13 377 läst ·
231 svar
13k läst
231 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Intressant med lite kritisk input, annars har man ju bara läst hyllningar av Mammotion. Var inne ett tag på om det är dags att uppgradera vår automower, men nu när man läser här känns det ju långtifrån så moget som vissa anser.pacman42 skrev:
Skulle vara intressant att låna en och provköra...
Jag säger verkligen inte att jag har en typisk tomt, men det var ju utmaningar den skulle vara bra på att hantera...C cpalm skrev:
Hm... än så länge funkar allt bra, men knappt man vågar säga det jupacman42 skrev:
Hur fungerar den för dig? Jag håller på att få gråa hår av min. Jag har lyckats klippa en gång utan att den kör av klippytan. Det stora problemet för mig är att jag har terrasseringar av gräsmattan och diken runt om och den kör utför/kör ut i dessa.
Ännu mer störande är iofs att den hittar genvägar mellan benen i ett U-format område. Detta löste jag genom att dela upp U:et i två delar.
Sedan har jag hittat många andra problem också, men just att den kör över kanten när den vänder ställer till stora problem för mig.
Jag skall nu försöka mig på att göra separat zon närmast kanten, en zon utan zickzack-klippning. Då kommer den inte heller att vända mot kanten.
Men jag förväntade mig en klippare med mindre problem än min gamla Automower. Än så länge är det precis tvärtom.
Det känner jag igen. Tyvärr ignorerar den antalet varv runt, annars hade jag sluppit att den försöker zig-zagga på 1m breda passager..pacman42 skrev:
Får ju börja med alla normala frågor.
Har du uppdaterat både robot och rtk?
Hur nära "stupen" försöker du köra?
Jag kör riktigt nära (några cm) ställen där den skulle köra fast men aldrig sett att den kört ut när den vänder. Eller alls (undantaget precis utmed huset då)
Det kan ju vara att du har ett måndagsexemplar. Meeeeen efter en karriär inom "hitta fel på kundprodukter som strular" så brukar jag börja med att utesluta handhavandefel.
Jag har 15 cm marginal (min gamla klippare klippte ända ut)O [old rusty] skrev:Det känner jag igen. Tyvärr ignorerar den antalet varv runt, annars hade jag sluppit att den försöker zig-zagga på 1m breda passager..
Får ju börja med alla normala frågor.
Har du uppdaterat både robot och rtk?
Hur nära "stupen" försöker du köra?
Jag kör riktigt nära (några cm) ställen där den skulle köra fast men aldrig sett att den kört ut när den vänder. Eller alls (undantaget precis utmed huset då)
Det kan ju vara att du har ett måndagsexemplar. Meeeeen efter en karriär inom "hitta fel på kundprodukter som strular" så brukar jag börja med att utesluta handhavandefel.
Det funkade bättre innan jag aktiverade flerpunktsvändning, men jag måste ha den pga terrängen. Den river upp marken väldigt mycket ändå. Jag såg den backa över kanten idag, den körde ut med ett hjul och tog sig inte upp utan förvärrade situationen när den försökte till dess den kanade ned.
Det blir en smal klippzon mot kanten och ingen zickzack i denna. Det bör lösa problemet. Men antalet zoner (max 10) börjar bli ett problem. Jag har fem-sex kanter att skydda på detta sätt och har redan sju zoner för att hantera andra buggar och problem.
Du kanske tyckte det var för dumma frågor för att svara på, men du hade uppdaterat mjukvaran i både roboten och rtk-stationen?
15cm är mer fel än någon annan i något forum världen runt mätt upp vad jag sett iaf, så din robot verkar vara helt unik.
Jag har fått öka min marginal från 2cm till 10 cm precis utmed huset där halva himlen är täckt. Och öka överlappet med 5cm under ett träd för ibland blev det gräs kvar mellan linjerna.
Så har den 15cm fel regelbundet så är något galet.
Kan försöka mäta i helgen hur nära upritade gränsen min vänder, men har som sagt aldrig haft problem, varken vid diken eller elstängsel som är betydligt närmare än 15cm.
Om det stämmer och allt är uppdaterat så ska du retunera den.pacman42 skrev:
15cm är mer fel än någon annan i något forum världen runt mätt upp vad jag sett iaf, så din robot verkar vara helt unik.
Jag har fått öka min marginal från 2cm till 10 cm precis utmed huset där halva himlen är täckt. Och öka överlappet med 5cm under ett träd för ibland blev det gräs kvar mellan linjerna.
Kan försöka mäta i helgen hur nära upritade gränsen min vänder, men har som sagt aldrig haft problem, varken vid diken eller elstängsel som är betydligt närmare än 15cm.
Även min kör regelbundet fel med 15 cm, har lagt gränsen ca 10 cm till en stenkant som den älskar att försöka köra upp på. Vet inte om det är något AI försökte till ”ride on edge” men det tycker man den borde låta bli om man lagt gränsen innanför.O [old rusty] skrev:Du kanske tyckte det var för dumma frågor för att svara på, men du hade uppdaterat mjukvaran i både roboten och rtk-stationen?
Om det stämmer och allt är uppdaterat så ska du retunera den.
Den är uppgraderad och det är RTK över Internet på årets modell. Jag har inte tagit den senaste uppdateringen dock då många har stora problem med den.O [old rusty] skrev:Du kanske tyckte det var för dumma frågor för att svara på, men du hade uppdaterat mjukvaran i både roboten och rtk-stationen?
Om det stämmer och allt är uppdaterat så ska du retunera den.
Den är extremt noggrann, ett par-tre centimeter off bara, när den kör perimetern. Sedan gör den bort sig totalt och kör över gränsen i vändningarna vid zickzack.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Brenaste måttet på en Luba 2 AWD 3000X är 51,3 cm .
Den klipper 40 cm , så på vardera sida blir det då 5,65 cm oklippt.
Detta om det fasta föremålet har 0 mm närhet till klipparen .
Men så tajt kan man ej klippa .
Luba mini borde ha 11,5 cm oklippt på vardera sida .
Den klipper 40 cm , så på vardera sida blir det då 5,65 cm oklippt.
Detta om det fasta föremålet har 0 mm närhet till klipparen .
Men så tajt kan man ej klippa .
Luba mini borde ha 11,5 cm oklippt på vardera sida .
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Den har RTK via nätverket/Internet. Men hur kan den köra perfekt när den kör perimeterkörningen men köra över gränsen när den vänder gång efter gång...Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Ok , ingen RTK på din tomt då .pacman42 skrev:
Mycket udda företeelse, speciellt när du har 4 st perimetervarv .
Kanske du inte har på alla klippzoner .