A
Fairlane Fairlane skrev:
Är deklarationen färdigbehandlad då? Om den inte är de två kommer vare sig skatteåterbäring eller kvarskattkrav. Ni deklaration är inte heller klar så jag har inte heller fått återbäring, den kommer i augusti enligt information på hemsidan.
Jag fick hem ett brev där det stod att pengarna skulle komma nästa vecka, det var en månad sedan.
Lika är det för min svärfar, lika brev och inga pengar.
Våra deklarationer är de enklaste, inga hårklyverier alls.

Redigerat:
A Achren57 skrev:
Jag fick hem ett brev där det stod att pengarna skulle komma nästa vecka,
För några dagar sedan fick jag ett liknande brev. Pengarna utbetalades dock redan i början på juni…

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Obegripligt hur vissa företag, inte vill bli kontaktade men låter en inte säga upp saker smidogt utan då MÅSTE man kontakta dom.
Allt verkar anspela på att man ska glömma eller inte ha tid/orka kontakta och därmed fortsätta betala.
Eftersom företaget tjänar på att uppsägande av tjänster och liknande fördröjs så är det tyvärr begripligt att de beter sig så. Enda sättet att bli av med beteendet vore ifall folk hade vett att vägra affärer med bolag som beter sig på detta sätt. Genom sitt beteende bevisar de ju att de i princip är ett skurkföretag.

Typ att ha som regel att man innan man tecknar något avtal med en firma kolla hur lätt det är att säga upp avtalet. Är det krångligare än att teckna avtalet så sätter man firman på svarta listan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
T TheGame skrev:
Ja och det här är en sak jag tycker är märklig.
Uppsägning av olika saker bla.
Vill jag säga upp Netflix tex. Jag loggar in och avslutar prenumeration - bra så ska det vara 2025.
Ett annat exempel.
Ville säga upp en assistansförsäkring och ett telefonabonnemang.
Gå på hemsidan och logga in på "mina sidor"
Ja allt går att göra där som handlar om att teckna upp eller nya tjänster.
Allt som handlar om att skaffa billigare eller säga upp måste man kontakta bolaget.
Får sitta i telefonkö som hanteras långsamt och med inga uppgifter hur många som arbetar med telefonkö.

Obegripligt hur vissa företag, inte vill bli kontaktade men låter en inte säga upp saker smidogt utan då MÅSTE man kontakta dom.
Allt verkar anspela på att man ska glömma eller inte ha tid/orka kontakta och därmed fortsätta betala.
Det är nog mycket lathet och att folk vill inte låta snåla.

Är även jag lat och orkar inte alltid dessa "förhandlingar". Tv abbonemang började plötsligt kosta 1200kr/mån.
Hade själv räknat fel när den skulle gå ut. Fick utan problem ner priset till 400kr då och bolaget tom beklagade att dom inte kunde göra nåt för den där en månaden med hög avgift 😂

Internet abbonemang är en annan historia. Där har dom dock inte lyckats göra några bra avtal med mig så man har bytt, bytt, bytt och åter bytt. Men enda bolaget där det gick görs med ett klick likt Netflix är Ownit. Men gjorde uppsägningen med nästan tårar i ögonen (bästa fibern jag haft). Kanske man kan bli "ny kund" där igen eller om jag byter helt till 4G vi får se.....

Det som jag dock tycker är märkligt att samtliga bolag har gjort kreditupplysning på mig när jag "ny kund". Fatta vad det slösas pengar på "ny kund" och befintliga kunder får bara högre avgifter efter kampanjperioden som det ej går göra något åt!

Man läser här på forumet "är det lönt göra fiberavtal på 2år plus för 300-400kr/mån".

Jag har föreslagit det här till Telenor, Ownit, Telia, Tele2 etc etc att kan vi klippa kabeln med Globalconnet och direktansluta villan till erat låsta nät...men fått bara kalla handen "men det är ju bra för dig som kund vara obunden och på öppet nät"....jodå mycket bra när det smyghöjs månad efter månad avgiften 😡 och man betalar de dubbla eller tom dribbla eller mer priset per månad för samma hastighet och tjänst!

Tröttnade på den där skiten och tog nu ett som heter Netatonce, där också 12mån kampanj men ordinariepriset skiljer inte så radikalt som hos "storbolagen".

Så vi får se om jag behåller den. Får dock väldigt dålig ping och lite halvsvajigt nät. Abbonemanget är på 1000/1000.

Min Ownit som i princip kostar det samma för 100/100 va dock bättre! Men surt skulle det vara att betala ca 600kr månad för en 100/100.

Har på mitt finska mobilabb fri surf inom EU. Finska samtal, sms, mms fritt. 30€/mån. Den fria surfen är dock max 50GB i roaming och går på Tele2 svajiga mobilnät när man roamar. Fick en varnings sms att jag förbrukat mina 50GB att nu sänks hastigheten till 0.5 Mbit månaden ut tills den nollställs nästa månad och börjar om på 50GB.

Redigerat:
Fairlane
A Achren57 skrev:
Jag fick hem ett brev där det stod att pengarna skulle komma nästa vecka, det var en månad sedan.
Lika är det för min svärfar, lika brev och inga pengar.
Våra deklarationer är de enklaste, inga hårklyverier alls.
Har du loggat in på Skatteverket och kollat vad det står?
Jag utgår ifrån att du angett ett bankkonto (ett korrekt) och att du kollat att pengarna inte redan betalats ut.

N
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det ju.

Men att ha dessa kvar på lönekontot 🤔
Men vissa har väl så bra lön så de skiter även i räntan och lånar gratis sina pengar till banken 😂

Jag har fått läxa upp frugan och hon har nu i alla fall förstått att flytta pengarna därifrån när räkningarna är betalda och att inte ha några större mängder där. Där också en ful sak att alla räkningar måste betalas från nollräntekonto 🤔 Samma sak med Swish (ialla fall hos Handels). Går ju såklart rätt enkelt flytta mellan egna konton (men ändå man har gjort det onödigt krångligt).

Jaja vi är alla olika. Jag har själv en skitlön men ändå lyckat göra mig skuldfri. Medans en vän till mig har mer än de dubbla lönemässigt och ids säga att det är så lätt "de bara ta lån" "de lönar sig att ha lån" nu är han lite som persauki (finskt uttryck att inte ha pengar alls). Ids också gnälla på allt. Men lån har han varit tyst om de sista åren 😂 undra om de handlar om en viss räntehöjning 🤔
Jag är lite slö själv och flyttar nu inte allt som blir över direkt till något annat konto. Visst jag förlorar säkert lite ränta men på det stora hela är det så lite. Sen vet man ju inte vad dom har för utgifter heller. Kan ju hända det inte är så mycket kvar av lönen i slutet på månaden ändå.

Ja det är underligt hur det är relativt med pengar. När vi köpte och renoverade vårat första hus och ännu när vi byggde nytt hus så hade vi den klart minsta inkomsten i vår umgängeskrets och ändå var vi dom enda som hade råd att bygga nytt hus.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Har på mitt finska mobilabb fri surf inom EU. Finska samtal, sms, mms fritt. 30€/mån. Den fria surfen är dock max 50GB i roaming och går på Tele2 svajiga mobilnät när man roamar. Fick en varnings sms att jag förbrukat mina 50GB att nu sänks hastigheten till 0.5 Mbit månaden ut tills den nollställs nästa månad och börjar om på 50GB.
Låter som att du har Elisa?
Jag kan annars rekomendera Dna dom har fungerat bäst för mig. Telia är ju annars smidigast om man rör sig mycket mellan Sverige o Finland.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S swirve skrev:
Fast det behöver inte vara så illa, ibland när man ringer FK så kan man få "Köplats 431, just nu svarar 75 personer på ditt samtal". Och sen kommer man fram 5 minuter senare.
ett rackarns kackel med 75 personer som svarar dig samtidigt då...

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar att samtliga (stor)banker kan erbjuda det för de kunder som har 200 tkr på "lönekonto" och övriga engagemang i paritet med det. Kanske inte "moderna" fintech-banker, då jag gissar att de mest har standardiserade lösningar.
"Min" bank tycks ha gett mig ränta på mitt "lönekonto" förr, men numera är det 0 % ränta, upptäckte jag idag.
Jag måste nog byta bank …

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
Bart Bart skrev:
Tar några minuter att komma förbi boten innan en person tar över, men då är det oftast rätt person direkt.
Den sortens dåligt programmerade röstrobotar är sällan speciellt bra på att gissa vad jag vill. Jag brukar dra en ganska långrandig berättelse om vad mitt ärende handlar om, med en förhoppning om att överbelasta droidens kapacitet. Det brukar fungera bra och tar sällan så mycket som två minuter.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
kisumisu kisumisu skrev:
Men att ha dessa kvar på lönekontot 🤔
Pengarna där går väl till löpande utgifter. Nästa månad kommer det hundratusen igen, så ränteinkomster är knappast speciellt intressanta.
kisumisu kisumisu skrev:
Jaja vi är alla olika. Jag har själv en skitlön men ändå lyckat göra mig skuldfri.
Det är mycket bra gjort. De som är födda med silversked i munnen behöver inte anstränga sig så mycket.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N Niq skrev:
hus så hade vi den klart minsta inkomsten i vår umgängeskrets och ändå var vi dom enda som hade råd att bygga nytt hus.
Ni var mer ekonomiska och tänkte mer långsiktigt säkert ned ekonomi!
Bara det här att bo i hus är ju mer ekonomiskt än t ex BRF och hyres.

Det är ju säkert så också att har man allt på guldfat så lever man efter det också. Sen spar man ju en hel del om man inte röker/snusar, går på krogen varje helg osv 😉

kisumisu
N Niq skrev:
Låter som att du har Elisa?
Jag kan annars rekomendera Dna dom har fungerat bäst för mig. Telia är ju annars smidigast om man rör sig mycket mellan Sverige o Finland.
Japp jag har Elisa.

Lite av principskäl har jag undvikit Telia och speciellt DNA.

DNA var enda operatören i Finland som körde samma plan som svenska operatörer gör dvs datatak, datakvoter, mb gb avgifter osv.

Visst jag har 50 gigs datakvot på roaming. Men fortfarande stängs inte nätet helt ner och är jag på finskt nät så är det helt obegränsat!

Visst finska Telia har jag också ändå funderat på även att byta mitt Halebop kontantkort till svenska Telia "Obegränsat" eller tom "Obegränsat plus". Billigare än vad fibern med bara internet kostar.

P
kisumisu kisumisu skrev:
Men är man en bra arbetsre säger man "jag vet inte, men jag ska ta reda på saken och fakta". De här gör folk sällan tyvärr.
Telefonarbetare bedöms väl efter hur många inringande kunder de hinner med per timme?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
T TheGame skrev:
Allt som handlar om att skaffa billigare eller säga upp måste man kontakta bolaget.
Får sitta i telefonkö som hanteras långsamt och med inga uppgifter hur många som arbetar med telefonkö.
Man kan väl skicka ett rekommenderat brev?
Det kostar visserligen en dryg hundralapp, men det kan det vara värt för att minska på tålamodsstressen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.