P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ser du för problem med det?
Jag kan inte veta vem som har ringt upp mig.

P pmd skrev:
Jag kan inte veta vem som har ringt upp mig.
Om du exempelvis bett Telenor att ringa. Någon ringer upp och påstår sig ringa från Telenor. I BankID-appen står det "Jag legitimerar mig för Telenor". Vad ont kan hända?

P
En svag länk i kedjan är att jag inte vet om det verkligen är Telenor som har ringt upp mig. Kan du garantera att det inte går att spoofa vad Bankid-appen tror att den ska legitimera mig hos?

P pmd skrev:
Kan du garantera att det inte går att spoofa vad Bankid-appen tror att den ska legitimera mig hos?
Naturligtvis inte men lyckas någon få appen att "säga" identifiera när den egentligen godkänner något läskigt är hela systemet rökt. Högst osannolikt att det skulle drabba just mig. Ännu mer osannolikt att det skulle hända kort efter jag ringt Telenor och "Telenor" ringer tillbaka.

P
Då är vi två (hittills) som svarar ja på frågan sist i inlägg #37.

kisumisu
P pmd skrev:
Har det funnits regler om personliga kontakter förr?
De vet jag inte men bor på en liten ort där man lärt känna hur vissa är.
Sen är ju bankerna lite vem som jobbar/t i vissa kontor.

Haft flera banker. Sämsta servicen fick man på Nordea.

kisumisu
P pmd skrev:
Det är helt obegripligt dåligt att så få bolag har epost till kundetjänsten. Alla skulle vinna på det. Den lokala ICA-affären, som kör hem varor man har beställt, har epost till kundtjänsten, och man får svar snabbt.
Några problem med spam tycks de inte ha, vilket annars brukar vara ursäkten för att inte ha epost.

Banker brukar ha epostliknande sätt att kommunicera, men då är det baserat på något hemmahack som man bara kan komma åt när man är inloggad i bankens webbtjänst. Det är av säkerhetsskäl hävdar man.
Håller med. Men som du säger är ju ursäkten säkerhet. Personligen tror jag det mest handlar om att man vill inte göra det för enkelt säga upp saker, söka jobb, klaga, allt räknas ju skriftligt likt brev så det är väl lättare ta muntligt så det blir ord mot ord. Är väl enklare manipulera text som ligger på egen server också "oj det råkade försvinna".

P
kisumisu kisumisu skrev:
De vet jag inte men bor på en liten ort där man lärt känna hur vissa är.
Sen är ju bankerna lite vem som jobbar/t i vissa kontor.

Haft flera banker. Sämsta servicen fick man på Nordea.
Vad är det då för avreglering du syftar på i inlägg #17?

kisumisu
P Pligg85 skrev:
Jo så klart förutsättningar kan förändras.

Som aktieägare och stora poster i flera banker så vill man ju att de kan leverera stor direktavkastning i utdelning och ha en tillväxt.

Då kan man inte ha öppet dygnet runt och hjälpa nysvenskar att lägga in BankID för tredje gången.

Besöker man kontoret under de få timmar de har öppet är det ju bara folk som behöver hjälp med att öppna konto där bidraget ska in.

Visst, tiderna är klena för allmänheten men vill jag boka en tid så kan jag få den när det passar. De flesta sitter ju i sina kontor och jobbar mer än 4x2 timmar i veckan som dörren är öppen för alla.

Så länge bankernas Premiumavdelningar ringer upp och vill ha mig som kund så kan jag låta dem ligga i telefonkö och inte tvärtom.
Absolut jag är numera väldigt otrogen när det gäller banktjänster!

Har flera kort som jag använder till olika ändamål (då inget av dessa är perfekt).
Banknorwegian, Northmill använder jag mest! Sen har jag Klarna som backup.
Norwegian perfekt när dom ger bra ränta på spar, ger cashpoint bonus på alla inköp....dock har dom valuväxlingsavgift vilket gör att kortet ska inte användas utomlands. Dessutom kostar det ta ut kontanter.

Northmill swishar man i förväg pengar till och fungerar lite som en sparkonto dom betalar ränta för pengar som insatta på kortet, kontanter går ta ut utan avgift, ingen valutaväxling avgift. Enda som är sämre att man får ingen bonus på köp.

Såklart är alla korten dessutom gratis att ha tillskillnad mot storbankernas bankkort.

När man ändå ska sköta allt själv elektroniskt så kan man ju lika gärna ha "nischbanker" där man får åtminstone ränta och andra fördelar på kort och sparkonton! Slipper massa onödiga avgifter också.

Visst jag har Handelsbanken kvar, mest pga att ha gemensamt huskonto och betala räkningar. Okej har sparande även där fonder mm. Men jag kan inte säga att jag är trogen nåt mer och kort mm är sedan länge avslutade på den banken!

Är ju marknaden som styr så varför vara trogen 😂
Nu är jag en piss i havet säkert för dem men tänk om fler gjorde som jag 🤔 är nog trots allt mycket pengar i vanliga dödliga människor och småsparare och folk som låter lönen ligga på "lönekontot".

Nu ska jag inte komma med fördomar men en äldre person tog en gång ut pengar och glömde uttags kvittot stod att han hade över 200k på lönekonto, blev helt shockad 😮 tänk vilka pengar personen skänkte sin bank på nån nollräntekonto! 🧐

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
kisumisu
P pmd skrev:
Vad är det då för avreglering du syftar på i inlägg #17?
Du får ursäkta min svenska.

Men jag syftar på nedläggning av kontor, minskande av fysisk personal. Du vet att vi skall sköta allt själv och har nån AI bot till hjälp. Ändå höjer man avgifter och hittar på nya avgifter. T ex Handelsbanken hade förut 0:- för internetbank. Idag kostar den. Samtidigt lägger man ner kontor och därmed sparar en massa pengar. Rimmar lite dåligt!

Nu är dock Nordea, Swedbank ännu sämre och dyrare.

Likadant som posten håller på med. Förut delades post Mån-Fre. Frimärken kostade 5kr tom fysiska postkontor fanns osv.
Nu är postkontoren nedlagda sen länge. Kommer ihåg på 90 talet på en finsk frågesport där den tävlande förlorade på frågan "vilken land har inga postkontor" han svarade Uganda, sen när dom sade Sverige blev alla helt att whaat... Tabell över portopriser för brev inom Sverige med maxvikt, pris och antal frimärken, upp till två kilo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från SCB:s hemsida som visar hur 5 kr från 1990 motsvarar 10,03 kr i maj 2025, vilket innebär en förändring på 100,66 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag ringer numret, slår på högtalartelefon och lägger luren bredvid dator. Där sitter jag exempelvis här och läser. Jobbigt men inget större problem med väntetiden.

Alla vet väl vid det här laget att ringa kundtjänst är inget man gör då man har någon liten rast eller liknande på jobbet. Sen ska man helst undvika att ringa på vissa tider...

kisumisu kisumisu skrev:
han hade över 200k på lönekonto, blev helt shockad 😮 tänk vilka pengar personen skänkte sin bank på nån nollräntekonto! 🧐
Ett ”lönekonto” är inte nödvändigtvis ett nollräntekonto. 😉

• Gilla
pmd
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Ett ”lönekonto” är inte nödvändigtvis ett nollräntekonto. 😉
Vilka banker har ränta på "lönekontot" då?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nu är det väldigt sällan jag ringer någon av mina leverantörer, oftast mail eller chat. Men jag tycker att det är tvärtom, det går betydligt fortare att komma fram nu än för några år sedan. Just för att så många väljer alternativa vägar att kommunicera. Min bank svarar inom två timmar, oftast, om jag skickar meddelande till dem. Jag har aldrig ringt dem, men jag blev uppringd en gång väldigt snabbt efter ett meddelande om ändring av lån. ISP chattar jag med. Tar några minuter att komma förbi boten innan en person tar över, men då är det oftast rätt person direkt.

Men, jag kommer inte ihåg när jag försökte ringa en myndighet eller statlig service senast. Där kan jag tänka mig att trycket är betydligt större än till privata instanser. Samt att det är fler som av olika anledningar måste ringa.

C cpalm skrev:
Vilka banker har ränta på "lönekontot" då?
Jag gissar att samtliga (stor)banker kan erbjuda det för de kunder som har 200 tkr på "lönekonto" och övriga engagemang i paritet med det. Kanske inte "moderna" fintech-banker, då jag gissar att de mest har standardiserade lösningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.