81 308 läst ·
36 svar
81k läst
36 svar
Koppla eluttag från strömbrytare
Sida 1 av 3
Hej
Jag är helt ny på forumet och hoppas att jag kan få svar på en fråga.
Jag har en strömbrytare (fas + tändtråd) som går till taklampan. Nu vill jag utöka elen med ett uttag under strömbrytaren. Hur kopplar man då?
1. Drar man ner nolla + jord och fortsätter med befintlig fas?
2. Kopplar man via strömbrytaren, eller drar man bara igenom nollan och jorden plus tappar fasen vidare?
Tacksam för all input
Jag är helt ny på forumet och hoppas att jag kan få svar på en fråga.
Jag har en strömbrytare (fas + tändtråd) som går till taklampan. Nu vill jag utöka elen med ett uttag under strömbrytaren. Hur kopplar man då?
1. Drar man ner nolla + jord och fortsätter med befintlig fas?
2. Kopplar man via strömbrytaren, eller drar man bara igenom nollan och jorden plus tappar fasen vidare?
Tacksam för all input
1. Japp
2. Vilket som. (Jag skulle köra med okapad ledare om det går utan problem)
Kopplar man vidare via strömbrytaren använder man lämpligtvis kopplingsuttagen på strömbrytaren som brukar vara märkta X. Dessa har ingen funktion internt i brytaren.
Är det en utanpåliggande installation så måste du även byta kabel till strömbrytaren, till minst 4g1,15
2. Vilket som. (Jag skulle köra med okapad ledare om det går utan problem)
Kopplar man vidare via strömbrytaren använder man lämpligtvis kopplingsuttagen på strömbrytaren som brukar vara märkta X. Dessa har ingen funktion internt i brytaren.
Är det en utanpåliggande installation så måste du även byta kabel till strömbrytaren, till minst 4g1,15
Så det man ser på Giras bild här http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1 måste man ha dubbla rör upp till dosan eller ska röret först landa i uttaget och sedan upp till brytaren??Elinstallatören skrev:
Ojojoj.
Hur länge har de reglerna funnits? Har du förklaring på varför detta är farligare än att byta en IR brytare med fas nolla och tändtråd än detta?
Hur länge har de reglerna funnits? Har du förklaring på varför detta är farligare än att byta en IR brytare med fas nolla och tändtråd än detta?
Jag sitter här med Eljos gällande katalog för 2008 och de säljer t.ex. E1830794 och E1830595. Det är "halvt" utanpåliggande ramar för att montera ett uttag och en eller två brytare i en dosa. Uttaget går då in i dosan medans brytarna är så pass grunda att de bara sitter i ramen.Elinstallatören skrev:
Om det du säger är sant skulle en sådan ram inte få monteras. Jag tror därför du missförstått något. Eljo lär knappast sälja produkter som inte får användas!
Hur kan det bara vara så mycket regler kring el och elinstallationer att inte ens kunniga och insatta personer kan enas om vad som är lagligt och inte. Har inte något gått över styr vad gäller regelverk och begränsningar när verkligheten är så till den milda grad förvirrad som redovisas på detta forum. Var tog förnuft och sans vägen i strävan att skydda våra liv och egendom? Ingen använder hjälm när man kör bil även om det bevisligen vore klokt dvs ibland måste man anpassa sig till människor och de värderingar dessa har!
Men faktum är Invald att regelverket minskat betydligt, däremot hänvisas till standarder som du helst skall följa, i installationsbiten är det normalt sett Elinstallationsreglerna Svensk Standard 436 40 00 som ska följas, eldistribution har sin EBR - elbyggnadsrationalisering osv.. Sen finns även vissa möjligheter att avvika från en erkänd standard numera..
Men jag kan hålla med dig till viss del.
Angående huvudfrågan: Hade jag dragit genom trådarna hela till uttaget..
Men jag kan hålla med dig till viss del.
Angående huvudfrågan: Hade jag dragit genom trådarna hela till uttaget..
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
maxwell
kan bara berätta att tex elkos utv uttag har en överkopplingsplint på
sidan av uttaget som BARA får användas i industri
man får INTE dra två faser i samma uttag enn tändfas eller liknande kabel
esn tror du inte det går att dra utv kabel genom häljet du talar om å inte skalaupp manteln.
jag kan leta igen vart det står om Ni vill
men jag vet det var så för ett år sen iaf.........
kan bara berätta att tex elkos utv uttag har en överkopplingsplint på
sidan av uttaget som BARA får användas i industri
man får INTE dra två faser i samma uttag enn tändfas eller liknande kabel
esn tror du inte det går att dra utv kabel genom häljet du talar om å inte skalaupp manteln.
jag kan leta igen vart det står om Ni vill
men jag vet det var så för ett år sen iaf.........
