Skatteverket brukar vara ruskigt snabba och 100 samtal är borta på någon minut.

Till bankerna har jag egen kontaktperson som har eget direktnummer, mail och i app/internetbank är meddelandefunktionen riktad mot personerna.

Har inte sett problematiken hos någon där.

18 månader handläggning på Lantmäteriet är jobbigare köplats och det beror på en sak. Monopol.
 
kisumisu
P Pligg85 skrev:
Till bankerna har jag egen kontaktperson som har eget direktnummer, mail och i app/internetbank är meddelandefunktionen riktad mot personerna.

Har inte sett problematiken hos någon där.
Så länge din bank har valt att ha kvar dessa kontaktpersoner.

Jag själv gillade mycket Handelsbanken. Hade ett par stycken vettiga personer där. Men kontoret lades ner och efter det blev det telefon eller chatt, dock löste chatten en sak väldigt bra måste jag säga.

Men just personliga kontakter blir ju bara mindre och mindre när man avreglerar och centraliserar allt till Stockholm. Men du kanske bor i Stockholm och drabbas inte av det (ännu ska sägas, AI kommer dit också så småningom....).
 
A Achren57 skrev:
När jag fick köplats 80 på Swedbank trodde jag det var svårslaget, ack vad jag bedrog mig.

Sambon ringde skatteverket fick köplats 216. Om jag ska ta mig till ett bankkontor får jag åka 14 mil tur/retur och då bor jag hyfsat centralt.

Hur blev det så här?
Nu är det ju ingen myndighet men jag hade köplats 42.000-nånting när jag skulle köpa biljetter till melodifestivalfinalen i Malmö något år sen. Trodde faktiskt det var helt hopplöst men senare fick jag höra att det var över 80.000 i kö så då kändes det ändå inte helt fel!
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Att det är många i telefonkön säger inget om hur snabbt den rör sig. En ganska meningslös tråd, om jag ska vara ärlig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så länge din bank har valt att ha kvar dessa kontaktpersoner.

Jag själv gillade mycket Handelsbanken. Hade ett par stycken vettiga personer där. Men kontoret lades ner och efter det blev det telefon eller chatt, dock löste chatten en sak väldigt bra måste jag säga.

Men just personliga kontakter blir ju bara mindre och mindre när man avreglerar och centraliserar allt till Stockholm. Men du kanske bor i Stockholm och drabbas inte av det (ännu ska sägas, AI kommer dit också så småningom....).
Jo så klart förutsättningar kan förändras.

Som aktieägare och stora poster i flera banker så vill man ju att de kan leverera stor direktavkastning i utdelning och ha en tillväxt.

Då kan man inte ha öppet dygnet runt och hjälpa nysvenskar att lägga in BankID för tredje gången.

Besöker man kontoret under de få timmar de har öppet är det ju bara folk som behöver hjälp med att öppna konto där bidraget ska in.

Visst, tiderna är klena för allmänheten men vill jag boka en tid så kan jag få den när det passar. De flesta sitter ju i sina kontor och jobbar mer än 4x2 timmar i veckan som dörren är öppen för alla.

Så länge bankernas Premiumavdelningar ringer upp och vill ha mig som kund så kan jag låta dem ligga i telefonkö och inte tvärtom.
 
N
globaljuggler globaljuggler skrev:
Hur många av er är beredda att betala högre priser/mer i skatt för att företagen/myndigheterna ni handlar/har kontakt av/med ska beefa upp sina respektive kundservice för att ni de få gånger ni har anledning att ta kontakt inte ska behöva vänta så länge?
Det är säkert fler än jag som tycker att kötiderna i telefon har växt väldigt mycket. Förr hade man råd med att ha många kontor och en kundservice i telefon som inte tog en halv arbetsdag att komma fram till.
Är det nu då så mycket dyrare att bara ha en kundservice via telefon och internet?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är säkert fler än jag som tycker att kötiderna i telefon har växt väldigt mycket. Förr hade man råd med att ha många kontor och en kundservice i telefon som inte tog en halv arbetsdag att komma fram till.
Är det nu då så mycket dyrare att bara ha en kundservice via telefon och internet?
Det du beskriver är ett exempel på Baumols sjukdom – ett ekonomiskt fenomen där tjänster som kräver mänsklig arbetskraft (som kundtjänst i telefon) blir relativt dyrare över tid eftersom lönerna ökar, samtidigt som det är svårt att öka produktiviteten i motsvarande grad.

Hade vi som kunder verkligen värdesatt bra kundservice hade företag kunnat lägga mer resurser på det, men att de inte gör det tyder på att vi som konsumenter i praktiken inte är beredda att betala för den – och därför får vi också ta konsekvensen i form av sämre service.
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är säkert fler än jag som tycker att kötiderna i telefon har växt väldigt mycket. Förr hade man råd med att ha många kontor och en kundservice i telefon som inte tog en halv arbetsdag att komma fram till.
Är det nu då så mycket dyrare att bara ha en kundservice via telefon och internet?
Som med mycket annat beror det på alla ekonomer som numera överbefolkar de flesta företag. De ska väl göra något för att motivera sin existens och då blir det så här. Den bästa besparingen för de flesta företag vore antagligen att sparka 95% av alla ekonomer.
 
N
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det du beskriver är ett exempel på Baumols sjukdom – ett ekonomiskt fenomen där tjänster som kräver mänsklig arbetskraft (som kundtjänst i telefon) blir relativt dyrare över tid eftersom lönerna ökar, samtidigt som det är svårt att öka produktiviteten i motsvarande grad.

Hade vi som kunder verkligen värdesatt bra kundservice hade företag kunnat lägga mer resurser på det, men att de inte gör det tyder på att vi som konsumenter i praktiken inte är beredda att betala för den – och därför får vi också ta konsekvensen i form av sämre service.
Jag förstår att kostnaden för telefonkundtjänsten stiger men om man ser till helheten så borde det vara mycket billigare att ha en eller några kundtjänstcentraler därifrån den sköts jämfört med att ha många servicepunkter så kostnaden borde vara betydligt lägre totalt sett.
 
N
L lbgu skrev:
Som med mycket annat beror det på alla ekonomer som numera överbefolkar de flesta företag. De ska väl göra något för att motivera sin existens och då blir det så här. Den bästa besparingen för de flesta företag vore antagligen att sparka 95% av alla ekonomer.
Ja det blir väldigt överdrivet ibland. Jobbade på ett lite större företag med flera verkstäder för ganska många år sedan nu. En dag ringde Vd:n till min förman och sa att ni köper in för mycket glas. Vi hade i nästan ingenting i lager och nästan allt vi köpt in såldes samma dag. Vet inte riktigt vad han hade tänkt sig att vi skulle sälja.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Ett tv-bolag jag hade förut.
För att lägga till en kanal var det bara att klicka i från telefonen, för att ta bort en kanal var man tvungen att ringa och hamna i telefonkö.

Konstigt att det inte var lika lätt att ta bort som att lägga till?
 
A Achren57 skrev:
Ett tv-bolag jag hade förut.
För att lägga till en kanal var det bara att klicka i från telefonen, för att ta bort en kanal var man tvungen att ringa och hamna i telefonkö.

Konstigt att det inte var lika lätt att ta bort som att lägga till?
Samma sak när jag skulle bli av med Allente. Även Bahnhof körde samma fula trick när jag skulle byta tjänsteleverantör för bredbandet.
 
P
globaljuggler globaljuggler skrev:
Hur många av er är beredda att betala högre priser/mer i skatt för att företagen/myndigheterna ni handlar/har kontakt av/med ska beefa upp sina respektive kundservice för att ni de få gånger ni har anledning att ta kontakt inte ska behöva vänta så länge?
Jag är beredd att föreslå att alla som har långa telefonköer anställer fler telefonister. Det är ett låglöneyrke som ungdomar kan ta medan de funderar på vad de ska utbilda sig till.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Jag är beredd att föreslå att all som har långa telefonköer anställer fler telefonister.
Sätt igång. Ingen kommer att hindra dig.
 
P
kisumisu kisumisu skrev:
Men just personliga kontakter blir ju bara mindre och mindre när man avreglerar och centraliserar allt till Stockholm.
Har det funnits regler om personliga kontakter förr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.