T tyomka skrev:
Nej, dem passar inte ihop därför så tänkte jag även byta kontakt på elementet.
Då kan du lika gärna skaffa en anslutningsdosa och koppla in ellementet direkt i den, tror det är svåt att få tag i en ny kontakt. Kan vara en brun - blå + gg i kontakten. Har ingen betydelse hur dom hamnar, bara gg är mot gg.

Ja, jag kan ta vanlig dosa, det är inte det som är problemet.
Från vägg sticker ut 2faser och 1 jord. Lvi elementet har 5 trådar. Jord, blå, och tre svarta.
Jord vägg mot jord element, blå på elementet som jag vet kan man strunta i, sedan då? Jag har två faser från vägg och tre trådar från elementet.

Fairlane
Den tredje är också fas, används för vidarekoppling om sådant används.

Lite uppdatering med nya bilder.
1. Svart
2. Blå
J. Gulgrön
N. Svart vitt
3. Svart.

Gissar att jag använder 1, 2 och jord för att koppla med dem som sticker ut från väggen. N och 3 kan struntade i. Rätt?

• Terminalblock med numrerade anslutningar 1, 2, N och jord. Kablar med svarta, blå och gulgröna färg anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsbox med flera kablar, inklusive svart, gulgrön och blå, kopplade i olika anslutningar.
    Skapa konto

Bästa svaret

T tyomka skrev:
Från vägg sticker ut 2faser och 1 jord. Lvi elementet har 5 trådar. Jord, blå, och tre svarta
Här är ett schema på ett LVI-ellement. Och om du ser hur tamapar är stickproppen så blir det bra. I en anslutningsdosa finns 5 plintar och dom som inte används nollas bara på plinten. Öpmma stickisen och se färgföljden, et finns nummer i den 1 till 5

• Elektriskt schema för LVI-element med anslutningsplintar och märkningar för 400V och 230V, samt temperaturjusteringar på svenska och andra språk.
    Skapa konto
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Lite uppdatering med nya bilder.
1. Svart
2. Blå
J. Gulgrön
N. Svart vitt
3. Svart.

Gissar att jag använder 1, 2 och jord för att koppla med dem som sticker ut från väggen. N och 3 kan struntade i. Rätt?
Svar nej använd schemat

Fairlane Fairlane skrev:
Den tredje är också fas, används för vidarekoppling om sådant används.
Vidarekopplingen går INTE in i elementet utan den kopplas enbart i anslutningsdosan.
Är det inte säkrast och fråga LVI då slipper du en massa gissningar vilket du får här.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Fairlane
E elmont skrev:
Vidarekopplingen går INTE in i elementet utan den kopplas enbart i anslutningsdosan.
Är det inte säkrast och fråga LVI då slipper du en massa gissningar vilket du får här.
Så långt är jag med också. Men elementet vet ju inte vilka två faser som sitter i dosan, därav måste elementet ha tre kablar, även om även bara två är anslutna på andra sidan, ellerhur?

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så långt är jag med också. Men elementet vet ju inte vilka två faser som sitter i dosan, därav måste elementet ha tre kablar, även om även bara två är anslutna på andra sidan, ellerhur?
Det ellementet är för att ha en slav och styra nästa i samma rum och då blir 5 tåtar in i det och är kopplade där.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ellementet är för att ha en slav och styra nästa i samma rum och då blir 5 tåtar in i det och är kopplade där.
Innebär det att det inte går att använda det elementet utan att ha en till slav element?

T tyomka skrev:
Innebär det att det inte går att använda det elementet utan att ha en till slav element?
Nej. Så gott som alla LVI-element kan kopplas till en slavradiator. Men det är inget måste. Du lämnar bara den tråden oansluten.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nej. Så gott som alla LVI-element kan kopplas till en slavradiator. Men det är inget måste. Du lämnar bara den tråden oansluten.
Vilken tråd då? N och 3?

T tyomka skrev:
Vilken tråd då? N och 3?
Ja. Titta på bilden i inlägg #20. Ordningen stämmer även om 3 - 4 på bilden motsvarar N - 3 på din stickpropp.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Svar ja, det är 1 och 2 + jord i stickisen som du ska använda, dom andra blindas.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar ja, det är 1 och 2 + jord i stickisen som du ska använda, dom andra blindas.
Nu blir jag lite förvirrad.
Det var precis så jag skrev i inlägg 19 och frågade om det var korrekt men då fick jag svar NEJ i inlägg 21 och att jag skulle följa schemat från inlägg 20.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.