1 421 läst ·
43 svar
1k läst
43 svar
Koppla in en 400v element LVI
Det är i # 20 som är rätt, och 1 och 2 i stickproppen ska ihop med dina svarta från väggen + jord naturligtvisT tyomka skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ur ordboken:J jonaserik skrev:
dubbelmoral:
moral som innebär att man i teorin bekänner sig till viss (hedervärd) princip men i verkligheten handlar tvärtom
Men här är det ingen som bekänner sig till någon hedervärd princip att man inte skall koppla el eftersom det är olagligt. Tvärtom faktiskt. (Det finns så många trådar på temat att jag inte orkar lista ens en enda.)
Vi bara upplyser att det är olagligt. Det är som sagt alltid bra att veta att man bryter en lag. Oavsett om man tänker bryta mot den eller inte.
Och när vi gjort det så berättar vi gärna hur man gör om man gör det rätt. Eftersom vi sätter värde på att elinstallationer är korrekt gjorda. Det är tom så att de flesta här tycker att det är mycket viktigare än att den är utförd lagligen.
Men, jag orkar inte tjata om det här. Så släng du in sista ordet om du vill.
Testet är genomfört.
Elementet verkar fungera. Värmen kommer. Lampan tänds vid ON och släcks vid OFF. Termostat fungerar.
Undrar vad är knappen för sol/måne? Jag för mig att har något med temperatur sänkning att göra.
Ännu ett stort TACK till er alla som vad med och hjälpte till.
Elementet verkar fungera. Värmen kommer. Lampan tänds vid ON och släcks vid OFF. Termostat fungerar.
Undrar vad är knappen för sol/måne? Jag för mig att har något med temperatur sänkning att göra.
Ännu ett stort TACK till er alla som vad med och hjälpte till.
Har du kollat så skyddsjorden är ok? Har man klippt fabriksmonterad kontakt och anslutit skyddsjordad apparat på annat sätt, ska man kontrollera skyddsjordens kontinuitet.T tyomka skrev:
Nattsänkning men hur många grader vet jag inte , är nog ca 5 C i sänkning normalt.T tyomka skrev:
Spänningen gånger strömmen. Så 400 x 6 = 2400 W på den gruppen.T tyomka skrev:
Det vet inte elementet. Du får styra det manuellt med sol / måne. Eller med ett externt kopplingsur. Eller strunta i det.T tyomka skrev:
Framgår det någonstans i tråden ifall radiatorn ens ska skyddsjordas?
Om det finns jordade vägguttag och lamputtag eller inga alls vägg och lamputtag i förrådet ska radiatorn skyddsjordas.
Finns det ojordade vägg och lamputtag i förrådet ska radiatorn ej jordas.
(Förutsätter iofs dock att elen då har installerats innan 1994, annars ska befintliga uttag jordas då det bröt mot reglerna vid installationstillfället)
Om det finns jordade vägguttag och lamputtag eller inga alls vägg och lamputtag i förrådet ska radiatorn skyddsjordas.
Finns det ojordade vägg och lamputtag i förrådet ska radiatorn ej jordas.
(Förutsätter iofs dock att elen då har installerats innan 1994, annars ska befintliga uttag jordas då det bröt mot reglerna vid installationstillfället)
Klicka här för att svara