Hej! Jag har tagit ner en gammal fasadbelysning som endast har blå och brun kabel och ska byta mot en ny som har blå/brun/jord. Kabeln som lampan ska få ström ifrån har en jordkabel men den är undanstoppad och ej använd i den gamla lampan.
Hur ska jag gå tillväga? Ansluta lampan med alla tre kablar eller lämna jorden okopplad?
Hur ska jag gå tillväga? Ansluta lampan med alla tre kablar eller lämna jorden okopplad?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Den nya lampan måste kopplas till jord (och det borde nog den gamla också ha varit). Men du måste verifiera att den gröpngula tråden verkligen är kopplad till jord i sin andra ände. I bästa fall är den det, i lite sämre fall så är den lös även i andra änden. I värsta fall är den kopplad till något helt annat, och din nya lampa blir strömförande, väldigt osannolikt men det vore livsfarligt, och sådana olyckor har hänt.
Den måste anslutas. Och eftersom den ledaren inte har använts tidigare måste du säkerställa att den faktiskt är ansluten till skyddsjord i andra änden av kabeln.R Rif88 skrev:Hej! Jag har tagit ner en gammal fasadbelysning som endast har blå och brun kabel och ska byta mot en ny som har blå/brun/jord. Kabeln som lampan ska få ström ifrån har en jordkabel men den är undanstoppad och ej använd i den gamla lampan.
Aha, jag trodde du tittade i proppskåpet, inte på. My mistakeR Rif88 skrev:
Då är det mätning eller öppna det som gäller om du vill vara säker. Och öppna det kanske man inte vill om man inte vet vad man gör.
Köp en spänningsprovare. Det är bra att alltid ha hemma. Finns en billig på Biltema. Se sedan om du har 230 mellan fas och nolla. Sedan mäter du att du har 230 mellan fas och jord. Sedan ska du ha 0 mellan jord och noll.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer