Hej! Jag har tagit ner en gammal fasadbelysning som endast har blå och brun kabel och ska byta mot en ny som har blå/brun/jord. Kabeln som lampan ska få ström ifrån har en jordkabel men den är undanstoppad och ej använd i den gamla lampan.

Hur ska jag gå tillväga? Ansluta lampan med alla tre kablar eller lämna jorden okopplad?
 
  • Gammal fasadbelysning med blottade blå och bruna kablar, ej ansluten till jordkabel, ligger på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av lampfot med blå, brun och gul/grön jordkabel, monteringsanvisningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablage för fasadbelysning med blå, brun och gulgrön kabel visar en bortkopplad jordkabel i en röd trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya lampan måste kopplas till jord (och det borde nog den gamla också ha varit). Men du måste verifiera att den gröpngula tråden verkligen är kopplad till jord i sin andra ände. I bästa fall är den det, i lite sämre fall så är den lös även i andra änden. I värsta fall är den kopplad till något helt annat, och din nya lampa blir strömförande, väldigt osannolikt men det vore livsfarligt, och sådana olyckor har hänt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
R
R Rif88 skrev:
Hej! Jag har tagit ner en gammal fasadbelysning som endast har blå och brun kabel och ska byta mot en ny som har blå/brun/jord. Kabeln som lampan ska få ström ifrån har en jordkabel men den är undanstoppad och ej använd i den gamla lampan.

Hur ska jag gå tillväga? Ansluta lampan med alla tre kablar eller lämna jorden okopplad?
Den måste anslutas. Och eftersom den ledaren inte har använts tidigare måste du säkerställa att den faktiskt är ansluten till skyddsjord i andra änden av kabeln.
 
Den ansluter till denna dosa och ser ju ut att vara jordad?
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med anslutande jordad kabel, monterad på röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R Rif88 skrev:
Den ansluter till denna dosa och ser ju ut att vara jordad?
Kanske, kanske inte. Du måste mäta dig fram. Den kan vara lös i nästa kopplingsutrymme.
 
R RoAd skrev:
Kanske, kanske inte. Du måste mäta dig fram. Den kan vara lös i nästa kopplingsutrymme.
Den går upp i proppskåpet i nästa steg 🤔
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rif88 skrev:
Den går upp i proppskåpet i nästa steg 🤔
Tror jag ringer in en fackman innan något går fel…
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R
R Rif88 skrev:
Tror jag ringer in en fackman innan något går fel…
Om du verkligen är säker på att det är samma kabel du tittar på i proppskåpet och den gulgröna ledaren är ansluten till skyddsjord där så tycker jag det ska räcka som undersökning.
 
R
R Rif88 skrev:
Tror jag ringer in en fackman innan något går fel…
Jag tycker det du gjort räcker för att undvika något farligt. Var bara noga med kopplingarna mellan lampa och kabel. Skala rätt längd på ledarna och använda bra kopplingsstycken, typ wago, så kommer det bli bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om du verkligen är säker på att det är samma kabel du tittar på i proppskåpet och den gulgröna ledaren är ansluten till skyddsjord där så tycker jag det ska räcka som undersökning.
Man ser inte var den ansluter i proppskåpet, det är bara proppar och allt är dolt bakom plåt.
 
R
R Rif88 skrev:
Man ser inte var den ansluter i proppskåpet, det är bara proppar och allt är dolt bakom plåt.
Aha, jag trodde du tittade i proppskåpet, inte på. My mistake :)

Då är det mätning eller öppna det som gäller om du vill vara säker. Och öppna det kanske man inte vill om man inte vet vad man gör.
 
Köp en spänningsprovare. Det är bra att alltid ha hemma. Finns en billig på Biltema. Se sedan om du har 230 mellan fas och nolla. Sedan mäter du att du har 230 mellan fas och jord. Sedan ska du ha 0 mellan jord och noll.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H homelabber skrev:
Köp en spänningsprovare. Det är bra att alltid ha hemma. Finns en billig på Biltema. Se sedan om du har 230 mellan fas och nolla. Sedan mäter du att du har 230 mellan fas och jord. Sedan ska du ha 0 mellan jord och noll.
Har man uteslutit att gröngul använts som tändtråd då?
 
useless useless skrev:
Har man uteslutit att gröngul använts som tändtråd då?
Enligt TS så går den upp i proppskåpet via en kopplingsdosa så jag skulle säga ja i detta fall.
 
H homelabber skrev:
Enligt TS så går den upp i proppskåpet via en kopplingsdosa så jag skulle säga ja i detta fall.
Och efter dina föreslagna mätningar vet man att den har kontinuitet?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.