S styren skrev:
Angående källare så byggs inga sådana hus idag. (väldigt sällsynt). På just 70-talet togs statliga lånegarantier bort på husbyggen med källare ( eller vad det hette på den tiden) just för att indirekt/direkt förhindra källarbyggen. Orsaken var alla prproblem.
Nej det beror mest på två andra saker. Dels att nya detaljplaner inte tillåter källare och dels att det ofta är svårt och dyrt att uppfylla tillgänglighetskraven om man bygger med källare.

Jag har faktiskt en granne som byggde med källare och hade statlig lånegaranti. Han löste det genom att fylla källaren med makadam. (=ingen källare) Några år senare när det var fritt fram togs makadamet bort och så hade han källare.

• Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Nej det beror mest på två andra saker. Dels att nya detaljplaner inte tillåter källare och dels att det ofta är svårt och dyrt att uppfylla tillgänglighetskraven om man bygger med källare.

Jag har faktiskt en granne som byggde med källare och hade statlig lånegaranti. Han löste det genom att fylla källaren med makadam. (=ingen källare) Några år senare när det var fritt fram togs makadamet bort och så hade han källare.
Kreativt!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
E Eld skrev:

Det stämmer ju ganska bra med vad jag upplevt, och minns, dvs att det är omöjligt att bygga källare numer, och det är indirekt/direkt styrt på det viset.

Detaljplanerna och övriga reglementen styr ju allt mer nu för tiden, och varken stat eller kommun vill ha källarbyggen.

S styren skrev:
Det stämmer ju ganska bra med vad jag upplevt, och minns, dvs att det är omöjligt att bygga källare numer, och det är indirekt/direkt styrt på det viset.

Detaljplanerna och övriga reglementen styr ju allt mer nu för tiden, och varken stat eller kommun vill ha källarbyggen.
Byggde själv källare på mitt hus för 4 år sen.
Används som garage med samma isolering, golvvärme och ventilation som resten av huset.
Fungerar alldeles lysande:)

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Han har lagt golv på ventilationshål och det vet han om.
Vilket är fullt tillåtet att göra i sitt eget hus, men nu har han troligen gjort det utan att förstå problemet med det.

Så vad vet han egentligen ? vad exakt är det han ska informera om enligt dig ?

L L Jan skrev:
Kan inte tänka mig att man kan påstå att man inte visste vad man gjorde då och att det skulle hålla i en process.
Men suck, att lägga ett trägolv på betonggolv må vara dumt, men det är INTE otillåtet. Att täcka för ventilationshål till grunden må också vara dumt men det är INTE otillåtet, du får det att framstå som att det är olagligheter som begåtts här. Så är inte fallet.

TS har gjort fullt tillåtna saker i sitt hus, punkt.
L L Jan skrev:
Lika korkat som om man skulle kunna komma undan med dolt mögel om man kört ett ångbastuaggregat i badrummet, utan att rummet är anpassat för det. Det går inte att säga att man inte visste att det var en dålig handling.
Så får man också göra om man vill, så länge man inte aktivt döljer ett fel så är det helt okej.

Du verkar ha lite svårt att förstå att det är köparen som har en undersökningsplikt, och saker som man kan kontrollera utan att vara destruktiv är per definition INTE dolda fel.

Golvet på betong kommer garanterat en besiktningsman "slå ner" på och skriva en anteckning om att det är en riskkonstruktion blabla, vilket gör att köparen inte kan hävda dolt fel, han borde ha gjort vidare kontroller när det uppdagades att blabla.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:

Jag hade jobbat med frigolitskivor.

GlennB GlennB skrev:
Vilket är fullt tillåtet att göra i sitt eget hus, men nu har han troligen gjort det utan att förstå problemet med det.

Så vad vet han egentligen ? vad exakt är det han ska informera om enligt dig ?

Men suck, att lägga ett trägolv på betonggolv må vara dumt, men det är INTE otillåtet. Att täcka för ventilationshål till grunden må också vara dumt men det är INTE otillåtet, du får det att framstå som att det är olagligheter som begåtts här. Så är inte fallet.

TS har gjort fullt tillåtna saker i sitt hus, punkt.

Så får man också göra om man vill, så länge man inte aktivt döljer ett fel så är det helt okej.

Du verkar ha lite svårt att förstå att det är köparen som har en undersökningsplikt, och saker som man kan kontrollera utan att vara destruktiv är per definition INTE dolda fel.

Golvet på betong kommer garanterat en besiktningsman "slå ner" på och skriva en anteckning om att det är en riskkonstruktion blabla, vilket gör att köparen inte kan hävda dolt fel, han borde ha gjort vidare kontroller när det uppdagades att blabla.
Dolt hålen praktiskt sett. Även dolt i säljarens sinne pga okunskap, även dolt för kommunen som en gång i tiden slutbesiktigade ventilationen i huset. Det blir t.o.m.trippelt dolt.
Har ju kommit fram till ytan. Annat vore om det aldrig upptäckts

Himla tråkigt för parterna, synd om dem. Hoppas det går bra till slut.

Och godnatt till GlennB. Lev väl!

Redigerat:
L L Jan skrev:
Talar en del tyska. Selblstverständlich är mer åt "naturligtvis" hållet, inte riktigt samma ord och betydelse. Klart är inte heller med.
Hittar inget så dumt ord som "självklart" i något annat språk förutom skandinaviska.

Off topic nu. Starta en ny tråd i övrigt om du vill fortsätta. Jag skriver inte mer så trådens ämne behålls
Engelska: Self evident.
Selblstverständlich är direkt översatt till självklart.

"Naturligvis" är väl Natürlich" på tyska.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
GlennB GlennB skrev:
Du verkar ha lite svårt att förstå att det är köparen som har en undersökningsplikt
Jag tror han har koll på det. Han gjorde ju allt han kunde för att förhindra köpare att nyttja sin besiktningsklausul...

• Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är ju inte olagligt att vara okunnig eller rent av dum i huvudet...
Som privatperson får du ju istort sätt bygga hur fel som helst... Och tro mig, som hantverkare har jag nog sett det mesta..
Här på Byggahus har vi kunder också sett det mesta 😉

• Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Här på Byggahus har vi kunder också sett det mesta 😉
Därför tar jag själv sällan in hantverkare....🤣🥳

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
plåtrickard plåtrickard skrev:
Därför tar jag själv sällan in hantverkare....🤣🥳
Nä det roliga är att de hantverkare jag känner säger också att de aldrig i livet hade tagit in någon för nåt om de inte känner personen och vet att de är bra.

Så det är ju inte så att hantverkare litar på varandra heller. Tvärtom. 😅

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä det roliga är att de hantverkare jag känner säger också att de aldrig i livet hade tagit in någon för nåt om de inte känner personen och vet att de är bra.

Så det är ju inte så att hantverkare litar på varandra heller. Tvärtom. 😅
Jag vet hantverkare som inte ens gör jobb hemma, trots att det är inom deras område.

• Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag vet hantverkare som inte ens gör jobb hemma, trots att det är inom deras område.
De har väl inte råd.

• Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De har väl inte råd.
Nä, man får ju inte rot när man jobbar åt sig själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.