13 377 läst ·
231 svar
13k läst
231 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Nu nästa bugg. Den hade dragit ned batteriet till noll denna gången. Så jag fick bära hem den. Den skall ju stänga av sig när den larmat....
Nu skall jag bara få den att ladda också...
Edit: på tredje försöket började den ladda.
Nu skall jag bara få den att ladda också...
Edit: på tredje försöket började den ladda.
Redan vid 10% batteri kvar så vägrar den ju köra hem automatiskt när man räddat den efter larm, så jag var beredd på att få fjärrstyra hem den. Men även det är ju så urbota korkat.
Men nu fick jag bära den på höften, man bär inte 18 kg robot på raka armar i 100 meter (som det blir från där den kört fast denna gången).
Men nu fick jag bära den på höften, man bär inte 18 kg robot på raka armar i 100 meter (som det blir från där den kört fast denna gången).
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Hur mycket gräsyta har du att klippa .pacman42 skrev:
Redan vid 10% batteri kvar så vägrar den ju köra hem automatiskt när man räddat den efter larm, så jag var beredd på att få fjärrstyra hem den. Men även det är ju så urbota korkat.
Har dubbla batteristorleken på min till 600 kvm gräs .
Jag har 1000m² att klippa på en 2000m² stor tomt. Tanken är att klippa 500m² varannan dag på halva gräsmattan utom på vilodagen.Tomture61 skrev:
Min gamla Automower klippte 12h per dag alla dagar i veckan, så detta är ju lite...
Notera förresten att jag bara kör 0,2 m/s när det är mörkt. Men det hjälper inte det heller. Imorgon ritar jag om kartorna med buffertzoner så får vi se om det hjälper. Sedan gör jag ett visst överlapp mellan buffertzonen och den andra zonen på gräsmattan så att allt blir klippt.
Jag är dock orolig för att jag skall trigga buggen med U-formade gräsmattor om jag använder samma buffertzon på alla terasserna. Men det kanske går bra om jag har en annan zon emellan? Eventuellt att det måste bli fyra-fem zoner för kanterna bara. Nu får jag grubbla på hur jag sparar in zoner på resten av gräsmattan så att tio zoner räcker. Jag har ju redan sju zoner. Kanske att jag kan slå ihop tre av dem. Då är jag nere på fem och då bör jag klara mig. Till jag stöter på nästa bugg som kräver zoner...
Man skall f-n vara raketforskare för att få denna klipparen att göra sitt jobb.
Jag är dock orolig för att jag skall trigga buggen med U-formade gräsmattor om jag använder samma buffertzon på alla terasserna. Men det kanske går bra om jag har en annan zon emellan? Eventuellt att det måste bli fyra-fem zoner för kanterna bara. Nu får jag grubbla på hur jag sparar in zoner på resten av gräsmattan så att tio zoner räcker. Jag har ju redan sju zoner. Kanske att jag kan slå ihop tre av dem. Då är jag nere på fem och då bör jag klara mig. Till jag stöter på nästa bugg som kräver zoner...
Man skall f-n vara raketforskare för att få denna klipparen att göra sitt jobb.
Segt att det strular.
Nu verkar jag hamnat i en annan google-bubbla (hatar algoritmerna) och hittar gott om problem liknande dina.
Problemet att antal gräns-varv inte påverkar zig-zag-ytan (som jag också reagerat på) sa mammotion att dom skulle åtgärda två år sen tydligen.. Men inte hänt något än.
Förutom uppdatering och hård-omstart av roboten så blir det väl att som du planerar göra två överlappande zoner, där man bara kör gräns-varv på den något större.
Nu verkar jag hamnat i en annan google-bubbla (hatar algoritmerna) och hittar gott om problem liknande dina.
Problemet att antal gräns-varv inte påverkar zig-zag-ytan (som jag också reagerat på) sa mammotion att dom skulle åtgärda två år sen tydligen.. Men inte hänt något än.
Förutom uppdatering och hård-omstart av roboten så blir det väl att som du planerar göra två överlappande zoner, där man bara kör gräns-varv på den något större.
Skönt att höra att jag inte är galen...O [old rusty] skrev:Segt att det strular.
Förutom uppdatering och hård-omstart av roboten så blir det väl att som du planerar göra två överlappande zoner, där man bara kör gräns-varv på den något större.![]()
Nästa problem...
Det löste jag genom att boota om klipparen.
Både appen och klipparen verkade ha hamnat i något mellanläge. Den hävdade att den fortfarande höll på att värma batteriet trots att klipparen hade kört ut. Det hade laddats till 93% trots att jag ställt in max 80%.
Och sedan larmet om fel på hjulnavsnotor. Jag är dock lite rädd för att detta fel kan bero på att två av hjulen legat under vatten i ett dike häromdagen efter att klipparen kört utanför området...
Edit, efter mindre än fem minuter är det bara 82% kvar i batteriet, så något var definitivt fel med vad den rapporterade. Verkar ha varit ännu en mjukvarubugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det löste jag genom att boota om klipparen.
Både appen och klipparen verkade ha hamnat i något mellanläge. Den hävdade att den fortfarande höll på att värma batteriet trots att klipparen hade kört ut. Det hade laddats till 93% trots att jag ställt in max 80%.
Och sedan larmet om fel på hjulnavsnotor. Jag är dock lite rädd för att detta fel kan bero på att två av hjulen legat under vatten i ett dike häromdagen efter att klipparen kört utanför området...
Edit, efter mindre än fem minuter är det bara 82% kvar i batteriet, så något var definitivt fel med vad den rapporterade. Verkar ha varit ännu en mjukvarubugg.