Köpt en Husqvarna Automover 415X
Fick den billigt och kan ej lämna tillbaka den.
Behöver 2 guidekablar pga komplicerad tomt som.ser ut som ett stort V 1500 kvm men denna har bara en guidekabel.
Funderar på om man kan koppla in en switch mellan 2 guidekablar så.kan man klippa ett område ena dagen o det andra nästa dag. Typ vippa med manuell växling.
Är det någon som har testat?

Har inte testat men borde ju funka. Bör ju bara vara en krets som ska slutas och gräsklipparen lär inte bry sig.
Så länge den inte har andra system för att hålla koll på var den är utan enbart går på slingan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja exakt jag vill inte ha GPS. Förra jag hade var en trådlös, helt värdelös, väjde för ett högt grässtrå men körde ner mina blomrabatter.
Verkade bara ha ledsyn...
Aldrig mer en sån.
Borde funka med en-polig vippa isf?

Du behöver en växlande brytare, en trappomkopplare kan fungera.
Tänk på hemgången, om den har hittat till ett område med bortkopplad guidekabel så får hemgång ske via begränsningskabeln.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tänk på hemgången, om den har hittat till ett område med bortkopplad guidekabel så får hemgång ske via begränsningskabeln.
Menar du att den kan hitta hem trots att det inte finns någon guidekabel till det området? Jag tänkte att min trädgård är som ett stort V med ett berg emellan o jag kan bara välja en V skänkel för guidekabel, på andra V delen kommer den bara irra omkring tänkte jag men den letar sig hem ändå säger du?

R Robert-san01 skrev:
Har ungefär samma problem. Funderar på att sätta in en Switch från Gripsholm.

[länk]
Men den kommer bara att stänga av ett område från klippning. Blockern kommer inte att hjälpa roboten att hitta hem.
Husqvarna har en area switch https://www.husqvarna.com/se/instal...ent=8190214&utm_term=15665096&loyaltysignal=0
Den kan tydligen switcha mellan olika områden via en vippa. Funderade på den men återigen går ej koppla till guidekablar vad jag förstår.

E etompau skrev:
Fattar inte hur jag ska koppla en trappomkastare till en gräsrobot.
Roboten har uttag för begränsningskabel - ut o in o en guidekabel. Inga strömkablar som kan kopplas ihop.🙄 Svårt det här. Tänker att det ska gå i teorin men får inte ihop praktiken..

K Kullatorp skrev:
Men den kommer bara att stänga av ett område från klippning. Blockern kommer inte att hjälpa roboten att hitta hem.
Husqvarna har en area switch [länk]
Den kan tydligen switcha mellan olika områden via en vippa. Funderade på den men återigen går ej koppla till guidekablar vad jag förstår.
Jag tänker att man kan använda switchen med att den väljer vilken av guide slingorna som den ska vara kopplad mot. Det är trots allt bara en två-vägs switch som kopplar någon av de två gröna kablarna mot den svarta. Så den svarta mot basstationen och de gröna mot var sin guide kabel.

Det var iaf min tanke.

K Kullatorp skrev:
Fattar inte hur jag ska koppla en trappomkastare till en gräsrobot.
Roboten har uttag för begränsningskabel - ut o in o en guidekabel. Inga strömkablar som kan kopplas ihop.🙄 Svårt det här. Tänker att det ska gå i teorin men får inte ihop praktiken..
Du får dra ut två guidekablar från laddstation och till berörda område och där ansluta dom till beg.kablen.
Vid laddstationen kopplar du dom till trappomkopplarens två "utgångar". Ingången på trappomkopplaren ansluter du till guidekabelanslutningen på laddstationen.

Ang. hemgång, se manual för de olika principerna som finns, där gång längs beg.kabeln är ett sätt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du får dra ut två guidekablar från laddstation och till berörda område och där ansluta dom till beg.kablen.
Vid laddstationen kopplar du dom till trappomkopplarens två "utgångar". Ingången på trappomkopplaren ansluter du till guidekabelanslutningen på laddstationen.

Ang. hemgång, se manual för de olika principerna som finns, där gång längs beg.kabeln är ett sätt.
Ok fattar! Tack! Ska se om.jag hittar en sån som tål vara utomhus. Har bara sett trappomkastare för inomhusbruk.

R Robert-san01 skrev:
Jag tänker att man kan använda switchen med att den väljer vilken av guide slingorna som den ska vara kopplad mot. Det är trots allt bara en två-vägs switch som kopplar någon av de två gröna kablarna mot den svarta. Så den svarta mot basstationen och de gröna mot var sin guide kabel.

Det var iaf min tanke.
Tala om hur det funkar om du genomför iden 😁. Vore toppen om gick.

Jag tror du behöver tre switchar om du ska få det att fungera med två guidekablar.
En vid laddstation och en vid andra änden av varje guide.
Alternativet är att du struntar i guide och låter den hitta hem via begränsningskabeln.

K Kullatorp skrev:
Ok fattar! Tack! Ska se om.jag hittar en sån som tål vara utomhus. Har bara sett trappomkastare för inomhusbruk.
Du kan ta nästan vilken växlande brytare som helst som tål att vara utomhus. Det är inga spänningar att tala om i slingan.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Både Jula och Clas Ohlson har utanpåliggande trappomkopplare med IP44 eller högre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.