Hej!

Vi bygger hus med totalentreprenad. Av husbyggaren blev vi rekommenderad en markfirma, vilken är samma firma som byggde grund och källarvåning åt husbyggaren. På grund av att vår grund ligger under gatans avloppsnivå behöver vi en LPS-pump. I markentreprenörens markoffert (som alltså ligger utanför hustillverkarens totalentreprenad) ingår LPS.

Så här står det i offerten:

1778225476192.png

Markfirman har mekaniskt anslutit pumpen. Det som saknas är elanslutning. Jag har förutsatt att detta ingår i offerten. Vem köper en ej driftsatt pump? Ingenstans står det uttryckligen att elarbete inte ingår.

Nu när det är dags att ansluta pumpen säger markfirman följande:

"I vårt avtal ingår leverans av LTA‑enheten samt installation i mark enligt offertens kategori “Ledningsarbeten / VA / Kanalisation”. Detta omfattar schakt, rördragning, kanalisation, återfyllnad och övriga markarbeten kopplade till LTA‑installationen.
Elektriska arbeten ingår inte i denna entreprenad.

För inkoppling av LTA‑enheten, liksom för kabeldragning i de tomma markrör för el som vi har installerat, behöver du anlita en behörig elektriker. Det är standard att elinstallationen utförs av elentreprenör och inte av markentreprenören."

Det är inga stora pengar det handlar om, men jag är lite upprörd över principen. Har jag ett case att markentreprenören ska stå för inkoppling, eller ska man som konsument vara införstådd med att man får en pump som de facto inte går att använda såvida jag inte anlitar en elektriker?

I alla de fall som jag varit med i, så sätts pumen ner och en elektriker kopplar in elen. I bland kan elen ingå,
men oftast inte. Är då att det dras en 5 -ledare in tll centralen, pumpen har en larmfunktion inbyggd och kopplas till en lampa eller summer.

C
Krasst sett är det väl inte riktigt totalentreprenad om vissa nödvändiga moment läggs utanför entreprenaden?
Då är ju tanken att det är entreprenörens uppgift att ansvara för att leveransen är komplett.

Att en elektriker måste engageras är väl förvisso praxis, men det är ju inte samma sak som att det är underförstått. I synnerhet inte när beställaren är konsument och "el" till och med är uppräknat i offerten (dvs inte helt tydligt att det enbart avser kanalisationen).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
I alla de fall som jag varit med i, så sätts pumen ner och en elektriker kopplar in elen. I bland kan elen ingå,
men oftast inte. Är då att det dras en 5 -ledare in tll centralen, pumpen har en larmfunktion inbyggd och kopplas till en lampa eller summer.
Jag är med på att en elektriker ska koppla in det. Jag menar dock att det borde vara markentreprenörens ansvar att ombesörja det, annars borde det i offerten tydligt at stått att "el ingår ej". Lite som att gå till en bilhandlare och köpa en bil, för att i efterhand bli upplyst om att jag måste gå till en däckfirma och köpa däck...

Eller?

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Krasst sett är det väl inte riktigt totalentreprenad om vissa nödvändiga moment läggs utanför entreprenaden?
Då är ju tanken att det är entreprenörens uppgift att ansvara för att leveransen är komplett.

Att en elektriker måste engageras är väl förvisso praxis, men det är ju inte samma sak som att det är underförstått. I synnerhet inte när beställaren är konsument och "el" till och med är uppräknat i offerten (dvs inte helt tydligt att det enbart avser kanalisationen).
I avtalet med husleverantören framgår att denna avloppsfråga ligger utanför totalentreprenaden... men ja, jag kan väl delvis hålla med om att det inte riktigt är totalentreprenad då - de får ju aldrig en godkänd slutbesiktning om inte avloppet fungerar... Men det spåret finns inget att hämta.

Därav att frågan fortsatt är huruvida det är uppenbart att jag som konsument av offerten ska förstå att inkopplad el inte ingår

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Uppenbart är det absolut inte. Men iom, att de monteringsmoment som ingår är utskrivna, så får man nog anta att de som inte nämns inte ingår.

Just detta att LPS bara står där som en egen punkt, öppnar ju för lite tolkningsfrågor. Det står bara LPS, det kan man ju tolka som funktionen LPS, och i så fall bör elanslutningen ingå.

Det är ju fult av entreprenören att inte berätta att du får ordna elanslutningen själv.

• Gilla
stais
  • Laddar…
C
S stais skrev:
Men det spåret finns inget att hämta.
Nä, jag tänkte mer att det är naturligt att det kan bli en överraskning att det krävs mer av dig som beställare när du hamnar utanför totalentreprenaden, där entreprenören får hantera sådana detaljer.

Konsumenträttsligt har du säkert rätt i att utföraren borde ta på sig detta då de varit otydliga, men i praktiken är det tveksamt om det är något att bråka om.

• Gilla
stais
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, jag tänkte mer att det är naturligt att det kan bli en överraskning att det krävs mer av dig som beställare när du hamnar utanför totalentreprenaden, där entreprenören får hantera sådana detaljer.

Konsumenträttsligt har du säkert rätt i att utföraren borde ta på sig detta då de varit otydliga, men i praktiken är det tveksamt om det är något att bråka om.
I praktiken, nej, antagligen inte. Det är inga stora pengar i sammanhanget. Det är mer principen jag bryr mig om.

Rent generellt - om det finns tolkningsutrymme i en offert, vem har då tolkningsföreträde?

C
S stais skrev:
Rent generellt - om det finns tolkningsutrymme i en offert, vem har då tolkningsföreträde?
Man brukar säga att ett oklart villkor som är formulerat av näringsidkaren konsumenträttsligt skall tolkas till konsumentens fördel. Vilket strikt talat inte riktigt är samma sak som att konsumenten har tolkningsföreträde, men det kanske i praktiken är det man menar...

• Gilla
stais
  • Laddar…
S stais skrev:
Jag är med på att en elektriker ska koppla in det. Jag menar dock att det borde vara markentreprenörens ansvar att ombesörja det, annars borde det i offerten tydligt at stått att "el ingår ej". Lite som att gå till en bilhandlare och köpa en bil, för att i efterhand bli upplyst om att jag måste gå till en däckfirma och köpa däck...

Eller?
Men om man köper en ny bil så får man bara sommardäck, inte vinterdäck. Det får man köpa till som extrautrustning även om bilen levereras i januari. Gör du inte det står bilen där för leverans med sommardäck…

Jag tycker det inte är helt udda att elen inte är inkluderad. När man köper totalentreprenader så förväntas alla delar ingå, men när man sedan börjar köpa enskilda entreprenader av mark, snickeri, måleri eller el så kommer man lätt in deras värld att du förväntas förstå att de levererar bara sin nisch om inte det tydligt efterfrågas av dem att de ska ta in underentreprenör för andras områden.

Men med det sagt så kan du ju fortfarande driva din ståndpunkt att el nämns i offerten och då bör den ingå.

Vad är totalsumman och vad kan elen som debatteras tänkas kosta?

Offerten är ganska otydligt. Det står som punkt: "El och fiber". Vad betyder det? Installation och anslutning av el? leverans av en rulle kabel och inget mer? Dragning av elrör? Rent formellt får markfirman inte göra det, krävs behörighet vad jag förstått av oräkneliga diskussioner här.
Bara för att markfirman inte har kompetens för el betyder det dock inte att de inte kan anlita en elektriker som gör den delen.
Däremot står ju LPS som underrubrik till Ledningsarbete/VA/Kanalisation. Troligen ska det tolkas som att ledningsarbeten till LPS ingår men inte eldelen till LPS.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det står "Ledningsarbeten/VA/Kanalisation" i offerten, och den var ju utanför totalentreprenaden.
Offerten kommer från en markfirma, och de gör bara jobb inom sin profession. De gör inga eljobb, "Ledningsarbeten/VA/Kanalisation"...eljobbet ingår inte, du har fått offert på "Ledningsarbeten/VA/Kanalisation". Jag tycker det är ganska tydligt. Hade pumpjobbet ingått i totalentreprenaden hade det varit en annan sak.
Bra?
Tja, det är så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.