10 686 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Köparbesiktning eller ej? Villa i Stockholm.
Stämmer detta verkligen? Man tar normalt över besiktning - mot en kostnad - vilket innebär att uppdragsförhållande uppstår med besiktningsman. Förutom att besiktningsman såklart blir en part man kan ställa krav på skulle jag tro att det får inverkan på bedömning om man fullgjort undersökningsplikt också men jag är ingen expert på ämnet.Claes Sörmland skrev:
Var i en liknande situation för ett halvår sen cirka i södra Stockholm. Vi valde att inte göra en egen besiktning utan gjorde en grundligare undersökning själv tillsammans med en kunnig kompis.
Främsta anledningen var att det mesta, våtrum, kök, tak osv. hade dömts ut i säljarbesiktningen, så att själv ta in en besiktningsman som kom fram till samma sak kändes onödigt dyrt bara. Lägger hellre de pengarna på renoveringen.
Främsta anledningen var att det mesta, våtrum, kök, tak osv. hade dömts ut i säljarbesiktningen, så att själv ta in en besiktningsman som kom fram till samma sak kändes onödigt dyrt bara. Lägger hellre de pengarna på renoveringen.
Jag ska se. Just nu blir det: 1) skriva på snabbt för att förhoppningsvis få det till bra pris eller 2) skriva på med klausul om betald köpargenomgång med samma som besiktat (så inget nytt hänt sedan maj 2024). Spännande!
Ja om besiktningsmannen är helt inkompetent och missar ett uppenbart fel så kan man rikta krav mot företaget. Vi har haft några sådana trådar, någon gång har ju detta gett ersättning.O Olle75 skrev:Stämmer detta verkligen? Man tar normalt över besiktning - mot en kostnad - vilket innebär att uppdragsförhållande uppstår med besiktningsman. Förutom att besiktningsman såklart blir en part man kan ställa krav på skulle jag tro att det får inverkan på bedömning om man fullgjort undersökningsplikt också men jag är ingen expert på ämnet.
Men det hör ju till undantagen, det som en besiktning i nästan alla fall handlar om är att lära sig mer om huset så att man kan ta ett beslut om man vill utnyttja möjligheten att dra sig ur köpet som en öppen besiktningsklausul erbjuder. Eller att "hota" med att dra sig ur och komma överens med säljaren att köpa till ett lägre pris. Men denna väg är ju rätt stängt om säljaren redan har gjort en besiktning och där protokollet listar felet.
En usel anticimexbesiktning kan ju också vara till ens fördel! Vi köpte ett dödsbo (med noll information om huset) i en populär stadsdel med många intressenter där besiktningsmannen som vanligt avskrev allt pga ålder. Bland annat avloppet (gjutjärnsstammar). Tror det skrämde bort några. Lyfte man dock bara på golvbrunnslocket hade man sett den klassiska blåa reliningplasten (vilket besiktningsmannen besvisligen inte kan ha gjort) och sett att allt var relinat.
Vi hittade sedan kvittona och personen som bott där innan sin död relinade det sista hen gjorde. Vi hade nog fått pröjsa mer om det framgått i prospektet. Tack till alla besiktningsmän som besiktar från hallen utan att ens idas ta av sig skorna!
Vi hittade sedan kvittona och personen som bott där innan sin död relinade det sista hen gjorde. Vi hade nog fått pröjsa mer om det framgått i prospektet. Tack till alla besiktningsmän som besiktar från hallen utan att ens idas ta av sig skorna!
En köpargenomgång med samma skulle troligen kosta runt 3000 och en riktigt besiktning runt 12-13000.
Vi använde Philip från Densia 2015. Vi höll då på i fyra timmar så jag var helt utmattad efteråt. Vi kröp runt i hela krypgrunden under betongbalkar och var uppe på taket så inget som lämnades orört. Var klart intressant. Kostade 7000 för 10 år sen då han gjort själv säljarbesiktningen (ren slump).
Vi använde Philip från Densia 2015. Vi höll då på i fyra timmar så jag var helt utmattad efteråt. Vi kröp runt i hela krypgrunden under betongbalkar och var uppe på taket så inget som lämnades orört. Var klart intressant. Kostade 7000 för 10 år sen då han gjort själv säljarbesiktningen (ren slump).
Jag var ju mer fördömande mot Anticimex besiktningar men utgick från läget 2015 då jag läste många säkert billiga besiktningar/protokoll.Vrana skrev:
En usel anticimexbesiktning kan ju också vara till ens fördel! Vi köpte ett dödsbo (med noll information om huset) i en populär stadsdel med många intressenter där besiktningsmannen som vanligt avskrev allt pga ålder. Bland annat avloppet (gjutjärnsstammar). Tror det skrämde bort några. Lyfte man dock bara på golvbrunnslocket hade man sett den klassiska blåa reliningplasten (vilket besiktningsmannen besvisligen inte kan ha gjort) och sett att allt var relinat.
Om köpargenomgången är på plats då verkar det väl en bra kompromiss, att då djupdyka i det du är orolig för... Ja, när man var spekulant på hus och läste några olika besiktningar kunde man se vilka man skulle velat besiktigat hus man skulle sälja och vilka som skulle besiktiga hus man skulle köpa. Vi hade också en jätteduktig gubbe. Både vi och han fick dock p-böter eftersom vi inte satt oss in i hur man fick stå på gatan utanför.nikasp skrev:
En köpargenomgång med samma skulle troligen kosta runt 3000 och en riktigt besiktning runt 12-13000.
Det blir en sämre kompromiss så vi kommer att skriva på idag. Kör en köparbesiktning inom 1-2 veckor utan möjlighet att kliva av. Ropar inte hej förrän pennan är på pappret men känner oss nöjda med priset, huset och läget.
Barnen går i skolan tvärs över gatan 4 år till och jag kan ta väskan med koner och västar samt bollnät och promenera till träningen. Nu måste jag köra bil trots att det bara är 7 minuters promenad. Konstgräsplanen är på skolans område.
Barnen går i skolan tvärs över gatan 4 år till och jag kan ta väskan med koner och västar samt bollnät och promenera till träningen. Nu måste jag köra bil trots att det bara är 7 minuters promenad. Konstgräsplanen är på skolans område.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men om du skall besiktiga utan att ha villkor i köpeavtalet, då spelar det väl ingen roll om du besiktigar inom viss tid. En sådan besiktning kan ju bara ge dig en uppfattning om hur du skall lägga upp en renoveringsplan. Inte påverka köpet.
Precis, att få köpa till vad vi tycker är ett bra pris trumfade. Vi ska dels gå igenom huset med han som gjort besiktning, utan rätt att häva köpet, och ska även ses och kolla igenom huset med nuvarande ägare. Kanske köper loss lite grejer och hyllor i garage om priset är rätt. Åldern hade tagit ut sin rätt så för mycket trappor och nivåer att ta sig runt på så de skulle flytta till en 3:a efter 40 år i huset de byggt.H hempularen skrev:
Gällande tid så vill jag mest få passa på att snabbmäta rum med laser samt få kolla in i detalj. Jag hade hockeycup så endast varit i huset 25 väldigt aktiva minuter 😀
Redigerat:
Säljarbesiktning är precis vad det låter som. Det vill säga en besiktning som har till syfte att enklare sälja en fastighet. Den har mycket litet värde för en köpare.nikasp skrev:
Är spekulant på ett 40 år gammalt hus där mycket är i fint skick men såklart ”daterat”:
40 år gammal dränering, suterränghus
40 år gammalt tak
25 år gamla badrum
Elinstallation från den tiden
Målat för 17 år sedan (målade själv om hemma 2022)
Säljarbesiktningen från maj 2024 är gjord av Anticimex och Nivå 2 vilket är nytt för mig, köpte hus 2015 och har läst många väldigt tunna och intetsägande protokoll med många disclaimers. Tycker protokollet ser ganska gediget ut och är själv händig, snickrar och har lagt om tak osv. då vi har både villa och torp. Inser att många saker är nära normal teknisk livslängd så får hålla koll på grund och planerar att fixa primära badrummet i närtid.
Tog in en rutinerad mäklare för ev. försäljning av vårt hus. Toppbetyg och jobbat 23 år i branschen samt kommunen och jobbar på sambons jobb, Swedbank. Vi gick igenom protokollet och han tyckte inte att ännu en besiktning via hans egen kontakt skulle ge så mycket mer.
Fråga:
Är det såhär det funkar idag att man kan lita mer på en Nivå 2 säljarbesiktning och hoppa över egen? Har sett så många trådar här om ”är ni dumma i huvudet som inte tog en egen besiktning”.
PS. Jag ringde nyss och pratade med besiktningsmannen själv och hans åsikt var att ”visst, jag tar såklart inte illa upp och har du minsta magkänsla för något annat så borde du ta in någon”. Och jag har inte det, inser ju att det är ett äldre hus men ser fint ut som det står.
Protokoll:
[länk]
Orkar inte läsa genom allt men oftast kan man ”köpa över” protokollet av besiktningsmannen så har du hans ansvarsförsäkring om han skulle ha missat något.nikasp skrev:
Är spekulant på ett 40 år gammalt hus där mycket är i fint skick men såklart ”daterat”:
40 år gammal dränering, suterränghus
40 år gammalt tak
25 år gamla badrum
Elinstallation från den tiden
Målat för 17 år sedan (målade själv om hemma 2022)
Säljarbesiktningen från maj 2024 är gjord av Anticimex och Nivå 2 vilket är nytt för mig, köpte hus 2015 och har läst många väldigt tunna och intetsägande protokoll med många disclaimers. Tycker protokollet ser ganska gediget ut och är själv händig, snickrar och har lagt om tak osv. då vi har både villa och torp. Inser att många saker är nära normal teknisk livslängd så får hålla koll på grund och planerar att fixa primära badrummet i närtid.
Tog in en rutinerad mäklare för ev. försäljning av vårt hus. Toppbetyg och jobbat 23 år i branschen samt kommunen och jobbar på sambons jobb, Swedbank. Vi gick igenom protokollet och han tyckte inte att ännu en besiktning via hans egen kontakt skulle ge så mycket mer.
Fråga:
Är det såhär det funkar idag att man kan lita mer på en Nivå 2 säljarbesiktning och hoppa över egen? Har sett så många trådar här om ”är ni dumma i huvudet som inte tog en egen besiktning”.
PS. Jag ringde nyss och pratade med besiktningsmannen själv och hans åsikt var att ”visst, jag tar såklart inte illa upp och har du minsta magkänsla för något annat så borde du ta in någon”. Och jag har inte det, inser ju att det är ett äldre hus men ser fint ut som det står.
Protokoll:
[länk]
Du har helt fel. Den är till för att ha gjort precis samma besiktning fast i förväg så man slipper klausuler och att spekulanter vet vad de budar på. Och att säljaren får lägga alla kort på bordet.A alexanderlukas skrev:
Tror du en besiktningsman skulle gå med på att ”vara snäll” för att hjälpa en säljare? I så fall vet du inte vad hans självrisk är när han sen åker på att ersätta missarna.