115 200 läst ·
146 svar
115k läst
146 svar
Köparen kommer efter 9 år med dolda "konstruktionsfel"
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
snuttjulle skrev:
Efter det att du har kontaktat försäkringsbolaget kan du ju själv även kontakta hustillverkaren för att se om de har några konstruktionsritningar på huset när det byggdes.
Tycker oxå det är konstigt att inte komunen har ritningar på kupor då det alltid brukar krävas in vid bygglov.
Kolla en gång till. Vi fick ju lämna in vindberäkning för sollceller som ligger på befintligt tak och då är det konstigt att de inte krävt in konstruktions ritningar på att bygga kupor.
Jag har varit i kontakt med doldafelförsäkringsbolaget. De kommer ta över hanteringen, så får vi se vart det leder.B Bästerortarn skrev:Utan att ha den minsta kunskap om hur man har byggt blir jag lite fundersam om möjligheterna för köparen att ha någon framgång i detta. Hur kan man vara säker på att ev. fel är ursprungliga och inte ett resultat av köparens byggfirmas åverkan eller enbart tyckande?
Eftersom ärendet i sig tycks vara försäkringsbolagets så gissar jag att dom kommer vilja undersöka konstruktionen själv och då måste väl bygget stå mer eller mindre still tills dess att fb får ut en besiktningsman. Hur mycket kostar det att ha bygget stillastående? Och vilken kostnad är störst? Att rätta till ett ev. fel eller att ha bygget stillastående?
Och OM det visar sig vara ett fel är det väl dessutom inte helt självklart att det är ett dolt sådant?
Jag anar en gravad hund i detta fallet. Antingen att byggfirman fiskar ÄTA på lösa boliner eller att köparen börjar få ont om pengar och har lite väl naiva förhoppningar om hur mycket dom kommer kunna klämma TS på.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Bra, det är väl just i ett sådant här läge man gillar en sådan försäkring. Bara att slippa bry sig själv om hanteringen är värt en del.
Hej!P Per i Hamrånge skrev:
Vad gäller dolda fel-försäkringar så finns det lite olika varianter. Det är oftast en hybrid mellan en klassisk egendomsförsäkring (dvs som du har för din egen fastighet) och en ansvarsförsäkring (som hanterar krav och betalar dem om du är ansvarig).
Det finns vissa saker som brukar vara undantaget (el, rör utomhus etc). Det fel som du nu pratar om låter precis som något som omfattas av försäkringen.
Oavsett om det ska hanteras av försäkringsbolaget så har köparna en skyldighet att reklamera till dig. Det finns lite olika lösningar där dolda fel-försäkringar ibland kan anmälas av köparen direkt och ibland måste anmälas av säljaren. Se till att anmäla direkt, så är min uppfattning att ni kommer få hjälp att både utreda och bemöta kraven.
Nu har jag inte tittat på sakfrågan, och svara inte för mycket innan du undersökt möjligheten till hjälp via dolda-fel (som alltså kommer sköta kontakten med motparten). Bestrider bolaget med grund att det inte är ett dolt fel så gäller ju samma för dig (dvs du ska inte betala något).
Jag jobbar som försäkringsjurist och även om jag inte reglerat dolda felskador så har jag jobbat med de som gör det. jag ser därför också många som skriver när det kommer till dolda fel och rent ut sagt inte har en jävla aning utan bara killgissar. Så var försiktigt med det du läser. Prata med bolaget så snart du kan och får du inte hjälp får du återkomma till byggahus så kan vi titta på det igen
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
De har inte märkt något på 9 år. Detta antyder att de inte lidit skada. Sedan vad gäller golvets ojämnhet är det väl bara att spackla upp, en mindre detalj. Vad gäller hjärtväggen låter det som att en Kertobalk kanske behöver installeras, återigen en mindre detalj. Men jag misstänker att de vill ha renoveringen betald.
Om krypgrunden var möjlig att inspektera måste det gått att mäta och märka att hjärtväggen inte stod över stödet. Om det är ett fel så kan inte det vara dolt.
Doldafelförsäkring är toppen för säljaren men dåligt för köparen. Mitt senaste hus såldes med doldafelförsäkring och det stod i avtalet att eventuella krav avseende fel skulle ställas till försäkringsbolaget. När köparen upptäckte ett fel så fick jag bara info från försäkringsbolaget att ett krav inkommit men att de hanterar det.
Anledningen till att det är dåligt med doldafelförsäkring för köparen är att det är svårt att få rätt mot försäkringsbolag som har mängder av juridisk kompetens och är okänsliga för rättegångskostnader medan du som köpare ofta har en begränsad budget och inte vågar ta stora risker.
Du kan sitta lugnt i båten. Det är värt varenda krona att betala för en doldafelförsäkring och slippa jobbiga konflikter med köpare.
Anledningen till att det är dåligt med doldafelförsäkring för köparen är att det är svårt att få rätt mot försäkringsbolag som har mängder av juridisk kompetens och är okänsliga för rättegångskostnader medan du som köpare ofta har en begränsad budget och inte vågar ta stora risker.
Du kan sitta lugnt i båten. Det är värt varenda krona att betala för en doldafelförsäkring och slippa jobbiga konflikter med köpare.
Redigerat:
Men vad har konsekvensen blivit av det här "dolda felet"? Det har inte gett sig tillkänna på 32 år.
Såna trådar dyker upp hela tiden där något är "fel" men hållit i decennier.....
Jag hade svarat att det verkar ha varit en lösning som har hållit sen 1993 utan att någon märkt någon svikt och det är väl kvittot på att det var rimligt ....🤔
Såna trådar dyker upp hela tiden där något är "fel" men hållit i decennier.....
Jag hade svarat att det verkar ha varit en lösning som har hållit sen 1993 utan att någon märkt någon svikt och det är väl kvittot på att det var rimligt ....🤔
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Först vill jag säga att prata eller maila ej med säljaren, ha överhuvudtaget ingen/minimal diskussion och fråga heller inget.
Det glädjer mig att TS kontaktat försäkringsbolaget, bra gjort.
Sen är hjärtväggen inte bärande mer än att den stöttar takbjälkarna i detta fall av hus.
Jag kan omöjligen se att övervåningens golvtryck skapat sättningar i undervåningens golv/konstruktion, om man inte födde upp elefanter på övervåningen, golvspånet är över hela dess sträcka utsatt för en utbredd/total kraft av takbjälkarna, och jag kan inte se hur ens mest ofördelaktiga fördelning och utan "syll" i hjärtväggen skulle skapa deformation i spångolvet även över tid.
Vi vill nog alla se bilder på det som eventuellt hänt, men det gissar jag att vi inte får, inte i nuläget åtminstone.
Slutligen, så är det min uppfattning att det absolut snabbaste sätt att fixa deformationen är att bara göra om det eventuella felet direkt, och till TS tröst vill jag påstå att det nog är billigare än allt porto som kommer gå åt till denna brevväxling.
Lycka till nu, det här kommer gå bra.
/Workingclasshero
Först vill jag säga att prata eller maila ej med säljaren, ha överhuvudtaget ingen/minimal diskussion och fråga heller inget.
Det glädjer mig att TS kontaktat försäkringsbolaget, bra gjort.
Sen är hjärtväggen inte bärande mer än att den stöttar takbjälkarna i detta fall av hus.
Jag kan omöjligen se att övervåningens golvtryck skapat sättningar i undervåningens golv/konstruktion, om man inte födde upp elefanter på övervåningen, golvspånet är över hela dess sträcka utsatt för en utbredd/total kraft av takbjälkarna, och jag kan inte se hur ens mest ofördelaktiga fördelning och utan "syll" i hjärtväggen skulle skapa deformation i spångolvet även över tid.
Vi vill nog alla se bilder på det som eventuellt hänt, men det gissar jag att vi inte får, inte i nuläget åtminstone.
Slutligen, så är det min uppfattning att det absolut snabbaste sätt att fixa deformationen är att bara göra om det eventuella felet direkt, och till TS tröst vill jag påstå att det nog är billigare än allt porto som kommer gå åt till denna brevväxling.
Lycka till nu, det här kommer gå bra.
/Workingclasshero
Ett effektivt vis att hantera detta skulle kunna vara att klart och tydligt avfärda att detta är ett fel. Skulle detta verkligen gå till rättegång bör ni få ekonomisk hjälp från hemförsäkringen (ifall dolda-fel inte täcker). Köparen får inte motsvarande ekonomiskt stöd från sin hemförsäkring. I en eventuell rättegång kan det faktum att huset fungerat till synes väl för ändamålet i nio år anföras. Att det inte går att bygga om hursomhelst kan väl inte betraktas som ett dolt fel?
Jag antar att köparen bevakar denna tråd. Vore intressant att höra din åsikt!
Jag antar att köparen bevakar denna tråd. Vore intressant att höra din åsikt!