13 377 läst ·
231 svar
13k läst
231 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Jag stod i köksfönstret och tittade på klipparen när den kör zickzack, inser då att ibland vänder den åt vänster och ibland vänder den åt höger. När den kommer in i en vinkel om ca 45 grader och vänder åt det håll det finns mindre marginal så kör den en dryg decimeter över kanten rätt ofta. Inte varje gång, men rätt ofta...
Så nu har jag identifierat exakt vad som händer. När gräset torkat upp litegrann så skall jag ta kaffepaus och rita in en buffertzon. Det lär bli en lång kaffepaus dock...
Så nu har jag identifierat exakt vad som händer. När gräset torkat upp litegrann så skall jag ta kaffepaus och rita in en buffertzon. Det lär bli en lång kaffepaus dock...
Glöm inte att rapportera in felen.pacman42 skrev:
Jag stod i köksfönstret och tittade på klipparen när den kör zickzack, inser då att ibland vänder den åt vänster och ibland vänder den åt höger. När den kommer in i en vinkel om ca 45 grader och vänder åt det håll det finns mindre marginal så kör den en dryg decimeter över kanten rätt ofta. Inte varje gång, men rätt ofta...
Fördelen med ett omoget företag som sprutar ur sig uppdateringar är ju att ibland kommer det uppdateringar.
Och ibland gör dessa uppdateringar produkten obrukbar.O [old rusty] skrev:
Jag kommer att ta felen med återförsäljaren också. Enligt vad han själv säger så har han väldigt bra kontakt med företaget iom att han säljer så många klippare (150 om dagen nu under våren). Vi får se om det stämmer att han har bra kontakter med företaget...
Ojojoj, nu blir jag nervös.
Jag har beställt exakt samma maskin som dig @pacman42 som ska gå på min knöliga tomt (dock betydligt mindre knölig än din).
Leverans på tisdag så nästa vecka vet vi om jag kan bli ännu mer gråhårig än vad jag redan är.
Tills dess så suger jag i mig av all info jag kan hitta och denna tråden är en av de bättre, tack för all info du och andra föder oss ovetandes med 👍
Jag har beställt exakt samma maskin som dig @pacman42 som ska gå på min knöliga tomt (dock betydligt mindre knölig än din).
Leverans på tisdag så nästa vecka vet vi om jag kan bli ännu mer gråhårig än vad jag redan är.
Tills dess så suger jag i mig av all info jag kan hitta och denna tråden är en av de bättre, tack för all info du och andra föder oss ovetandes med 👍
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Luba mini 2 AWD 1000 ( AI-visionssystem med tre kameror) vs Luba mini 2 AWD 1500 (med 360° LiDAR) är vell lite olika .tttomten skrev:
Nu har jag en extrem situation och jag vill inte skrämma upp folk mer än nödvändigt.tttomten skrev:
Om jag skall sammanfatta de stora problemen så är det dessa:
1) klipparen kör över begränsningen du mätt in när den vänder vid zick-zack. Så har man diken, mycket branta slänter eller stup så måste man sätta in en buffertzon.
2) den genar i hörnen, både innerhörn och ytterhörn. Med den styrka den har så har den i "ytterhörn" krossat fibercementskivorna på min badtunna. Det får bli plywood där till sommaren, den håller säkerligen längre i alla fall.
3) den glömmer bort att den inte får köra i mitten av ett "U". Lösningen är att dela upp U:et i två halvor.
4) vid terrasseringar där klipparen skall köra både på våningen ovanför och nedanför så innebär både buggen i 1 och buggen i 3 att man måste ha en buffertzon som är i en annan zon och som inte har zick-zackklippning. Nogo-zon fungerar inte här, jag har inte testat om barriär fungerar. Men enligt nätet gör det inte det.
Buggfri är den inte. Nu tappade den uppkopplingen trots 4G och perfekt WiFi på hela tomten. Den kom tillbaka efter ett par minuter.
Vidare så klipper den där den redan har klippt. Känns ju lite onödigt att den klipper det den klippte innan första laddningen en gång till...
Vidare så klipper den där den redan har klippt. Känns ju lite onödigt att den klipper det den klippte innan första laddningen en gång till...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu ett stopp. Nu verkar den ha beslutat sig för att påbörja klippningen i detta hörn och kört över kanten precis när den skulle vända upp. Den hade inte börjat klippa. Även detta löses med en buffertzon då den kommer att fortsätta åt sidan över stenläggningen för att ansluta 8 meter bort (för att jag skall kunna hålla nere antalet zoner). Men det tydliggör att man får tänka till ännu lite extra när man väljer hur man sätter upp zonerna.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Jamen det är ju grönt där nere också ju 😁pacman42 skrev:
Ännu ett stopp. Nu verkar den ha beslutat sig för att påbörja klippningen i detta hörn och kört över kanten precis när den skulle vända upp. Den hade inte börjat klippa. Även detta löses med en buffertzon då den kommer att fortsätta åt sidan över stenläggningen för att ansluta 8 meter bort (för att jag skall kunna hålla nere antalet zoner). Men det tydliggör att man får tänka till ännu lite extra när man väljer hur man sätter upp zonerna.
[bild].
Nu när jag tittar på kartan efter att den börjat klippa så ser jag vad som hänt. Den klipper diagonalt och den började i det hörnet. Dvs den hade kört perimeter och skulle vända efter sin första 1 dm långa diagonal...
Jag har i 15 år anpassat tomten efter robotklipparen och denna kant är ett exempel på just detta. Skall jag nu med ny klippare ändra allt det jag tidigare ändrat för att den nya klipparen har andra egenheter - tydligen skall jag det!
Edit: Imorgon morgon får jag sätta upp buffertzonerna. Jag gissar att jag får ett stopp några minuter efter 8.30 då den börjar klippa. Jag har fyra ställen som jag tror det kan ske. Efter detta stopp så är ju klipparen på plats och då kan jag rita om kartan i den delen av tomten. Möjligen att jag hinner göra någon del av buffertzonerna ikväll också. Det beror på antalet stopp det blir idag, jag vill ju att den skall hinna klippa också. Varje gång jag stoppar klippningen så får jag ju börja om i den zonen...
Edit: Imorgon morgon får jag sätta upp buffertzonerna. Jag gissar att jag får ett stopp några minuter efter 8.30 då den börjar klippa. Jag har fyra ställen som jag tror det kan ske. Efter detta stopp så är ju klipparen på plats och då kan jag rita om kartan i den delen av tomten. Möjligen att jag hinner göra någon del av buffertzonerna ikväll också. Det beror på antalet stopp det blir idag, jag vill ju att den skall hinna klippa också. Varje gång jag stoppar klippningen så får jag ju börja om i den zonen...
Redigerat:
Förmodar att flera av Mammotion baseras på samma mjukvara.
Har en yuka mini 800. Skapat ett par zoner och upplever slumpvisa problem med att den kör över en kant, ibland hittar den inte tillbaka till laddaren osv.
Fick firmwareuppdatering i slutet på april och nu har problemen blivit fler. Genar mer i hörnen vilket innebär (i mitt fall) att den fastnar mer och ibland hamnar utanför klippzon.
Men det värsta var att jag fick notis (den stod och laddade) att både laddstationen och RTK var flyttade (vilket de inte var) och jag tryckte "bekräfta ny plats". Då försvann alla mina zoner ?!
Har ju funnits robotgräsklippare länge och trodde i min enfald att utveckling och mognaden kommit längre. Eller är det just Mammotion som har dessa problem?
Har en yuka mini 800. Skapat ett par zoner och upplever slumpvisa problem med att den kör över en kant, ibland hittar den inte tillbaka till laddaren osv.
Fick firmwareuppdatering i slutet på april och nu har problemen blivit fler. Genar mer i hörnen vilket innebär (i mitt fall) att den fastnar mer och ibland hamnar utanför klippzon.
Men det värsta var att jag fick notis (den stod och laddade) att både laddstationen och RTK var flyttade (vilket de inte var) och jag tryckte "bekräfta ny plats". Då försvann alla mina zoner ?!
Har ju funnits robotgräsklippare länge och trodde i min enfald att utveckling och mognaden kommit längre. Eller är det just Mammotion som har dessa problem?