10 017 läst ·
42 svar
10k läst
42 svar
Köparbesiktning eller ej? Villa i Stockholm.
I det finstilta framgår vad som gäller juridiskt vilket kan vägleda dig - en ny besiktning av samma slag ger troligen inte mer men däremot kanske extra koll på det som inte ingår samt kontrollera skåp garderober funktion på maskiner etc - undersökningsplikten är väldigt omfattande även på ” små” detaljernikasp skrev:
Är spekulant på ett 40 år gammalt hus där mycket är i fint skick men såklart ”daterat”:
40 år gammal dränering, suterränghus
40 år gammalt tak
25 år gamla badrum
Elinstallation från den tiden
Målat för 17 år sedan (målade själv om hemma 2022)
Säljarbesiktningen från maj 2024 är gjord av Anticimex och Nivå 2 vilket är nytt för mig, köpte hus 2015 och har läst många väldigt tunna och intetsägande protokoll med många disclaimers. Tycker protokollet ser ganska gediget ut och är själv händig, snickrar och har lagt om tak osv. då vi har både villa och torp. Inser att många saker är nära normal teknisk livslängd så får hålla koll på grund och planerar att fixa primära badrummet i närtid.
Tog in en rutinerad mäklare för ev. försäljning av vårt hus. Toppbetyg och jobbat 23 år i branschen samt kommunen och jobbar på sambons jobb, Swedbank. Vi gick igenom protokollet och han tyckte inte att ännu en besiktning via hans egen kontakt skulle ge så mycket mer.
Fråga:
Är det såhär det funkar idag att man kan lita mer på en Nivå 2 säljarbesiktning och hoppa över egen? Har sett så många trådar här om ”är ni dumma i huvudet som inte tog en egen besiktning”.
PS. Jag ringde nyss och pratade med besiktningsmannen själv och hans åsikt var att ”visst, jag tar såklart inte illa upp och har du minsta magkänsla för något annat så borde du ta in någon”. Och jag har inte det, inser ju att det är ett äldre hus men ser fint ut som det står.
Protokoll:
[länk]
Såvitt jag vet har det faktum att du har undersökt eller inte undersökt ingen juridisk bäring. Det som rätten ev kommer att sikta in sig på är om man KUNNAT hitta felet vid en noggrann undersökning. Vad du i verkligheten gjort är likgiltigt här.P PurreP skrev:Den juridiska fördelen är att i Tingsrätten kunna konstatera att du fullgjort din undersökningsplikt, det är en enklare väg än att hävda att man kollat en det ena en det andra...
Jag har ett eget litet exempel från verkligheten.
När vi köpte hus för 5 år sedan så missade säljarens besiktning att avloppsstammen i krypgrunden var mm från att dela sig och vi skulle haft skitvatten i hela krypgrunden förr eller senare. Troligen hade besiktningsmannen inte bemödat sig med att krypa runt hjärtmuren för att kontrollera utan bara kollat påväxt och fukt precis runt luckan.
Jag hade iof med hjälp av detta eminenta forum insett att detta var en reel risk då huset har pålad grund och avloppet troligen inte var pålat och kunnat upptäcka det själv vid en undersökning.
Jag upptäcker detta tillsammans med min besiktningsman och köparen åtgärder felet innan överlåtelsen.
Jag fick även en hel del bra tips på åtgärder som förlänger livslängden på diverse detaljer och konstruktioner.
Man gör som man vill...
Utanför juridiken är det förstås fördelaktigt att noggrant undersöka ett hus man vill köpa men det har absolut ingen juridisk bäring här.
Med tanke på åldern på huset och tak och dränering så har TS inget att hämta i tingsrätt gällande de delarna, utom om något väldigt anmärkningsvärt som hussvamp eller förgiftad mark.
Lite OT, men när vi köpte vårt förra hus var det ett sutteränghus. Vi tittade på andra sådana hus i området men skippade dom pga en svag "källarlukt" i sutterängvåningen. Huset vi köpte hade ingen sådan lukt, det var "normal" lukt (dvs ingen) som för en vanlig våning.
Kontentan: lukta!
Kontentan: lukta!
Det har vi gjort, luktat alltså. Och som skrivet är det taget provhål i golv och vägg som inte indikerar något. Nu har vi signat så det blir nog bra. Ville inte chansa att det skulle bli någon budgivning och dra iväg så rekommenderar att testa med ett bra dolt vid nästa gång ni vill köpa.TRJBerg skrev:
Nu handlade det mer om att de kanske väljer nån annan som inte tjorvar. Du har säkert som de flesta andra inte heller läst protokollet.G G.L. skrev:
Nu tycker jag att vi fick det till ett lite oväntat bra pris och vårt eget hus är nästan tiptop med nytt badrum, tvättstuga, solceller+batteri, ny LLVP, nymålat utomhus, fint inne och 7 år gammal FLVP. Så jag hoppas på en fin peng in senare i mars-april. Men har kalkylerat med sämsta utfall. Time will tell 🙂
Med dina ord som bakgrund drar jag slutsatsen att du är engagerad i fastighetsbranschen. Självklart skulle jag uttrycka mig som dig om detta är fallet. Risken att säljarens besiktning skyddar mot dolda fel för köparen är försvinnande liten. Jag får en känsla av detta är ett storstadsfenomen med säljarbesiktning. För en köpare borde det vara självklart med en egen besiktning, där köparen valt besiktningsman själv och får ersättning av köparen. Lika självklart som att banken enbart är försäljare av pengar och inte din vän på något sätt.D D_Fastighetsmäklare skrev:Du har helt fel. Den är till för att ha gjort precis samma besiktning fast i förväg så man slipper klausuler och att spekulanter vet vad de budar på. Och att säljaren får lägga alla kort på bordet.
Tror du en besiktningsman skulle gå med på att ”vara snäll” för att hjälpa en säljare? I så fall vet du inte vad hans självrisk är när han sen åker på att ersätta missarna.
Jag tycker de har ett stort värde. Visningar är alldeles för korta för att hinna hitta allt sådant själv. Om det står saker i protokollet är det bara att titta lite snabbt och titta mer på något annat.A alexanderlukas skrev:
Normalt förespråkar jag alltid köparbesiktning. Men det verkar inte finnas anledning i ditt fall. Du verkar vara van husägare som är händig och har koll på eventuella riskfaktorer, dessutom kalkylerat för åtgärder.... Taket är relativt lätt att ha uppsikt på och golvbrunnarna. Det jag hade varit bekymrad över är dräneringen resten är kosmetika och bara du/ frun sätter gränsen för när det behöver åtgärdas. Hur gamla är barnen? Vill de renovera ytskiktet i deras rum. Säg att de får spara själv så dubblar du summan när det ska ske. Har de sparat 500kr lägger du till 500 och renoverar för 1000 (väggar/ golv).nikasp skrev:
Nu handlade det mer om att de kanske väljer nån annan som inte tjorvar. Du har säkert som de flesta andra inte heller läst protokollet.
Nu tycker jag att vi fick det till ett lite oväntat bra pris och vårt eget hus är nästan tiptop med nytt badrum, tvättstuga, solceller+batteri, ny LLVP, nymålat utomhus, fint inne och 7 år gammal FLVP. Så jag hoppas på en fin peng in senare i mars-april. Men har kalkylerat med sämsta utfall. Time will tell 🙂
Ursäkta OT:
Det var en modell jag såg på brittiska " Dragons den". En av drakarna gjorde så att istället för att barnen skulle få massa pengar utan vidare så dubblade han lönechecken. Så barnen hade vanliga arbeten och visade upp lönebeskedet då lade han till samma summa. Han premierade särskilt samhällsnyttiga arbeten ( lärare, vårdpersonal etc) med ett extra påslag med några % så barnen inte enbart satsade på höginkomst yrken som börsmäklare advokater etc utan kunde ge liknande total med " knegar" jobb.
Lycka till med huset!!!!
Medlem
· Östergötland
· 609 inlägg
Någon skrev att taket är "budget" om det inte finns råspont. Det håller jag inte alls med om. På 80-talet var det vanligt med "Tenotak" och bärläkt av 45x70-reglar. Jag har byggt båda varianterna och har även Tenotak på mitt garage. Jag anser att det är minst lika bra.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Nej, men för att göra mäklaren som förmedlar besiktningsuppdraget nöjd. Det var tom. ett TV program för några år sedan där en bes. man berättade att han vara tvungen att välja sin ord för att inte mäklaren skall klaga. Om han vill få några mer uppdrag.D D_Fastighetsmäklare skrev:
Jag såg ett protokoll för några år sedan, ett fitidshus med krypgrund. Säljarbesiktningen tog upp förhöjda värden i grunden, och viss mikrobiell påväxt. Men så hade även bes. mannen lagt in en bild. Om man tog den digitala verisonen av bes. protokollet och zoomade in bilden så ser man tydligt hur en golvbjälke har så mycket "påväxt" att den har helt gått av. Man kan uttrycka problem på lite olika sätt.
Jag är övertygad om att bes. mannen har lagt in den bilden för att köpare skulle få en chans att se det som han inte vågade skriva i protokollet.
Jag har nog en hel del mer erfarenhet av detta än dig.A alexanderlukas skrev:Med dina ord som bakgrund drar jag slutsatsen att du är engagerad i fastighetsbranschen. Självklart skulle jag uttrycka mig som dig om detta är fallet. Risken att säljarens besiktning skyddar mot dolda fel för köparen är försvinnande liten. Jag får en känsla av detta är ett storstadsfenomen med säljarbesiktning. För en köpare borde det vara självklart med en egen besiktning, där köparen valt besiktningsman själv och får ersättning av köparen. Lika självklart som att banken enbart är försäljare av pengar och inte din vän på något sätt.
Säljaren gör en besiktning somspekulanterna får ta det av, så att de vet vad de budar på. De kan ringa besiktningsmannen och ställa frågor och om det är punkter de behöver ta in ytterligare experthjälp så har de möjlighet att göra det.
Köparen kan få en hel genomgång, på telefon eller på plats och sen köpa över besiktningen vilket gör att de får exakt samma som om de tar dit en ny besiktningsman.
Vill köparen tvunget ha dit en ny besiktningsman och göra om besiktningen så går det givetvis bra. En sådan får givetvis köparen bekosta utan nån ersättning från säljaren.
Men att tro att en säljarbesiktning skulle gynna säljaren eller mäklaren är konspirationsteorier.
Därför säljarna alltid ska beställa besiktningen själv och varför mäklare inte ska förmedla denna tjänst. Klart det finns oseriösa besiktningsmän, mäklare, banktjänstemän, rörmokare, snickare etc. Men en besiktningsman som löpande ljuger eller förskönar hade inte varit långvarig. En duktig besiktningsman kan förklara hur huset mår, vad man bör göra omgående, ha koll på och andra tips och råd. En dålig skriver bara riskkonstruktion och vidare teknisk undersökning rekommenderas, säger inte en spekulant något.H hempularen skrev:Nej, men för att göra mäklaren som förmedlar besiktningsuppdraget nöjd. Det var tom. ett TV program för några år sedan där en bes. man berättade att han vara tvungen att välja sin ord för att inte mäklaren skall klaga. Om han vill få några mer uppdrag.
Jag såg ett protokoll för några år sedan, ett fitidshus med krypgrund. Säljarbesiktningen tog upp förhöjda värden i grunden, och viss mikrobiell påväxt. Men så hade även bes. mannen lagt in en bild. Om man tog den digitala verisonen av bes. protokollet och zoomade in bilden så ser man tydligt hur en golvbjälke har så mycket "påväxt" att den har helt gått av. Man kan uttrycka problem på lite olika sätt.
Jag är övertygad om att bes. mannen har lagt in den bilden för att köpare skulle få en chans att se det som han inte vågade skriva i protokollet.
Mäklare uppskattar att veta eventuella fel och brister redan innan man lägger ut till försäljning. Då kan säljarna ta in offerter på att laga, fixa felen eller redan innan annonsering gå ner i pris.
Vill man som köpare ta in en egen besiktningsman så är det bara att lägga det som en del av sitt bud.
Klicka här för att svara