Stort tack för allas svar och hjälpsamhet, mycket uppskattat!
Vad jag vet är det inte godkänt att blanda EK med FK i toppklämor, de röda som man "tvinnar" ihop kablarna med.
Ska man blanda EK och FK så ska det idag vara av typen "Wago" instickkopplingar, tex Wago 221 som nämndes ovan.
Ska man blanda EK och FK så ska det idag vara av typen "Wago" instickkopplingar, tex Wago 221 som nämndes ovan.
Nu blev jag nyfiken, varför skulle just skruvklammer antyda hempul?tommib skrev:
Ugh.... Använd TKK, skruvklammer avslöjar det omedelbart som hempul. Om det bara är en meter så är det inte så farligt att slå i dem med ett sånt billigt plastverktyg.
Ett tips för att göra snygga uttag i apparater utan att ha klipptång är att borra nära kanten med en lagom stor träborr och sedan skära bort det sista. Man kan också använda de färdiga utbrytningsöppningarna om de sitter bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Numera finns det skruvklammer av plast som används av proffs, fult som stryk med en stor skruvskalle.
Mycket snyggare med TC klammer med en liten spik.
Protte
Mycket snyggare med TC klammer med en liten spik.
Protte
Vad använder du som proffs istället för wago?tommib skrev:
Visste ni förresten att hempulare inom el oftast kör Audi privat för där är det 4 nollor i grillen och en bakom ratten
Jag är inte proffs (vilket du vet) men jag rekommenderar Wago 221 framför 773 (eller motsvarande produkter från t.ex. Hellerman Tyton, Bizline osv) eftersom det är enklare att få till en 221 på ett bra sätt. Med 773 kan man missa om man använder FK. Dessutom är de ganska oförlåtande. De är dock snabbare att koppla med och finns med upp till åtta anslutningar till skillnad från 221 som maxar på fem. Torix avråder jag definitivt ifrån, i alla lägen.
Varför avråder du från Torix?
För att de kräver mer av användaren? Lättare att göra fel?
För att de kräver mer av användaren? Lättare att göra fel?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ja, med största sannolikhet är det handhavandefel, men jag har sett flera exempel sista åren på Wagoklämmor (och kanske nån Helacon) som har brunnit. Gamla torixskarvar finns det ju milliontals av ute i byarna utan att dom verkar orsaka några problem.