P Pefix skrev:
En reflektion:

Dolda fel bör rimligtvis bedömas utifrån om det skulle ha påverkat priset! Och om det innebär fara för husets livslängd och konsekvenser av skador. Tex. Våtrum som inte byggts enligt std och sedan skadar övriga huset.

Om detta hus stått i 30 år med "bara" 20 mm sättning så skulle jag klassa det som myckert bra! Om man vid en så omfattande renovering som görs i detta fall, vill förbättra läget så kan man shimsa upp där sättningen finns och det tar inte mer än 500 SEK och 4 timmar. Men man behöver inte göra det!

Jag skulle ignorera ärendet, alternativt som sagt tidigare, hänvisa till försäkringsbolaget.
Haka upp sig på småpengar. Finns väl annat att göra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har noll högskolepoäng i juridik men har varit inblandad i utkanten av ett sånt här fall. Ett uråldrigt, påstått konstruktionsfel som påpekas efter mer än nio år.

Mina råd liknar de du set tidigare i tråden:
1) Detta är ett juridiskt och ekonomiskt problem. Konstruktionsfrågan är helt ointressant i sak, det är den juridiska bedömningen som avgör var ansvaret eventuellt landar.
2) Säg ingenting som kan försätta dig i en sämre position. Eftersom allt du säger riskerar att försätta dig i en sämre position så ska du inte säga något till köparen. Det är en fin mänsklig drift att vilja hjälpa, förklara och reda ut. Det är rätt i princip, men fel i juridiska processer. Hänvisa all kommunikation till ditt försäkringsbolag.
3) Om försäkringen inte täcker det här problemet så ska du skaffa en egen jurist. Försök inte spara pengar eller vara lite smidig och schysst genom att försöka lösa detta själv. Det kan stå sig riktigt dyrt. Du råkar säga eller skriva något obetänkt och har plötsligt gjort en juridiskt bindande utfästelse. Köparens byggare tycker att konstruktionen är farlig och att hela huset behöver byggas upp på nytt. Vips så förhandlar ni om en kostnad på flera miljoner istället för de tusenlappar som du hoppats på.
4) Acceptera att detta kommer att kosta dig pengar och tid. Det finns sällan en magisk väg genom en sån här process som går snabbt och resulterar i att du inte behöver lägga ut några pengar alls. Så se över vilka kontanter du har tillgång till och vilka pengar (aktier/fonder/höjt bolån) som du kan frigöra med några veckors varsel.
5) Stressa inte. Blanda inte in dina känslor. Låt processen ha sin gång och försök att ge den så liten del av din vardag som möjligt. Det effektivaste är, som jag tipsat om ovanför, att rekrytera en advokat eller annan jurist som ser hela processen som ännu en dag på jobbet.

Lycka till!

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Hej Byggahus forum!
Jag har hängt här i 10 år och kollar dagligen på allt nytt som kommer in. Speciellt under juridikdelen.
Nu har jag hamnat i en "juridik" situation själv, och behöver råd och tips.

Jag och min ex-fru sålde en villa i en Stockholms norrförort 2016. Fick bra betalt och allt frid och fröjd.
I dag fick vi ett rek. brev med information om att köparna upptäckt dolda fel. Dvs 9 år efter vi sålt. Trevlig ton, och i upplysningssyfte, inga direkta krav, men efterfrågar kontakt för diskussion och "hur vi går vidare". De frågade även om vi har doldafelförsäkring. Korrekt och sakligt skrivet. Så räknar inte med något annat än ett nytt rek. brev med specificerade krav om några veckor.

Det är ett klassiskt 1 1/2 plans katalog hus byggt 1993 av märket Mjöbäckens Villan. Huset genomgick en omfattande ombyggnad 1997-1999, då vinden inreddes och 2 takkupor på omse sidor byggdes till.
Vi har inte renoverat eller byggt om någonting under de år vi ägde huset. En hel del ansiktslyftning och förbättringar gjordes i form av vattenburen golvvärme på bottenplan, ny värmepump, ny parkett på bottenplan , färg tapeter osv. Men absolut inga ingrepp i själva huset.

Köparna har nu startat en omfattande renovering av huset. Absolut hela undervåningen är utriven, ned till golvspån (dvs den nyinstallerade golvvärmen är borta) och reglar på ytter och innerväggar. Helt utblåst. Bilder har skickats till oss i rek. brevet.

Deras entreprenör för renoveringen har anmärk på ett antal (enligt dem) konstruktionstekniska problem, som nu har uppdagats då väggar och golv är öppna.

Hjärtväggen i mitten på huset, som ju är bärande, ska tydligen ha byggts felaktigt. Den verkar trycka ned bottenbjälklaget runt hjärtväggen i mitten på huset. Ser ut att vara ca 2cm på vissa ställen.
De hävdar att hjärtväggen är byggd ovanpå golvspånet, inte direkt på bjälklag och undre bärlina. Dessutom, hävdar de att bjälklag på undervåningen inte livar med bjälklag på övervåningen. Det saknas hammarband/limträbalk för att kompensera för detta. De hävdar ytterligare att hjärtväggen är placerad "mitt emellan" undervåningens bjälklag (på spånet då, som nämnts tidigare). Min tolkning av det är att hjärtväggen alltså hänger på spånet mellan två golvbjälkar. Men det måste väl ändå vara helt galet? Golvbjälkarna i bottenbjälklaget går ju långsida till långsida, och hjärtväggen ligger ju tvärs dessa längs hela husets längd. I krypgrunden finns en stödmur under hjärtväggen längs hela huset. Vi fattar ingenting.
Huset har stått i över 30 år. Inga problem med sättningar eller sprickor. Kan verkligen ett kataloghus vara så felbyggt?

Vi gjorde en säljarbesiktning med påkopplad "doldafelförsäkring". Köparna valde att köpa in sig på denna och gjorde ingen egen besiktning.

Pust! Så, vad tror ni, kan detta vara dolt fel? Vad händer om det är det? Vilka ersättnings krav kan de komma i land med på ett 30 år gammalt hus, där inget egentligen är trasigt?
Börjar man riva i prefabhus bör man veta vad man ge sig in på. Dessa är inte uppbyggda som lösvirkeshus är. Kan mycket väl hänt saker med hjärtväggen när de börjat riva i konstruktionen.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Hej Byggahus forum!
Jag har hängt här i 10 år och kollar dagligen på allt nytt som kommer in. Speciellt under juridikdelen.

Jag och min ex-fru sålde en villa i en Stockholms norrförort 2016. Fick bra betalt och allt frid och fröjd.
I dag fick vi ett rek. brev med information om att köparna upptäckt dolda fel. Dvs 9 år efter vi sålt. Trevlig ton, och i upplysningssyfte, inga direkta krav, men efterfrågar kontakt för diskussion och "hur vi går vidare". De frågade även om vi har doldafelförsäkring. Korrekt och sakligt skrivet. Så räknar inte med något annat än ett nytt rek. brev med specificerade krav om några veckor.

Det är ett klassiskt 1 1/2 plans katalog hus byggt 1993 av märket Mjöbäckens Villan. Huset genomgick en omfattande ombyggnad 1997-1999, då vinden inreddes och 2 takkupor på omse sidor byggdes till.
Vi har inte renoverat eller byggt om någonting under de år vi ägde huset. En hel del ansiktslyftning och förbättringar gjordes i form av vattenburen golvvärme på bottenplan, ny värmepump, ny parkett på bottenplan , färg tapeter osv. Men absolut inga ingrepp i själva huset.

Köparna har nu startat en omfattande renovering av huset. Absolut hela undervåningen är utriven, ned till golvspån (dvs den nyinstallerade golvvärmen är borta) och reglar på ytter och innerväggar. Helt utblåst. Bilder har skickats till oss i rek. brevet.

Deras entreprenör för renoveringen har anmärk på ett antal (enligt dem) konstruktionstekniska problem, som nu har uppdagats då väggar och golv är öppna.

Hjärtväggen i mitten på huset, som ju är bärande, ska tydligen ha byggts felaktigt. Den verkar trycka ned bottenbjälklaget runt hjärtväggen i mitten på huset. Ser ut att vara ca 2cm på vissa ställen.
De hävdar att hjärtväggen är byggd ovanpå golvspånet, inte direkt på bjälklag och undre bärlina. Dessutom, hävdar de att bjälklag på undervåningen inte livar med bjälklag på övervåningen. Det saknas hammarband/limträbalk för att kompensera för detta. De hävdar ytterligare att hjärtväggen är placerad "mitt emellan" undervåningens bjälklag (på spånet då, som nämnts tidigare). Min tolkning av det är att hjärtväggen alltså hänger på spånet mellan två golvbjälkar. Men det måste väl ändå vara helt galet? Golvbjälkarna i bottenbjälklaget går ju långsida till långsida, och hjärtväggen ligger ju tvärs dessa längs hela husets längd. I krypgrunden finns en stödmur under hjärtväggen längs hela huset. Vi fattar ingenting.
Huset har stått i över 30 år. Inga problem med sättningar eller sprickor. Kan verkligen ett kataloghus vara så felbyggt?

Vi gjorde en säljarbesiktning med påkopplad "doldafelförsäkring". Köparna valde att köpa in sig på denna och gjorde ingen egen besiktning.

Pust! Så, vad tror ni, kan detta vara dolt fel? Vad händer om det är det? Vilka ersättnings krav kan de komma i land med på ett 30 år gammalt hus, där inget egentligen är trasigt?
Det är inget dolt fel. Det är en konstruktion som hustillverkaren har räknat på.

• Gilla
returen och 6 till
  • Laddar…
Fråga om dom vill häva köpet så kan dom få tillbaka det dom betalade för 9 år sedan

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Hybro och 19 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur många meter golv är det man behöver "förstärka"? 5 - 10 meter?

Kan inte kosta speciellt mycket extrapengar eller arbete.

Se inlägg no 1... Allt är ju utrivet.

Så vad är det köparen egentligen vill?
Vill denne ha kaffepengar eller vad?
Köparen har bara gjort någon/ några miljoner på 9 år och ska nu renovera för troligtvis en bit över miljonen och tycker sig behöva en sponsor
Ja tyvärr är vissa människor hemska.

• Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
nikasp
P Per i Hamrånge skrev:
Hej Byggahus forum!

Det framgår inte riktigt vart de vill komma. Har de kommit med krav på dig eller bara upplysning? Låter som de vill ha sponsrad renovering efter att ha blåst ur kåken (dyrt). Hoppas du går skadefri ur detta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Hej Byggahus forum!

Hustillverkaren borde ha många hus gjorda på detta sätt och konstruktör torde ha räknat på detta. Helt befängt att tvärgående bjälkar med spån på inte ska hålla.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
P POP59 skrev:
Jag skulle kontakta Mjöbäcksvillan och fråga om de byggt på detta sätt. De har säkert inga problem att svara på detta om man frågar vänligt.
Varför det ?
TS ska väl inte försöka lösa köparens eventuella problem.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
S Stormeen skrev:
Bestrider bolaget med grund att det inte är ett dolt fel så gäller ju samma för dig (dvs du ska inte betala något).
Det är inte försäkringsbolaget som avgör om det är ett dolt fel.
Vill köparen driva kravet vidare via tingsrätt etc. ska försäkringsbolaget hjälpa säljaren, men tingsrätt och eventuellt högre instanser dömer.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Visst är det roligt med juridik!
Flera som hävdar att det är helt ointressant huruvida ett tekniskt fel finns i konstruktionen. Det räcker att byggare (som inte är konstruktörer) och husägare tycker att det känns fel så är det helt rimligt att föregående ägare ska räkna med att betala en kanske påkostad ombyggnad.
Lite som att bli dömd för mord trots att mordoffret lever och mår bra.
Den tekniska frågan borde vara viktig för TS, inte minst för den egna sinnesfriden.
Svårt att försvara sig utan sakliga argument.
Det behöver ju inte betyda att TS ska prata med ägarna i onödan om vad man vet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hsd
nikasp nikasp skrev:
Det framgår inte riktigt vart de vill komma. Har de kommit med krav på dig eller bara upplysning? Låter som de vill ha sponsrad renovering efter att ha blåst ur kåken (dyrt). Hoppas du går skadefri ur detta.
Ja så verkar det men samtidigt kan det vara byggfirman som försöker ta åt sig extrajobb och samtidigt friskriva sig från tabbar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du pratade om att du har alla bygglovshandlingar från kommunen, men som jag uppfattade det så har du inte hunnit kolla på dem än.
Om du inte har dem så är det ju bara att begära ut dem från kommunens arkiv.

Där bör det ju finnas en konstruktionsritning.
Finns det inte kvar där bör hustillverkaren kunna stå till tjänst med den.

Min spontana gissning är att det där står att väggen ska stå på spånskivan.
(Det känns väldigt udda att man skulle missa något sådant på ett standard-hus)
I så fall är den delen inte något dolt fel och kan helt avvisas.

Kvarstår då placeringen av hjärtväggen.
Även där känns det ju osannolikt att dess läge skulle avvika påtagligt från konstruktionsritningen, men inte fullt lika orimligt.
Stämmer läget överens med konstruktionsritningen har de inget att komma med där heller.

Om det verkligen skulle vara ett avsteg från ritningen så är det ju ett fel.
Frågan är om det uppnår de krav som ställs för ett dolt fel?
Spontant känns 2cm sättningar på ett 30 år gammalt hus inte direkt extremt oväntade och inte heller svåra att upptäcka.
De sättningarna har ju inte skett de senaste 9 åren utan har med största sannolikhet varit åtminstone 1.9cm när de köpte huset.
Om det är något som enbart ger problem och behöver åtgärdas nu när allt är rivet. Och som redan sagts så är ju kostnaden för att åtgärda det i dettta läge (att lägga in 2cm mellanlägg) är ju inte direkt dyrt…

Köparen behöver ju också visa på att sättningen inte uppståt på grund av rivningen…

Men som sagt, låt försäkringsbolaget ta den första striden, du har ju redan betalat dem för att göra det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har inte läst allt i denna tråden och kanske är det olika, men när vi sålde vårt hus så besiktiga Anticimex huset och påtalade ev synliga brister. Till det kunde vi sedan koppla på en försäkring för typ 14.000kr mot dolda fel som kan komma i framtiden. Bristerna undantags från försäkringen även om vi åtgärdade dem. Denna försäkring övergick sedan till köparen vid övertagandet. När de sedan kontaktade oss för en läckande takkupa ca 3år senare var det bara att hänvisa till försäkringsbolaget och den försäkring de fått med i köpet. Smidigt för alla. Kan det vara så att även din dolda fel försäkring övergår till köparen. Kan vara värt att kolla och låter egentligen rätt rimligt. Varför skall du som inte har med fastigheten att göra längre dras in i det? Lycka till

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
B Bjober skrev:
Ja jag menar också att väggen står tvärs över golvblälkarna. Bara sett ur ett annat perspektiv. Man ser längs golvreglarna vinkelrätt mot väggen.
Jag ser nu vad du menar. Tror du har bästa skissen hittills.
Men man måste också förstå att detta handlar om golvkassetter- gör entreprenörexperten det?

TS serverar wall of text, inga bilder/skisser så detta är bara analys :-) För honom handlar det om att huset är 30 år, haft 5 ägare och ombyggnad har skett av annan ägare. Med doldafelförsäkring kan man vara så avspänd.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.