81 313 läst ·
36 svar
81k läst
36 svar
Koppla eluttag från strömbrytare
Men nu skriver du 2 faser. Har jag missat att det skulle vara 2 faser? Läser snabbt igenom uppåt och ser inte detta. Det handlar om att förlänga ner samma fas som redan finns och bara dra ner nollan. Och nollan finns ju redan i vissa typer av brytare som ir mfl.
elinstallatören>Var snäll och visa mig var det står att man inte får fortsätta med obruten fas från samma grupp genom en apparatdosa. Anar att det är på mer än ett bygge då som man gjort fel på detta idag.
/Kent
/Kent
Allt som TS frågar om har ju redan besvarats entydigt och korrekt av Mikael_L ovan,
varför skall det vara så intressant att förvirra allting in absurdum.
Som tidigare varit på tal så måste detta röra sig om ett klockrent troll.
varför skall det vara så intressant att förvirra allting in absurdum.
Som tidigare varit på tal så måste detta röra sig om ett klockrent troll.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
är lite sent nu att ta fram det
men vet det var så ifjol men det har väl åxå ändrats
det är inte för att förvirra eller liknande utan ville bara svara på frågan
läs i den blå boken sid 134
552.1
har 2007 boken i bilen å orkar inte gå å hämta den....
men vet det var så ifjol men det har väl åxå ändrats
det är inte för att förvirra eller liknande utan ville bara svara på frågan
läs i den blå boken sid 134
552.1
har 2007 boken i bilen å orkar inte gå å hämta den....
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
från 1999 blå boken
552 Installationsapparater och bruksföremål
552.1 Allmänt
552.1.1 Om installationsapparater, såsom installationsströmställare och uttag, har – förutom för apparatens funktion nödvändiga anslutningsklämmor – extra klämmor för vidarekoppling av ledare, får sådana extra klämmor inte användas för vidarekoppling av i apparaten icke utnyttjad ledare.
Oberoende av vad som anges i föregående stycke får de nämnda vidarekopplingarna ske i installationsapparater inom anläggningar i industrier, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorshus och motsvarande, där utbyte av installationsapparater utförs av på elområdet fackkunnig person. Det förutsätts att kopplingsutrymmena är tillräckligt rymliga.
552 Installationsapparater och bruksföremål
552.1 Allmänt
552.1.1 Om installationsapparater, såsom installationsströmställare och uttag, har – förutom för apparatens funktion nödvändiga anslutningsklämmor – extra klämmor för vidarekoppling av ledare, får sådana extra klämmor inte användas för vidarekoppling av i apparaten icke utnyttjad ledare.
Oberoende av vad som anges i föregående stycke får de nämnda vidarekopplingarna ske i installationsapparater inom anläggningar i industrier, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorshus och motsvarande, där utbyte av installationsapparater utförs av på elområdet fackkunnig person. Det förutsätts att kopplingsutrymmena är tillräckligt rymliga.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Om ELSÄK-FS 2007:1
Föreskrifterna införlivar det nya direktivet om elektromagnetisk kompatibilitet (2004/108/EG) i svensk lagstiftning men innehåller inte några större materiella förändringar. Syftet med det nya direktivet har i första hand varit att förtydliga och förenkla regelverket för tillverkare och andra intressenter.
hittar inget om 552.1 i 2007
Föreskrifterna införlivar det nya direktivet om elektromagnetisk kompatibilitet (2004/108/EG) i svensk lagstiftning men innehåller inte några större materiella förändringar. Syftet med det nya direktivet har i första hand varit att förtydliga och förenkla regelverket för tillverkare och andra intressenter.
hittar inget om 552.1 i 2007
som jag tolkar detta så får man inte ha tex två faser ner å bara bygla vidare den ena fasen medans ena fasen används som tändtråd. sen har man iof aldrig två faser på det sättet, inte speciellt ofta i en villa iaf!
men har du bara en fas ner så får du ju bygla vidare den ner till ett uttag.
sen får inte nolla och jord heller byglas, utan skall gå direkt till uttag.
men har du bara en fas ner så får du ju bygla vidare den ner till ett uttag.
sen får inte nolla och jord heller byglas, utan skall gå direkt till uttag.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Att man kan göra en vidarekoppling i "industrin" men inte i hemmen låter som att elektrikerna inte vill att svensson ska kunna göra något utan MÅSTE anlita en elektriker till hutlösa löjliga priser...
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nu tycker jag inte vi skall klanka ner på Elinstallatören.
Citatet från Blå boken (som väl visserligen inte gäller längre) var mycket intressant, jag lärde mig något nytt.
Men precis som Eyball så tolkar jag det skrivna så att det är tillåtet att koppla vidare fasledaren från brytaren ned mot ett uttag, och det finns inget i 552.1.1 som förbjuder att man drar en nolla och jord genom apparatdosan vidare ned till uttaget.
Det som är förbjudet är bara att använda kopplingar på brytaren för skarvning av ledare som inte behövs för brytaren. Dvs det borde även vara Ok att skarva sagda trådar med ex. Torix i dosan, om det skulle behövas. Detta om jag tokar det som citeras.
Citatet från Blå boken (som väl visserligen inte gäller längre) var mycket intressant, jag lärde mig något nytt.
Men precis som Eyball så tolkar jag det skrivna så att det är tillåtet att koppla vidare fasledaren från brytaren ned mot ett uttag, och det finns inget i 552.1.1 som förbjuder att man drar en nolla och jord genom apparatdosan vidare ned till uttaget.
Det som är förbjudet är bara att använda kopplingar på brytaren för skarvning av ledare som inte behövs för brytaren. Dvs det borde även vara Ok att skarva sagda trådar med ex. Torix i dosan, om det skulle behövas. Detta om jag tokar det som citeras.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
hempularen
jag vet att det inte är aktuelt med blå boken
inte framgått så var det dåligt formulerat
men 2007 -Elinstallationreglerna- innehåller inget om 552.1.1
förut så var det så att det som inte var upptaget i den senaste föreskriftsupplagan
så tillämpade man den som innehöll den punkten i föregåndeupplaga
men det är väl åxå borta nu............
men då det var hårdare är det inte fel
man kunde tillämpa den blå boken -idet här fallet- om man vill ha riktlinjer
det är ju upp till montören som ansvarar för installationen att bedömma
hur han vill koppla
har man då en som fattar el kan man göra friare
frågan är då om han sen säljer till nån som inte förstår el alls..........
men det är inte montörens bekymmer
jag vet att det inte är aktuelt med blå boken
inte framgått så var det dåligt formulerat
men 2007 -Elinstallationreglerna- innehåller inget om 552.1.1
förut så var det så att det som inte var upptaget i den senaste föreskriftsupplagan
så tillämpade man den som innehöll den punkten i föregåndeupplaga
men det är väl åxå borta nu............
man kunde tillämpa den blå boken -idet här fallet- om man vill ha riktlinjer
det är ju upp till montören som ansvarar för installationen att bedömma
hur han vill koppla
har man då en som fattar el kan man göra friare
frågan är då om han sen säljer till nån som inte förstår el alls..........
men det är inte montörens bekymmer
