Hej! Innan någon drar kommentaren "skicka på analys" för det finns en risk att jag gör det om jag är helt osäker. Men vill höra här först om folks erfarenhet.

Upptäckte en gammal matta under ett laminatgolv i källaren, och man kan ju se fuktfläkar på det så ja den mår ju inte bra och ska bort. Luktar samtidigt väldigt illa!

Hittade en liten lucka där jag kunde bräcka upp mattan lite och kolla, den ser ju inte ut o vara "limmad till helvetet" som man har sett andra har haft.

Men still den största frågan, tror folket att detta skulle kunna vara asbest? Både mattan samt limmet?

• Gammal grå matta med en trasig del där en annan blåaktig yta med färg och fibrer syns under, i en undersökningslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal matta under laminatgolv i källare med synliga fuktfläckar och mögel, potentiellt innehållande asbest.
    Skapa konto
  • Uppriven matta i källare med fuktfläckar synliga, misstänkt risk för asbest.
    Skapa konto
  • Närbild av trasig matta med fransiga kanter och blottlagd blågrå yta under, eventuellt med svart limrester.
    Skapa konto
S Stabbsson skrev:
tror folket att detta skulle kunna vara asbest? Både mattan samt limmet?
Nej det tror jag inte. Jag ser ingen anledning att misstänka det heller.

Varför tror du det skulle kunna vara asbest i mattan?

Bönhas Bönhas skrev:
Nej det tror jag inte. Jag ser ingen anledning att misstänka det heller.

Varför tror du det skulle kunna vara asbest i mattan?
Enda tanken var väl just att huset är byggt 1970 och jag har haft asbestisolering på gamla rör som sanerades före byte av värmepump. Har ju läst att det främst varit svartlim som är asbest och detta är ju inte svart, enda svarta verkar vara trådarna i mattan (dock grå på ovansidan)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.