E
the stills
på en industri så finns det de som är mer utbildade å de har begränsad
behörighet att tillämpa där på industrin
varför det är separerat vet jag inte men det är så.....:)

sen att jag har fel så visst får ni klaga å nedvärdera
det är väl ett diskusionsforum det här
sen har jag fått lära om å ändra åsiker jag med
men det här med brister i tex föreskifter går jag vidare med...:)
för på elsäk.ver. har de åxå problem då de flyttat å bytt personal

P
Jag vill inte klanka ner på en enda här på forumet.
Det var mer en känga till Elsäk..verket.
Känns lite att _vissa_ regler som skapas här och där, skapas bara för att man inte ska få göra det själv utan det ska bli mer jobb och inkomster till "utredarens kusin" om ni fattar. Gäller ju allt från el till byggnad.
Men andra är ju bra så som detta med att inte ha gipsskivor i badrums väggar...

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
jag vet att det inte är aktuelt med blå boken
inte framgått så var det dåligt formulerat
men 2007 -Elinstallationreglerna- innehåller inget om 552.1.1
förut så var det så att det som inte var upptaget i den senaste föreskriftsupplagan
så tillämpade man den som innehöll den punkten i föregåndeupplaga
men det är väl åxå borta nu............:) men då det var hårdare är det inte fel
man kunde tillämpa den blå boken -idet här fallet- om man vill ha riktlinjer
Nu är det knappast rationellt att tillämpa sådana regler. För hittar jag ingen regel om något (vad som helst typ) i SS4364000 så blir jag tvungen att läsa blå boken, hittar jag inget där heller så blir jag tvungen att läsa föregående föreskrift, från ... ja när? 1986? osv osv tills jag slutligen ramlar ner på sveriges äldsta föreskrift som kom 1931! :rolleyes: (*alltså nu vet jag inte hur gammal äldsta föreskriften är, men som exempel*)

Nu har jag suttit och kikat i SS4364000 ett tag och letat efter ett krav på att inte använda förbikopplingsplintarna i bostäder, men inte funnit något sådant.

Sen har jag även letat i SS4364000 efter texter om övergripande ändamål och/eller vilka standarder och föreskrifter som upphävs med denna skrift. Jag måste faktiskt tycka att det är en stor brist i ett dokument av detta slag inte har den informationen. :mad:

På sis hemsida står det såhär:
SS 4364000 ersätter avdelning A Lågspänning i boken Starkströms-föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5. även kallad "Blå boken".

Som elinstallatör bör du arbeta efter SS 4364000.

http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=@DocType_1&Doc_ID=3331379

Jag känner mig dock inte nöjd med att en återförsäljare av boken stipulerar detta, då jag inte kan få det bekräftat på SEK's hemsida.
Jag funderar på att skicka en fråga till SEK, om dom anser att SS4364000 ersätter och upphäver alla tidigare föreskrifter.
Men det kanske redan någon här har gjort?! Vad har ni fått för besked isåfall.

Men åter till ursprungsfrågan, kan man dra nolla + jord som obrutna ledare ner till vägguttaget så är det alltså bättre av två anledningar.
1. Två skarvar mindre = två potentiella felkällor mindre
2. Om någon byter strömbrytare så blir det mindre risk för förväxling av ledare.

Redigerat:
Är det inte så att man i första hand ska följa installationsanvisnigen för utrustningen som skall monteras och står det då som t.ex ELKO brytare att de har överkopplingsklämmor för 400v så tolkar i alla fall jag det som att jag får använda dessa klämmor till just överkoppling.

Om det vore så att " sådana extra klämmor inte får användas för vidarekoppling av i apparaten icke utnyttjad ledare" så undrar jag i så fall vilka trådar kan man då koppla på x-klämmor (eller B-klämmor)?

För övrigt så instämmer jag till fullo med "elmont" inlägg.

Rensat inlägg som inte har med ursprungsfrågan att göra

Mikael_L skrev:
1. Japp
2. Vilket som. (Jag skulle köra med okapad ledare om det går utan problem)
Kopplar man vidare via strömbrytaren använder man lämpligtvis kopplingsuttagen på strömbrytaren som brukar vara märkta X. Dessa har ingen funktion internt i brytaren.

Är det en utanpåliggande installation så måste du även byta kabel till strömbrytaren, till minst 4g1,15
Kom ni överens om något eller gäller ovanstående?

För framtidens skull så skulle det faktiskt vara ganska intressant att få ett förtydligande över vad som egentligen gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.