L L Jan skrev:
Självklart är inget argument! Det betyder att något är klart för en själv. Finns miljoner och miljarder olika självklart. Sveriges sämsta ord . Ordet finns inte i andra språk vad jag känner till, förutom grannspåken norska, danska...
Ordet finns inte ens i engelskan, obvious har annan men liknande betydelse
Tyska: “selbstverständlich”
Och sedan är det inte alls självklart att engelskans obvious, franskans évidemment, spanskans obviamente och så vidare inte har samma betydelse i detta sammanhang.
Man kan självklart uttrycka betydelsen självklart på alla dessa språk.

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tyska: “selbstverständlich”
Och sedan är det inte alls självklart att engelskans obvious, franskans évidemment, spanskans obviamente och så vidare inte har samma betydelse i detta sammanhang.
Man kan självklart uttrycka betydelsen självklart på alla dessa språk.
Talar en del tyska. Selblstverständlich är mer åt "naturligtvis" hållet, inte riktigt samma ord och betydelse. Klart är inte heller med.
Hittar inget så dumt ord som "självklart" i något annat språk förutom skandinaviska.

Off topic nu. Starta en ny tråd i övrigt om du vill fortsätta. Jag skriver inte mer så trådens ämne behålls

S
L lbgu skrev:
I min värld bygger man inga sådana hus. Idioti att bygga hus som kräver både el och fungerande mekanik för att fungera. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (eller vad de heter nu för tiden) borde ju ha som ett självklart krav att ett hus ska kunna kallställas utan el för att få bygglov.
Kallställning klarar nästan inga hus tyvärr! Tänk bara på alla hus med golvvärme via vatten i plattan. Lägg till detta att nästan alla hus drivs via elnätet. Vi är extremt sårbara. Med tonvikt på extremt.

Angående källare så byggs inga sådana hus idag. (väldigt sällsynt). På just 70-talet togs statliga lånegarantier bort på husbyggen med källare ( eller vad det hette på den tiden) just för att indirekt/direkt förhindra källarbyggen. Orsaken var alla problem.

L L Jan skrev:
Självklart är inget argument! Det betyder att något är klart för en själv. Finns miljoner och miljarder olika självklart. Sveriges sämsta ord . Ordet finns inte i andra språk vad jag känner till, förutom grannspåken norska, danska...
Ordet finns inte ens i engelskan, obvious har annan men liknande betydelse
Självklart får du ha dina åsikter om vilka ord jag använder. Lika självklart bryr jag mig inte om det, har självklart lämnat det stadium då någon svenskalärare kunde mästra mig huruvida ordet självklart fick användas eller ej.

• Haha
pmd
  • Laddar…
S styren skrev:
Kallställning klarar nästan inga hus tyvärr! Tänk bara på alla hus med golvvärme via vatten i plattan. Lägg till detta att nästan alla hus drivs via elnätet. Vi är extremt sårbara. Med tonvikt på extremt.

Angående källare så byggs inga sådana hus idag. (väldigt sällsynt). På just 70-talet togs statliga lånegarantier bort på husbyggen med källare ( eller vad det hette på den tiden) just för att indirekt/direkt förhindra källarbyggen. Orsaken var alla problem.
Måste man kallställa ett hus så måste man såklart också tömma vatten- och värmesystem eller fylla på med något som inte fryser. Det är inte bara en att stänga av pannan och låsa dörren.

Men den mesta fukt ett ventilationssystem måste ta hand om kommer av att vi bor och verkar i huset. Ett tomt hus har inte samma behov av kontinuerligt luftombyte.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S styren skrev:
Golvvärme kan ju lösas med något köldmedium så det inte fryser. Men att många hus kräver eldriven ventilation för att må bra är ju inte direkt lysande ur ett beredskapsperspektiv.

L L Jan skrev:
Undrar om du har rätt? Säljaren har skyldighet att informera. De hade pga oinsatthet i det egna ventilationssystemet underlåtit att informera. Beror på om säljaren är skyldig att vara insatt i hur ens hus fungerar eller ej? Antar att det lutar mer åt mina teorier.

Tror det var Smålandsvillan vi kikade på som fortfarande hade grund av block med fläkt i. Nej tack!
Ska säljaren instruera hur spisen och biden skall användas? (inte förra presidenten).
Det är köparens ansvar till 100%.
/Workingclasshero

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Lämnar man 60tals-källaren oinredd och använder den till tvättstuga, förvaring av okänsliga saker mm så fungerar den väl utmärkt (men är dyr att bygga). Problemen börjar först när man bygger innerväggar mot källarmuren, reglar upp golv osv. Gör man inte det så spelar det inte så stor roll att muren är fuktig.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Måste man kallställa ett hus så måste man såklart också tömma vatten- och värmesystem eller fylla på med något som inte fryser. Det är inte bara en att stänga av pannan och låsa dörren.

Men den mesta fukt ett ventilationssystem måste ta hand om kommer av att vi bor och verkar i huset. Ett tomt hus har inte samma behov av kontinuerligt luftombyte.
Kallställa- läs på om det ordet. Verkar ju populärt i tråden med gramatik- diskussioner :-)

När "Myndigheten för samhällsskydd och beredskap" nämns i samband med begreppet kallställning, så tänker man (jag) genast på krig eller kris. Tex. ofrivilligt nedstängt elnät. Eller varför inte vanligt strömavbrott på en vecka i 30 minusgrader.

Planerad kallställning är en annan sak- kanske aktuellt för sommarstugor..?

Personen som svarade att det inte behövs varken värme eller vent i källare som saknar inredd "gillestuga" så är detta sant, och osant. Testa att stänga av värme och ventilation och titta vad som händer. Jag har gjort det experimentet i just ett 70-talshus med källare.

På gamla källarbyggen 20-talet 30-talet, så räknade man med fukt i källaren. :-)

Köldmedium: hur många fastigheter har det?

Akut kallställning vid kris är det väl inga permanentboenden som klarar oavsett byggår och konstruktion?

• Gilla
Luugen
  • Laddar…
S styren skrev:
Köldmedium: hur många fastigheter har det?
Är väl inga konstigheter att blanda in glykol eller annat lämpligt i t.ex. ett värmesystem med golvvärme. Att folk ofta inte har det är en sak, men det är ett relativt enkelt sätt att göra huset mindre känsligt för frysning.

Glykol eller motsvarande i värmesystemet är väl inte så ovanligt? Alla med solpaneler och de flesta med värme i uterummet har det.

Det är precis vad jag gjorde när jag byggde min helglasade salong 2019, vatttenburen golvvärme som ett separat system med egen pump och glykolblandat växlat vatten från övriga systemet.
Vid eventuellt långvarigt strömavbrott stänger jag bara dörren ut dit.
Gjorde exakt samma med garaget jag byggde 2006, golvvärme som växlas ut med glykol från husets system.
Allt detta har ännu ej behövt kallställas men vid långvarigt strömavbrott är det inget bekymmer.

Har haft fundering på att göra likadant med huset också, men med minimum 1250 liter i systemet, troligen en del mer så blir det mycket glykol...
Och kåken klarar sig rätt bra med självcirkulation.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
mikethebik mikethebik skrev:
Och kåken klarar sig rätt bra med självcirkulation.
Självcirkulation. Ännu en fördel med gamla byggmetoder. Källare som tål lite fukt, en rejäl ved- koks- eller oljepanna och självcirkulation.

Det är inte bara dåligt med gamla hus med källare. :-)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Det är inte bara dåligt med gamla hus med källare. :)
Problemet är att folk idag kastat bort all gammal kunskap så att de inreder källare som ingen ens hade tänkt på att göra för +100 år sedan. Man skulle ju tycka att de som byggde hus på säg 1960-talet borde fattat detta, men icke. Antagligen samma personer som tycker det är smart att ha stora platta tak i ett vinterland som Sverige. Tänk vad korkade de var på 1600-talet som inte byggde platta tak, men nu är vi så smarta och kommit på denna geniala lösning.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.