960 läst ·
21 svar
960 läst
21 svar
Hur kan jag koppla in en switch på robotgräsklippare
Köpt en Husqvarna Automover 415X
Fick den billigt och kan ej lämna tillbaka den.
Behöver 2 guidekablar pga komplicerad tomt som.ser ut som ett stort V 1500 kvm men denna har bara en guidekabel.
Funderar på om man kan koppla in en switch mellan 2 guidekablar så.kan man klippa ett område ena dagen o det andra nästa dag. Typ vippa med manuell växling.
Är det någon som har testat?
Fick den billigt och kan ej lämna tillbaka den.
Behöver 2 guidekablar pga komplicerad tomt som.ser ut som ett stort V 1500 kvm men denna har bara en guidekabel.
Funderar på om man kan koppla in en switch mellan 2 guidekablar så.kan man klippa ett område ena dagen o det andra nästa dag. Typ vippa med manuell växling.
Är det någon som har testat?
Har inte testat men borde ju funka. Bör ju bara vara en krets som ska slutas och gräsklipparen lär inte bry sig.
Så länge den inte har andra system för att hålla koll på var den är utan enbart går på slingan.
Så länge den inte har andra system för att hålla koll på var den är utan enbart går på slingan.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 322 inlägg
Har ungefär samma problem. Funderar på att sätta in en Switch från Gripsholm.
https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kanter/robot-area-blocker
https://www.grimsholm.com/produkter/robotgrasklippare/kanter/robot-area-blocker
Menar du att den kan hitta hem trots att det inte finns någon guidekabel till det området? Jag tänkte att min trädgård är som ett stort V med ett berg emellan o jag kan bara välja en V skänkel för guidekabel, på andra V delen kommer den bara irra omkring tänkte jag men den letar sig hem ändå säger du?E etompau skrev:
Men den kommer bara att stänga av ett område från klippning. Blockern kommer inte att hjälpa roboten att hitta hem.R Robert-san01 skrev:
Husqvarna har en area switch https://www.husqvarna.com/se/instal...ent=8190214&utm_term=15665096&loyaltysignal=0
Den kan tydligen switcha mellan olika områden via en vippa. Funderade på den men återigen går ej koppla till guidekablar vad jag förstår.
Fattar inte hur jag ska koppla en trappomkastare till en gräsrobot.E etompau skrev:
Roboten har uttag för begränsningskabel - ut o in o en guidekabel. Inga strömkablar som kan kopplas ihop.🙄 Svårt det här. Tänker att det ska gå i teorin men får inte ihop praktiken..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 322 inlägg
Jag tänker att man kan använda switchen med att den väljer vilken av guide slingorna som den ska vara kopplad mot. Det är trots allt bara en två-vägs switch som kopplar någon av de två gröna kablarna mot den svarta. Så den svarta mot basstationen och de gröna mot var sin guide kabel.K Kullatorp skrev:
Det var iaf min tanke.
Du får dra ut två guidekablar från laddstation och till berörda område och där ansluta dom till beg.kablen.K Kullatorp skrev:
Vid laddstationen kopplar du dom till trappomkopplarens två "utgångar". Ingången på trappomkopplaren ansluter du till guidekabelanslutningen på laddstationen.
Ang. hemgång, se manual för de olika principerna som finns, där gång längs beg.kabeln är ett sätt.
Ok fattar! Tack! Ska se om.jag hittar en sån som tål vara utomhus. Har bara sett trappomkastare för inomhusbruk.E etompau skrev:Du får dra ut två guidekablar från laddstation och till berörda område och där ansluta dom till beg.kablen.
Vid laddstationen kopplar du dom till trappomkopplarens två "utgångar". Ingången på trappomkopplaren ansluter du till guidekabelanslutningen på laddstationen.
Ang. hemgång, se manual för de olika principerna som finns, där gång längs beg.kabeln är ett sätt.
Tala om hur det funkar om du genomför iden 😁. Vore toppen om gick.R Robert-san01 skrev:Jag tänker att man kan använda switchen med att den väljer vilken av guide slingorna som den ska vara kopplad mot. Det är trots allt bara en två-vägs switch som kopplar någon av de två gröna kablarna mot den svarta. Så den svarta mot basstationen och de gröna mot var sin guide kabel.
Det var iaf min tanke.
Jag tror du behöver tre switchar om du ska få det att fungera med två guidekablar.
En vid laddstation och en vid andra änden av varje guide.
Alternativet är att du struntar i guide och låter den hitta hem via begränsningskabeln.
En vid laddstation och en vid andra änden av varje guide.
Alternativet är att du struntar i guide och låter den hitta hem via begränsningskabeln.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 322 inlägg