128 879 läst ·
237 svar
129k läst
237 svar
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
Nej det beror mest på två andra saker. Dels att nya detaljplaner inte tillåter källare och dels att det ofta är svårt och dyrt att uppfylla tillgänglighetskraven om man bygger med källare.S styren skrev:
Jag har faktiskt en granne som byggde med källare och hade statlig lånegaranti. Han löste det genom att fylla källaren med makadam. (=ingen källare) Några år senare när det var fritt fram togs makadamet bort och så hade han källare.
Kreativt!E Eld skrev:Nej det beror mest på två andra saker. Dels att nya detaljplaner inte tillåter källare och dels att det ofta är svårt och dyrt att uppfylla tillgänglighetskraven om man bygger med källare.
Jag har faktiskt en granne som byggde med källare och hade statlig lånegaranti. Han löste det genom att fylla källaren med makadam. (=ingen källare) Några år senare när det var fritt fram togs makadamet bort och så hade han källare.
Det stämmer ju ganska bra med vad jag upplevt, och minns, dvs att det är omöjligt att bygga källare numer, och det är indirekt/direkt styrt på det viset.E Eld skrev:Nej det beror mest på två andra saker. Dels att nya detaljplaner inte tillåter källare och dels att det ofta är svårt och dyrt att uppfylla tillgänglighetskraven om man bygger med källare.
Detaljplanerna och övriga reglementen styr ju allt mer nu för tiden, och varken stat eller kommun vill ha källarbyggen.
Byggde själv källare på mitt hus för 4 år sen.S styren skrev:
Används som garage med samma isolering, golvvärme och ventilation som resten av huset.
Fungerar alldeles lysande
Vilket är fullt tillåtet att göra i sitt eget hus, men nu har han troligen gjort det utan att förstå problemet med det.L L Jan skrev:
Så vad vet han egentligen ? vad exakt är det han ska informera om enligt dig ?
Men suck, att lägga ett trägolv på betonggolv må vara dumt, men det är INTE otillåtet. Att täcka för ventilationshål till grunden må också vara dumt men det är INTE otillåtet, du får det att framstå som att det är olagligheter som begåtts här. Så är inte fallet.L L Jan skrev:
TS har gjort fullt tillåtna saker i sitt hus, punkt.
Så får man också göra om man vill, så länge man inte aktivt döljer ett fel så är det helt okej.L L Jan skrev:
Du verkar ha lite svårt att förstå att det är köparen som har en undersökningsplikt, och saker som man kan kontrollera utan att vara destruktiv är per definition INTE dolda fel.
Golvet på betong kommer garanterat en besiktningsman "slå ner" på och skriva en anteckning om att det är en riskkonstruktion blabla, vilket gör att köparen inte kan hävda dolt fel, han borde ha gjort vidare kontroller när det uppdagades att blabla.
Jag hade jobbat med frigolitskivor.E Eld skrev:Nej det beror mest på två andra saker. Dels att nya detaljplaner inte tillåter källare och dels att det ofta är svårt och dyrt att uppfylla tillgänglighetskraven om man bygger med källare.
Dolt hålen praktiskt sett. Även dolt i säljarens sinne pga okunskap, även dolt för kommunen som en gång i tiden slutbesiktigade ventilationen i huset. Det blir t.o.m.trippelt dolt.GlennB skrev:
Vilket är fullt tillåtet att göra i sitt eget hus, men nu har han troligen gjort det utan att förstå problemet med det.
Så vad vet han egentligen ? vad exakt är det han ska informera om enligt dig ?
Men suck, att lägga ett trägolv på betonggolv må vara dumt, men det är INTE otillåtet. Att täcka för ventilationshål till grunden må också vara dumt men det är INTE otillåtet, du får det att framstå som att det är olagligheter som begåtts här. Så är inte fallet.
TS har gjort fullt tillåtna saker i sitt hus, punkt.
Så får man också göra om man vill, så länge man inte aktivt döljer ett fel så är det helt okej.
Du verkar ha lite svårt att förstå att det är köparen som har en undersökningsplikt, och saker som man kan kontrollera utan att vara destruktiv är per definition INTE dolda fel.
Golvet på betong kommer garanterat en besiktningsman "slå ner" på och skriva en anteckning om att det är en riskkonstruktion blabla, vilket gör att köparen inte kan hävda dolt fel, han borde ha gjort vidare kontroller när det uppdagades att blabla.
Har ju kommit fram till ytan. Annat vore om det aldrig upptäckts
Himla tråkigt för parterna, synd om dem. Hoppas det går bra till slut.
Och godnatt till GlennB. Lev väl!
Redigerat:
Engelska: Self evident.L L Jan skrev:Talar en del tyska. Selblstverständlich är mer åt "naturligtvis" hållet, inte riktigt samma ord och betydelse. Klart är inte heller med.
Hittar inget så dumt ord som "självklart" i något annat språk förutom skandinaviska.
Off topic nu. Starta en ny tråd i övrigt om du vill fortsätta. Jag skriver inte mer så trådens ämne behålls
Selblstverständlich är direkt översatt till självklart.
"Naturligvis" är väl Natürlich" på tyska.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 907 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 907 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Nä det roliga är att de hantverkare jag känner säger också att de aldrig i livet hade tagit in någon för nåt om de inte känner personen och vet att de är bra.plåtrickard skrev:
Så det är ju inte så att hantverkare litar på varandra heller. Tvärtom. 😅
Jag vet hantverkare som inte ens gör jobb hemma, trots att det är inom deras område.Farstatjej90 skrev: