T tyomka skrev:
Nu blir jag lite förvirrad.
Det var precis så jag skrev i inlägg 19 och frågade om det var korrekt men då fick jag svar NEJ i inlägg 21 och att jag skulle följa schemat från inlägg 20.
Det är i # 20 som är rätt, och 1 och 2 i stickproppen ska ihop med dina svarta från väggen + jord naturligtvis

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är i # 20 som är rätt, och 1 och 2 i stickproppen ska ihop med dina svarta från väggen + jord naturligtvis
Ja, då är jag med nu!
Men det var ju det jag menade i #19, och fick svar Nej, därför lite förvirring.

J jonaserik skrev:
Svar nej det är dubbelmoral.
Ur ordboken:

dubbelmoral:

moral som innebär att man i teorin bekänner sig till viss (hedervärd) princip men i verkligheten handlar tvärtom

Men här är det ingen som bekänner sig till någon hedervärd princip att man inte skall koppla el eftersom det är olagligt. Tvärtom faktiskt. (Det finns så många trådar på temat att jag inte orkar lista ens en enda.)

Vi bara upplyser att det är olagligt. Det är som sagt alltid bra att veta att man bryter en lag. Oavsett om man tänker bryta mot den eller inte.

Och när vi gjort det så berättar vi gärna hur man gör om man gör det rätt. Eftersom vi sätter värde på att elinstallationer är korrekt gjorda. Det är tom så att de flesta här tycker att det är mycket viktigare än att den är utförd lagligen.

Men, jag orkar inte tjata om det här. Så släng du in sista ordet om du vill.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Ja, då är jag med nu!
Men det var ju det jag menade i #19, och fick svar Nej, därför lite förvirring.
OK och köp en anslutningsdosa på billiga varuhuset, enklast och billigast.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Jag tror jag har koll på läget nu.
Får testa nu under helgen.
Tackar för era svar.
Återkommer med resultat senare.

Testet är genomfört.
Elementet verkar fungera. Värmen kommer. Lampan tänds vid ON och släcks vid OFF. Termostat fungerar.

Undrar vad är knappen för sol/måne? Jag för mig att har något med temperatur sänkning att göra.

Ännu ett stort TACK till er alla som vad med och hjälpte till.

T tyomka skrev:
Testet är genomfört.
Elementet verkar fungera. Värmen kommer. Lampan tänds vid ON och släcks vid OFF. Termostat fungerar.

Undrar vad är knappen för sol/måne? Jag för mig att har något med temperatur sänkning att göra.

Har du kollat så skyddsjorden är ok? Har man klippt fabriksmonterad kontakt och anslutit skyddsjordad apparat på annat sätt, ska man kontrollera skyddsjordens kontinuitet.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Testet är genomfört.

Nattsänkning men hur många grader vet jag inte , är nog ca 5 C i sänkning normalt.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
K karkka skrev:
Har du kollat så skyddsjorden är ok? Har man klippt fabriksmonterad kontakt och anslutit skyddsjordad apparat på annat sätt, ska man kontrollera skyddsjordens kontinuitet.
Du får gärna berätta hur?

J jonaserik skrev:
Nattsänkning men hur många grader vet jag inte , är nog ca 5 C i sänkning normalt.
Hur vet elementet om det är dag eller natt?

Passar på slänga en fråga till
Säkringarna är på 2-6A x 2st. Hur många watt kan jag ha som MAX för den anläggningen?
Orkar inte ta fram fysikboken från högstadiet.

• Keramiska säkringar märkta 6A och 400V med handskriven text "Värme" och "MU" på en grå panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tyomka skrev:
Säkringarna är på 2-6A x 2st. Hur många watt kan jag ha som MAX för den anläggningen?
Spänningen gånger strömmen. Så 400 x 6 = 2400 W på den gruppen.

T tyomka skrev:
Hur vet elementet om det är dag eller natt?
Det vet inte elementet. Du får styra det manuellt med sol / måne. Eller med ett externt kopplingsur. Eller strunta i det.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Du får gärna berätta hur?
Man säkerskäller att skyddsjorden den gul/gröna inte har avbrott från metallen på ditt element hela vägen till elcentralen. Detta görs med ohm mätning s.k koninuitetsmätning.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Mikael_L
Framgår det någonstans i tråden ifall radiatorn ens ska skyddsjordas?

Om det finns jordade vägguttag och lamputtag eller inga alls vägg och lamputtag i förrådet ska radiatorn skyddsjordas.

Finns det ojordade vägg och lamputtag i förrådet ska radiatorn ej jordas.
(Förutsätter iofs dock att elen då har installerats innan 1994, annars ska befintliga uttag jordas då det bröt mot reglerna vid installationstillfället)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.