svart, blå, gul-grön till förrådet?
Jämfört med hur det ser ut nu så ser den som Bo ritade ut såhär. Vilket är rätt....?Bo.Siltberg skrev:
Du bör först kontrollera ifall "matningen" består av tre faser. Titta i proppskåpet ifall tre säkringar skyddar denna kabel, och mät att du har 400 V mellan samtliga tre faser och 230 V mellan samtliga faser mot nollan (blå) och dessutom mot jord. Det kan ju vara något helt annat, t.ex en fas och två tändtrådar etc.
Följande förslag förutsätter att det är en trefaskabel. Vidare vet vi inte om det är lämpligt att använda de två "översta" faser i den kabeln eller om förrådet bättre använder en annan fas. Du får försöka se vad som finns i förrådet och om den belastningen, om den är hög, bättre passar på en annan fas.
[bild]
Skyddsjordsledaren ska kopplas fram till lampan, även om den i sig inte använder skyddsjorden.