A
När jag fick köplats 80 på Swedbank trodde jag det var svårslaget, ack vad jag bedrog mig.

Sambon ringde skatteverket fick köplats 216. Om jag ska ta mig till ett bankkontor får jag åka 14 mil tur/retur och då bor jag hyfsat centralt.

Hur blev det så här?
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C
Ja, det har blivit ett skämt. Om man ens får en köplats. Inte ovanligt att man får ett besked "nu är det många som ringer till oss, försök senare, *klick*". Även när man ringer till myndigheter med sin lagstadgade serviceskyldighet.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S
Fast det behöver inte vara så illa, ibland när man ringer FK så kan man få "Köplats 431, just nu svarar 75 personer på ditt samtal". Och sen kommer man fram 5 minuter senare.
 
  • Gilla
tommib och 14 till
  • Laddar…
ClasseClas
De få gånger jag ringt till SEB så har det gått snabbt. De har öppet 24/7/365 så det går ju även att ringa udda tider (tidig morgon, natt tex) när andra inte håller på.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag ringde till 1177 för några veckor sedan, fick vänta 45min i kö, verkade vara 1 person som svarade för jag hade plats 11 när jag startade i kön.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
De få gånger jag ringt till SEB så har det gått snabbt. De har öppet 24/7/365 så det går ju även att ringa udda tider (tidig morgon, natt tex) när andra inte håller på.
Fast det var likadant när det var bankkontor överallt. De s.k. affärsbankerna hade korta kassaköer, medan köerna ringlade långa utanför Sparbanken (nuv. Swedbank) i slutet av månaden när folk fick lön, skulle betala räkningar.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Det är som när man har ringt Arbetsförmedlingen kl. 11 och blir utslängd direkt för att köplatsen inte förväntas släppas fram före 15 då de stänger. Nästa dag ringer man direkt men blir nerkopplad efter 4h. Dagen därpå meddelar A-kassan att man får en varning för att man inte ringde AF. Ridå.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 7 till
  • Laddar…
Hur många av er är beredda att betala högre priser/mer i skatt för att företagen/myndigheterna ni handlar/har kontakt av/med ska beefa upp sina respektive kundservice för att ni de få gånger ni har anledning att ta kontakt inte ska behöva vänta så länge?
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
T
S swirve skrev:
Fast det behöver inte vara så illa, ibland när man ringer FK så kan man få "Köplats 431, just nu svarar 75 personer på ditt samtal". Och sen kommer man fram 5 minuter senare.
Ja, försäkringskassan har ett riktigt bra och tydligt kösystem. Framförallt jämfört med många andra...
 
Unikt namn
Chansen att prata med en människa när du kontaktar ett företag är förbi. Dessa samtal är för dyra när vinsten och lönsamheten behöver öka. Spelar ingen roll vad tjänsten kostar eller skatten ligger på.

När kötiderna nått sitt klimax kommer alla kundtjänstmedarbetare ersattas av usla chattbotar som utan krav ob eller behov av terapi kan driva oss till vansinne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett ärende som hanteras av en människa i telefon kostar minst 500 kr.

Så alla kunder som drar in mindre än det i vinst är det en förlustaffär att ge snabb service

Det komer bli sämre. Så det är bättre acceptera och gå vidare än va bitter över sånt man inte kan påverka
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S swirve skrev:
Fast det behöver inte vara så illa, ibland när man ringer FK så kan man få "Köplats 431, just nu svarar 75 personer på ditt samtal". Och sen kommer man fram 5 minuter senare.
Ja och ibland kan det vara "du har plats ett i kön" i 20 minuter. Speciellt när det gäller ISP, Tv, Telekombolag och Elleverantörer (speciellt svårt om det gäller uppsägningsenheten). Dock har Vattenfall rätt så bra kundservice. Men själv köade jag en gång 2h och 30minuter till Skellefteåkraft och kom inte ens fram då telefonen lade av. Fick svar på epost efter flera dagar 🤔👎 dock hade dom kuntjänst via epost vilket även det många företag idag helt saknar, man har helt enkelt krånglat till det med uppsägning osv så mycket det bara går!

Postnord fick jag köa en gång 2 timmar till.

Våran vårdcentral hade en gång helt omöjligt man ringde dit 2-3 minuter efter att dem öppnat "tyvärr är våra telefontider slut för idag, försök igen imorgon". Omöjligt att boka tid på plats dessutom 😡 borde fan vara lag på att man åtminstone inte måste ringa dit och kan prata med nån fyssiskt på plats, men nej man förväntar bara att alla har telefon och kan dessutom ringa o svara precis närsomhelst 😤

Fkassan måste jag också säga har rätt så många som jobbar eftersom köerna bearbetas fort. Tänkte själv också att här får jag nu köa en vecka innan jag kommer fram men tog kanske 10minuter fast de var flera hundra före mig i kön så där tummen upp 👌👍

En annan grej är "E-legitimation".
Mycket praktiskt när man har det ja och så en kod överallt osv. Men blir direkt bråk om man inte är skriven på landet man behöver den!
Man behöver bara åka till våra nordiska grannländer så blir det patrull med många grejor, när stort sätt allt idag kräver legitimation! Allt från affärers bonuskort, billaddning till såklart rena banktjänster 😡 Speciellt problematiskt för oss som bor nära en gräns och kanske jobbar i de andra landet. Men det är väl tänkt att bor man inte i landet, så skall man vara andra eller tredje klassens människa och därmed inte ha alla tjänster och få betala onödigt högt pris på tex för att ladda elbilen (tänker på speciellt K-Market i Finland). Priser för elbilsladdning hos K-Lataus, inklusive avgifter för registrerade och oregistrerade kunder. Olika kWh-priser och tidsavgifter är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs andraklassens medborgare får betala mer än dubbla!

Har även hört att det är omvänt, många som svär åt våran svenska bankid när dom inte får den för att dom inte bor i Sverige och vissa har problem få det även fast de bor här tydligen, inte bott här tillräckligt länge eller är nån annan lands medborgare (har jag fått förklarat av flera olika personer). Man är ju direkt kriminell och misstänkt 🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
globaljuggler globaljuggler skrev:
Hur många av er är beredda att betala högre priser/mer i skatt för att företagen/myndigheterna ni handlar/har kontakt av/med ska beefa upp sina respektive kundservice för att ni de få gånger ni har anledning att ta kontakt inte ska behöva vänta så länge?
Ganska många tror jag.

Vi är ju flera som betalar så blir ju inte många kronor mer i skatt per skalle.... Men vissa räknar ju såklart ören och i kvantitet (istället för kvalitet) 🙄

Sen kan man ju fråga vad alla dataprogram, datasystem etc kostar att driva när allt skall vara AI mm. Microsoft, Apple, Google o co jublar med alla miljoner de får av licenspengar mm...

Tänkte bara på våran kommun hur många olika som används. T ex till skola och barn används två helt olika! InfoMentor och Tieto EDU (båda har stöd till att man sätter in fritidstider och har skolinfo) men används inte fullt ut.

Sen har anställda flera olika "program" de jobbar i.

Sen gnäller kommunen samtidigt "tyvärr är våran budget sprucken och måste spara, spara och åter spara" de sistnämda gör man oftast att betala dålig lön (ingen ordentlig löneökning som hänger med inflationen som ju varit enorm de sista två åren) och minska personal.
Men det är väl kanske nåt mygel att nån får bonus med inköpta program, när så många olika skall användas i onödan 🤔
 
Redigerat:
Jag tror att det blir precis som vanligt. Venture capital står för mycket av kostnaderna kring call centers med AI första tiden, sedan när tjänsten blivit mainstream och inga företag längre använder sig av mänsklig kundtjänst ökas priserna lavinartat av alla inblandade, för när kunderna är inlåsta är det dags att mjölka tillbaka vinsten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
T TypRätt skrev:
Jag tror att det blir precis som vanligt. Venture capital står för mycket av kostnaderna kring call centers med AI första tiden, sedan när tjänsten blivit mainstream och inga företag längre använder sig av mänsklig kundtjänst ökas priserna lavinartat av alla inblandade, för när kunderna är inlåsta är det dags att mjölka tillbaka vinsten.
Jodå så är det ju med de mesta!

Därför det är så dumt att låsa sig till "lätta lösningar". Man har vant folk till även vissa dataprogram och kan inte hoppa till nytt helt. Finns ju jobb som inte kan göras av AI (ännu i alla fall) som lärarjobb. Men sen jobbar man med två olika system.

Inom datorvärlden är det också väldigt trist att MS och Apple är de som styr. I telefoner Apple och Google. Dessutom är alla ursprungligen från USA 🤔
I den här saken kan jag tycka kommunistländer gör rätt när dom använder mer Linuxbaserade system och opensource. Men länder som Sverige anses det kosta för mycket pga "om-utbildning" av folk och att "alla är så vana" grejor.

Nåja en grej gjorde Bankid åtminstone bra, att man kan fortsätta att använda en Linuxdator bara man loggar in med "mobiltbankid" 👌 så själv har jag valt en mellanväg. En opensource dator och en mainstream telefon. Hade velat ha en opensource telefon också men hindras just av banken och andra tjänster (mer och mer dessutom) att ha en annorlunda smartphone.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.