Håller på bygga maskinhall där jag har stående reglar på cc60. Isolerat och plastat.

Ska sätta liggande gles 28x70mm på cc 30 och montera liggande osb 60x250cm (alla kanter spontad ergo) för att sedan avsluta med stående gips.

Det är frestande att lägga glesen löpande och inte skarva på regel. Eftersom man sätter så tätt som cc30 och inte kommer göra generalskarvar samt skruva osb tätt.

Från början hade jag tänkt skarva på regel de som sitter på 60-120-180-240cm och kanske skarva löpande på de som ligger på 0-30-90-150-210-270-300 och gränslar samma skiva.

Men nu när jag började lite smått så känns det fullt tillräckligt att skarva löpande.

Inte för att det är extremt tidsödande men jag ogillar skarvning på stående 45mm regel. Även om man håller ut skruven från kanten och skråar lite så är det lätt för sprickor i ändträet ändå.

Skruvar med 4,5x60 träskruv. Vill inte ha allt för liten skalle så ingen trallskruv som jag vet många kör med och klarar sprickor i ändarna bättre.

Tankar?
 
Inte funderat på att använda spikpistol till glesen?
 
F fribygg skrev:
Inte funderat på att använda spikpistol till glesen?
Nej. Funkar bättre med slagskruvdragaren till skruvarna 😉
 
wildeside
Om du inte köpt glespanel ännu så kan du väl köpa ändspontad glespanel, då är det inga problem att sätta det löpande bara förskjuta skarvarna.
 
wildeside wildeside skrev:
Om du inte köpt glespanel ännu så kan du väl köpa ändspontad glespanel, då är det inga problem att sätta det löpande bara förskjuta skarvarna.
Kan ju till viss del förstå spontad gles i tak men spontad gles på vägg kan nog göra minimalt med skillnad. Är dåligt utbud på spontad gles faktiskt.

De kommer enligt min mening låsas duktigt av osb som i sin tur är spontad så underlaget till gipsen kan inte annat än bli slätt.
 
wildeside
P Pligg85 skrev:
Kan ju till viss del förstå spontad gles i tak men spontad gles på vägg kan nog göra minimalt med skillnad. Är dåligt utbud på spontad gles faktiskt.

De kommer enligt min mening låsas duktigt av osb som i sin tur är spontad så underlaget till gipsen kan inte annat än bli slätt.
Jag tror inte att det kommer vara några problem med ospontat men kan inte säga varken bra eller dåligt eftersom jag inte har erfarenhet av ospontat. Vi köper alltid ändspontad gles, här är det inte dåligt utbud.
 
Räcker det inte med gles på cc600 i väggarna? Eftersom det ändå ska vara träskiva bakom.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.