5 414 läst ·
95 svar
5k läst
95 svar
Köplats telefon bank, myndighet
Var ju lite det jag syftade.Alfredo skrev:
Nu råkar jag dessutom ha Northmill som en av mina banker. Där har jag som sagt ett väldigt bra Visa kort. Man swishar pengar över till kortet och man får 2% ränta även där!
Däremot har jag inte valt att sätta alla ägg i samma korg och det här (min kritik) handlade mer om storbanker som Handels, Swedbank, Nordea.....
Men som sagt jag vill inte ha alla "äggen" i samma korg.
Det jag dock vet att både storbanken Handelsbanken och nischbanken Banknorwegian sköter sitt bra!
Man skall väl lyfta även där en varningens finger med vissa banker (även storbanker). Av historier jag både läst här, hört osv.
Har själv 3ggr gjort större överföringar utan problem. Sist en överföring på 400k när jag köpte bil. Inga som helst problem hos Handels eller Banknorwegian!
Medans jag just läst om Northmill att de väldigt väldigt väldigt frågsamma osv när man väl vill göra nåt större inköp "cash".
En av de värre bankerna inklusive storbanker som Nordea. Jag har också fått frågor från Northmill. Inga direkta frågor men jag tror det handlar om när dessa pengar 99% går till utländsk valuta.....mycket sällan jag använder kortet i Sverige! Var väl en gång när Banknorwegian hade nåt tekniskt strul.
Redigerat:
På lönekonto?Alfredo skrev:
Jag har också andra lösningar tom hos Handelsbanken! Men lönekonto är fortfarande lika med noll kan man säga.
Jag har haft ett bonuskort hos Handels. Men även den hade eget konto. Man överförde från lönekonto till kortet likadant som jag idag gör med Northmill och Banknorwegian (fast hos Norwegian blir det en räkning man måste komma ihåg att betala från deras sparkonto sen).
Så är det ju.N Niq skrev:
Men att ha dessa kvar på lönekontot 🤔
Men vissa har väl så bra lön så de skiter även i räntan och lånar gratis sina pengar till banken 😂
Jag har fått läxa upp frugan och hon har nu i alla fall förstått att flytta pengarna därifrån när räkningarna är betalda och att inte ha några större mängder där. Där också en ful sak att alla räkningar måste betalas från nollräntekonto 🤔 Samma sak med Swish (ialla fall hos Handels). Går ju såklart rätt enkelt flytta mellan egna konton (men ändå man har gjort det onödigt krångligt).
Jaja vi är alla olika. Jag har själv en skitlön men ändå lyckat göra mig skuldfri. Medans en vän till mig har mer än de dubbla lönemässigt och ids säga att det är så lätt "de bara ta lån" "de lönar sig att ha lån" nu är han lite som persauki (finskt uttryck att inte ha pengar alls). Ids också gnälla på allt. Men lån har han varit tyst om de sista åren 😂 undra om de handlar om en viss räntehöjning 🤔
Redigerat:
Folk på kundtjänster används färdiga manus/mallar som de följer när de pratar med folk. Så de behöver egentligen inte kunna något så länge frågorna är de vanliga som det finns mallar för. Prova att ställa någon mer komplicerad/oväntad fråga så inser man lätt vem man pratar med.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Är deklarationen färdigbehandlad då? Om den inte är de två kommer vare sig skatteåterbäring eller kvarskattkrav. Ni deklaration är inte heller klar så jag har inte heller fått återbäring, den kommer i augusti enligt information på hemsidan.A Achren57 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja så är det, men jag har haft mer komplicerade frågor med exempelvis Försäkringskassan och Skatteverket och då fått bra hjälp. Jag har svårt att tro att det är lämpligt att sätta ungdomar som du deltar på vad de ska utbilda sig till på den typen av samtal.L lbgu skrev:
Jodå du hade haft kronofogden efter dig och även dina släktingar o vänner (idag får man ju inte ens låna saker de tillhör automatiskt fogden oavsett vem som äger).A Achren57 skrev:
Så är det!L lbgu skrev:
Har själv också en gång i mitt liv jobbat med "teletjänster". Färdiga manus ja!
Så visst det är ju därför de går ersätta med botar och AI mycket lätt!
Själv tyckte jag jobbet var just skit när det var färdiga manus och att jag fick jobba med saker som jag ej kunde nåt om.
Men de här märker man ju överallt tom i affärer. Man anställer bara unga, snygga människor som ofta helt newbie och inte fått lära sig mer än manusen dvs hur kassan fungerar ungefär.
Själv också jobbat inom handel. Men fick aldrig jobb i den affären som hade varit min expertisområde 🙄 så jag gnäller nu inte att folk inte alltid kan allt.
Men är man en bra arbetsre säger man "jag vet inte, men jag ska ta reda på saken och fakta". De här gör folk sällan tyvärr.
Haha fick höra av en gammal gubbe en gång ett ordspråk när jag sade rakt ut
"jag är tyvärr ingen expert inom de området"
"Ja men då är du ju en expert eftersom du inte hävdar att du kan de här o det här o det här och ljuger om saker" 😂
Redigerat:
Ja och det här är en sak jag tycker är märklig.Unikt namn skrev:
Chansen att prata med en människa när du kontaktar ett företag är förbi. Dessa samtal är för dyra när vinsten och lönsamheten behöver öka. Spelar ingen roll vad tjänsten kostar eller skatten ligger på.
När kötiderna nått sitt klimax kommer alla kundtjänstmedarbetare ersattas av usla chattbotar som utan krav ob eller behov av terapi kan driva oss till vansinne.
Uppsägning av olika saker bla.
Vill jag säga upp Netflix tex. Jag loggar in och avslutar prenumeration - bra så ska det vara 2025.
Ett annat exempel.
Ville säga upp en assistansförsäkring och ett telefonabonnemang.
Gå på hemsidan och logga in på "mina sidor"
Ja allt går att göra där som handlar om att teckna upp eller nya tjänster.
Allt som handlar om att skaffa billigare eller säga upp måste man kontakta bolaget.
Får sitta i telefonkö som hanteras långsamt och med inga uppgifter hur många som arbetar med telefonkö.
Obegripligt hur vissa företag, inte vill bli kontaktade men låter en inte säga upp saker smidogt utan då MÅSTE man kontakta dom.
Allt verkar anspela på att man ska glömma eller inte ha tid/orka kontakta och därmed fortsätta betala.