Jag bryter ihop. Jag justerade gränserna på ett par områden för att försöka minska mina problem ytterligare med min Luba 2 mini AWD. De justeringarna gjorde att flera nogo-områden och virtuella stängsel försvann. Inte alla stängsel och nogo i området försvann, men en del av dem. Så nu måste jag lägga in nya stängsel och nogo innan jag går och lägger mig så att jag inte får en krossad klippare imorgon...

Varför kan det inte bara fungera?

Edit: det verkar inte finnas en strikt gräns för hur mycket NoGo och virtuella stängsel man kan ha, men det verkar finnas en gräns för hur mycket komplexitet dessa kan ha. Nu får jag inte in fler virtuella stängsel, den accepterar inte fler. Men jag har fem fler än innan några försvann. Jag har fler NoGo än tidigare också. Jag kan rita fler NoGo, men de hjälper ju inte för att förhindra klipparen att köra över stup...

Edit 2: det går manuellt att rita NoGo som går över två områden. Men när man mappar upp dem med klipparen så hänger sig sparfunktionen. Det verkar som att beräkningarna blir för komplexa. Så jag tvingades idag rita om så att två områden blev ett och sedan fick jag rita NoGo inom detta. Det blir inte bra i längden så jag får nog dels upp området i tre områden så att jag enbart kör perimeterklippning i det mittersta av de tre. Jag vill inte att klipparen skall försöka klippa zickzack i de smala gångarna på vardera sida av en bergknallen, det kan bara sluta med att den kör utanför perimetern. Jag har haft klippning blockerad här fram till idag då den inte hållit sig innanförnområdet, men nu när klipparen fungerar lite bättre så tänker jag försöka få den att klippa hör också. Husqvarnan klarade det ju i 15 år så...

Redigerat:
  • Ledsen
MartinP666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.