21 163 läst ·
396 svar
21k läst
396 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Jag hann aldrig fixa en buffertzon under helgen (för mycket annat som hade högre prioritet - enligt hustrun). Den körde dock bara utanför området en gång. Men idag har den redan hunnit köra utanför i zick-zack-klippningen. Den hann nästan en zon, men på slutet kom den in med vinkel mot perimetern.
Jag har börjat fylla ut slänten på just denna platsen, men vad hjälper det? Då får jag ju bara en ny perimeter längre ut - om jag inte vill ha en gräskant att trimma.
Jag har börjat fylla ut slänten på just denna platsen, men vad hjälper det? Då får jag ju bara en ny perimeter längre ut - om jag inte vill ha en gräskant att trimma.
Jag har liknande dilemma. Men vägrar bygga ut gräsmattan för att inte gräsklipparen kan anpassa sig.pacman42 skrev:
Nu har jag dragit in zonen ca 1 meter från kanten och hittils verkar denna hålla sig innanför kanten.
Gör två områden, ett som går ända ut till kanten och som bara har perimeterklippning. Sedan det andra området innanför det första med antingen perimeter och zickzack, eller endast zickzack. Jah hann som sagt inte fia en buffertzon i helgen, men den skall in. Jag har aldrig problem med perimeterklippningen utan det är när den kör zickzack som den hör utanför.sysmali skrev:
Vilken klippare har du?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 534 inlägg
Jag kommer att hinna klippa 950m2 med min Luba 2 mini AWD idag. Jag har fångat den direkt varje gång den kört över gränsen och den har varit ovanligt snäll idag. Jag har identifierat ett par till saker:
- är det plant så är den inte lika farlig på att köra över gränsen, dvs problemet ligger i att den tippar bakåt (den är baktung) när den gör vändningen. Därifrån tar den många dåliga beslut som förvärrar läget.
- den är inte duktig på att hålla det korrekta spåret när den svänger i fart. Jag tittade på den när den körde fyra varv runt en tidigare oklippt yta idag. Ibland körde den i samma spår under alla varven. Inte konstigt att den vill klippa ända ut till kanten med zickzack då. Detta är säkerligen orsaken till att den kör över kanten vid perimeterklippning på ett ställe, den genar i kurvorna när den kör snabbt. Både innanför och utanför den tänkta perimetern.
Bägge dessa observationer gör att min plan att göra perimeterklippning enbart närmast kanterna känns ännu mer rätt. Jag kan då sänka hastigheten längs perimetern och jag kan då få klipparen att inte backa ut i "början av" sluttningen när den vänder i zickzack.
- är det plant så är den inte lika farlig på att köra över gränsen, dvs problemet ligger i att den tippar bakåt (den är baktung) när den gör vändningen. Därifrån tar den många dåliga beslut som förvärrar läget.
- den är inte duktig på att hålla det korrekta spåret när den svänger i fart. Jag tittade på den när den körde fyra varv runt en tidigare oklippt yta idag. Ibland körde den i samma spår under alla varven. Inte konstigt att den vill klippa ända ut till kanten med zickzack då. Detta är säkerligen orsaken till att den kör över kanten vid perimeterklippning på ett ställe, den genar i kurvorna när den kör snabbt. Både innanför och utanför den tänkta perimetern.
Bägge dessa observationer gör att min plan att göra perimeterklippning enbart närmast kanterna känns ännu mer rätt. Jag kan då sänka hastigheten längs perimetern och jag kan då få klipparen att inte backa ut i "början av" sluttningen när den vänder i zickzack.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 534 inlägg
Luba 3 finns i 3 varianter , 1500 modellen har ingen netRTK .rampante skrev:
Antar du har full koll på vad dina klippzoner heter i kartan / appen .
Har man långt oklippt gräs så reagerar klipparen knepigt , den kan tro det är hinder .
Lösning , stäng av hinderdetekteringen .
När jag själv var nybörjare på Luba AWD 5000 (årsmodell 2023) så kunde jag vika mig av skratt när klipparen utförde krusiduller på gräsmattan .
Vill tipsa om Mammotion Luba & Yuka Sweden på FB , 18700 medlemmar med smarta och kreativa idéer (för det mesta)
Redigerat:
Jag klipper knappt 1000 m² uppdelat på två dagar och har söndagen som vilodag.O [old rusty] skrev:
Om den jobbar i hög fart hinner den 1000 m² på en dag, men då får det inte vara några störningar. Så detta blir lite av ett moment 22. Om den fungerar bättre så kan jag sänka hastigheten.
Men det bästa är ju om jag kör 0,2 m/s på perimetern, sedan har en till perimeter 3 dm längre in och blåser på med 0,6 m/s på hela den gräsytan. Det blir en massa ytor att sätta upp dock.