I garaget/förrådet på vårt nyköpta hus finns ström draget från husets central, men man har inte gjort mer än att ansluta en 32A CEE-don (stickpropp) i andra änden på kabeln (inne i garaget), så tidigare ägaren har vid behov kopplat denna till en byggcentral.

Jag har en byggcentral men tyvärr en 16A som såklart inte passar. Tanken är att vi framöver skall sätta in en riktig central och dra ström i garaget, så kostnaden för en ny 32A central känns onödig för att få ström under tiden. Så frågan är om jag kan använda den 16A som jag har om man bara byter donet till ett 16A? Finns det något som kan gå fel om man "byter ner sig"?

Om du säkrar av kabeln med 16A samt ser till att du har JFB så kan du göra så till du får ordning på resten.

Fråga närmaste elfirma om du kan få köpa en 32-16A adapter/övergång. Eller byt ut trefashandsken, om du vet vad du gör.

edit:
Och se över säkringen så klart, max 16 A

Hej och tack för snabbt svar. Funderade på två följdfrågor.

1. JFB finns idag inte i huvudcentralen, men det skall på plats samtidigt som elen till köket dras om, men i byggcentralen sitter egen JFB, räcker inte det?

2. Jag vet inte idag om kabeln sitter på 16A eller 32A i centralen, det är ju inte omöjligt att den tidigare ägaren bara haft en 32A byggcentral tillgänglig och medveten om detta inte belastat den hårdare än 16A. Vi har precis fått tillgång till huset och när jag tog en snabb titt i centralen så tyckte jag inte att det såg ut som något var högre avsäkrat än 16. Vad är risken med att kabeln skulle vara 32A avsäkrat men man har 16A i byggcentralen?

Mikael_L
MMR skrev:
Vad är risken med att kabeln skulle vara 32A avsäkrat men man har 16A i byggcentralen?
Om du har en 16A handske men 25A avsäkrat så blir det ju inte så lyckat om man sätter en trefas förlängningsladd på den handsken. Då är det 2,5 kvmm ledararea när det krävs 6kvmm för värmeutvecklingen och ev kortslutningströmmars skull.
Samma är det med de interna kablarna i din 16A byggcentral.

Mikael_L skrev:
Om du har en 16A handske men 25A avsäkrat så blir det ju inte så lyckat om man sätter en trefas förlängningsladd på den handsken. Då är det 2,5 kvmm ledararea när det krävs 6kvmm för värmeutvecklingen och ev kortslutningströmmars skull.
Samma är det med de interna kablarna i din 16A byggcentral.

Plus att handsken i sig bara är godkänd för 16A

Att dom har satt upp ett 32A uttag beror på att alla uttag upptill 16A ska skyddas av jordfelsbrytare.

Ska du plugga in en byggcentral som är hyffsat ny så har den säkert JFB monterat i sig..

Javisst, det sa ju TS i början av tråden. Men oavsett vad som kopplas in så får man ju inte sätta upp ett 16A uttag som inte är skyddat av JFB.

Idag ska även 32A uttag skyddas av JFB

Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Idag ska även 32A uttag skyddas av JFB
Visst är det övergångstid i år?

Vad säkrar man en 32 ampers hanske med? Samt vad drar man fram för area?

25A automat el diazed och 6 mm2 eller 32A automat och 10 eller 6mm2.
Men det är naturligtvis tillåtet att säkra med mindre och då ha klenare area.

mrfrenzy skrev:
Javisst, det sa ju TS i början av tråden. Men oavsett vad som kopplas in så får man ju inte sätta upp ett 16A uttag som inte är skyddat av JFB.
Bara om uttaget sitter utomhus.. Såg inget om de i TS inlägg..

Regler, regler, regler...fundera inte så mycket på om reglerna föreskriver en JFB utan installera en i alla fall, om inte fast så en portabel till dess att en fast har installerats!
(Nya SS 436 40 00 tycker jag för övrigt är tydlig på att JFB alltid ska användas numera för uttag upp till och med 20A inomhus och 32A utomhus. Undantagen är speciella (laboratorier etc))

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.