19 238 läst ·
360 svar
19k läst
360 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Utifrån de jag tittat på så verkar Mammotion vara värst. Kunderna är betatestare...sysmali skrev:
Förmodar att flera av Mammotion baseras på samma mjukvara.
Har en yuka mini 800. Skapat ett par zoner och upplever slumpvisa problem med att den kör över en kant, ibland hittar den inte tillbaka till laddaren osv.
Fick firmwareuppdatering i slutet på april och nu har problemen blivit fler. Genar mer i hörnen vilket innebär (i mitt fall) att den fastnar mer och ibland hamnar utanför klippzon.
Men det värsta var att jag fick notis (den stod och laddade) att både laddstationen och RTK var flyttade (vilket de inte var) och jag tryckte "bekräfta ny plats". Då försvann alla mina zoner ?!
Har ju funnits robotgräsklippare länge och trodde i min enfald att utveckling och mognaden kommit längre. Eller är det just Mammotion som har dessa problem?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Har haft Luba AWD 5000 från Maj 2023 + Luba 2 AWD 3000 X , nuvarande .pacman42 skrev:
Inga problem med uppdateringar eller beteenden .
Har iofs inga plötsliga nivåskillnader .
Förra året 1 satellit störning , kriget mellan Ryssland / Ukraina .
Har man ovanlig utmanande tomt drabbas man naturligtvis mycket värre av alla typer av problem, det är då man inte vill vara betatestare.Tomture61 skrev:
Absolut är dom olika och jag velade länge mellan vilken jag skulle köpa, dom ligger ju samma i pris. Valde till slut Luba mini 2 awd 1000 tack vare dubbla klipptallrikar.Tomture61 skrev:
Jag som just hade kommit över att behöva anpassa trädgården till min Imow 632 och accepterat där jag inte fått den att agera korrekt. Nu verkar det bli nya år av passning/anpassning på luban istället 😆pacman42 skrev:
Nu har jag en extrem situation och jag vill inte skrämma upp folk mer än nödvändigt.
Om jag skall sammanfatta de stora problemen så är det dessa:
1) klipparen kör över begränsningen du mätt in när den vänder vid zick-zack. Så har man diken, mycket branta slänter eller stup så måste man sätta in en buffertzon.
2) den genar i hörnen, både innerhörn och ytterhörn. Med den styrka den har så har den i "ytterhörn" krossat fibercementskivorna på min badtunna. Det får bli plywood där till sommaren, den håller säkerligen längre i alla fall.
3) den glömmer bort att den inte får köra i mitten av ett "U". Lösningen är att dela upp U:et i två halvor.
4) vid terrasseringar där klipparen skall köra både på våningen ovanför och nedanför så innebär både buggen i 1 och buggen i 3 att man måste ha en buffertzon som är i en annan zon och som inte har zick-zackklippning. Nogo-zon fungerar inte här, jag har inte testat om barriär fungerar. Men enligt nätet gör det inte det.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Aha dom har släppt en mini 2 awd 1500 LiDAR också, den hade jag inte koll på. Dock ~4’ dyrare än föregångararna och den som jag beställt.Tomture61 skrev:
Svårt att veta vad man ska ha innan man provat 🤷♂️ men det är väl som alltid…morgondagens teknik till övermorgondagens pris.
Redigerat:
Typ hjulet närmast 10 cm från stenkanten i rak bana.Tomture61 skrev:
Provat att programmera om den flera gånger men den väljer ändå att grinda på kanten Känns nästan som där är en magnet som drar den mot kanten, att den vill försöka köra med ett däck på kanten för att klippa så nära som möjligt, en feature som de programmerat som såklart är bra när det är plant till kanten.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg
Har sällan sett ngt så vingligt .M MsTake skrev:Typ hjulet närmast 10 cm från stenkanten i rak bana.
Provat att programmera om den flera gånger men den väljer ändå att grinda på kanten Känns nästan som där är en magnet som drar den mot kanten, att den vill försöka köra med ett däck på kanten för att klippa så nära som möjligt, en feature som de programmerat som såklart är bra när det är plant till kanten.
Har du egen RTK antenn eller iNavi via 4G eller WiFi ?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 337 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 337 inlägg