D
Borde det inte kunna gå att sätta en trefaskontakt på EKKJ-kabeln och därefter en vanlig 3-fadförlöngningskabel till byggcentralen?

Eller så köper du en uttagscentral. En sådan ser i stort sett ut som en byggcentral, men saknar inkommande apparatintag och är istället avsedd för inkommande kabel, till exempel EKKJ. Dessutom så brukar de vara förberedda för att matas med endera TN-C eller TN-S.

En till sak att beakta är hur stora dina mätarsäkringar är. En byggcentral har sällan 16A uttagen säkrade i centralen. De är endast vidarekopplade. Är mätarsäkringarna större än 16A behöver du således även hantera hur du ska säkra av ett eventuellt 16A uttag. En uttagscentral med alla uttag säkrade och inbyggd jordfelsbrytare löser det problemet också.

En mer elegant lösning, om det går, är att använda ett 3-fas uttag i uthuset för att mata huset med byggström under ombygganden. Bara att koppla loss kabeln till huset i uthusets central så länge. Där kan du också, om det inte redan finns, på ett enkelt vis koppla in ett trefasuttag med korrekt avsäkring och korrekt delning av nolla och jord.

Nya inlägget: Nej, det går inte, i alla fall inte om man ska hålla sig till reglerna. Det är kombinerad nolla och jord i den inkommande kabeln (TN-C). Nolla och jord får bara delas i en central (enkelt uttryckt).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nja, jordfelsbrytare ska det vara i centralen också. Men börja med att kolla om du har något lämpligt uttag i uthuset att använda med en vanlig 16A skarvsladd och byggcentral.

Nej, var det inte en 4 ledare det handlade om och byggcentralen kräver en 5 ledare. Och det SKA vara en JFB före CEEuttaget.

Får man koppla 3x6+6 som TN-C? Skall inte PEN vara min 10mm2?

Vid nyanläggning ja, i en befintlig anläggning nej.
Och den centralen ska funka, men man får koppla om lite på inkommande.

Redigerat:
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
D
Jag har funderar......

Jag funderar på att byta den befintliga centralen. Visserligen väl dimensionerad men från 74.

Kan jag inte köpa en ny central och dra ut lite kontantuttag som jag använder till maskinerna. Jag har en del utanpåliggande jordade uttag liggandes.

D Derbyboy skrev:
Jag har funderar......

Jag funderar på att byta den befintliga centralen. Visserligen väl dimensionerad men från 74.

Kan jag inte köpa en ny central och dra ut lite kontantuttag som jag använder till maskinerna. Jag har en del utanpåliggande jordade uttag liggandes.
Frågan är varför du vill byta och om du ska göra det borde du kunna börja där och koppla den rätt direkt och försörja bygget med den. Om inte annat kan du börja med ett nytt trefasuttag korrekt säkrat och med jordfelsbrytare, från det då som sagt gå till ev lösa byggcentraler.

Oavsett hur mycket du funderar undvik att koppla en typisk byggcentral mot kabeln av den typ du har fastanslutet det är riktigt dåligt och onödigt.

D
Jo jag har börjat inse att det här är krångligare än vad jag först trodde....

Jag ska kontakta en elektriker vad det lider

Tack för all input så länge

Det är ett 16A trefasuttag, så lite förenklat kan man säga att du får ut 3 x 16A ur uttaget, vilket ger 3 x ca 3000w.

Men du kan inte ta ut 16A ur schukouttagen samtidigt som du tar 16A ur trefasen.

Obserbvera att såvitt jag kan se så är trefasuttaget i den centralen inte säkrat, så du måste ha 16A säkringar före centralen.

D Derbyboy skrev:
Jag har funderar......

Varför byta en bort en diazed central, den är garanterat lika bra som något modernt plastjox.

Ska du flytta centralen så sätt upp den nya och koppla in några uttag så bygget klarar sig sedan flyttar man matningen, det blir strömlöst någon timme, men gör det mitt på dagen så finns ljus.

Protte

Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Hur många watt kan jag få it från en sådan här?

[länk]
En sån central kan du koppla in på din kabel. Det kanske krävs att lägga om en tråd eller 2 inne i, för du har 4-ledarsystem (TN-C) inte 5-ledar (TN-S). Men det torde inte vara något problem.

Du har två problem med din befintliga kabel och att koppla den till någon byggcentral, och du har totalt 4 viktiga saker att beakta.

De två problemen är:
1. Kabeln är 4-ledare, så det är totalt förbjudet och fel och farligt att koppla den till ett CEE-uttag, eller något annat som kräver att det är separerad jord och nolla.
2. Kabeln är inte avsedd eller tillåten för anslutning mot rörliga föremål, kabeln får endast anslutas mot något som sitter ordentligt fastskruvat, och inte ska röras sen.

De 4 sakerna att tänka på är:
* De två ovanstående punkterna
* Att det skyddas av JFB
* Att det skyddas av lämplig säkring innan, max 16A på Schuko-uttag och 16A CEE-uttag.

Från 3x16A matning kan du få ut 400V *16A *sqrt(3)*1 = 400*16*1,73= 11kW
Eller så kan du ta ut 230*16 = 3,7kW från vardera 230V enfas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.