pacman42 pacman42 skrev:
Träd är inga problem med min Luba 2 mini AWD 1000. Jag ser faktiskt inte riktigt vad AI vision, lidar och liknande tillför i praktiken.
Nej svårt att veta... robotgräsklippare har ju fungerat fint utan LiDAR men nu har jag ny tomt och ett par större tallar så tänkte att LiDAR kanske var vettigt då men kanske inte står och hänger på det då

I Iconoclast skrev:
Nej svårt att veta... robotgräsklippare har ju fungerat fint utan LiDAR men nu har jag ny tomt och ett par större tallar så tänkte att LiDAR kanske var vettigt då men kanske inte står och hänger på det då
Jag hade hellre valt en tillförlitlig klippare än en med coola finesser.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade hellre valt en tillförlitlig klippare än en med coola finesser.
En Klippo eller?

M MsTake skrev:
En Klippo eller?
Min gamla HQ AM 220AC hade precis det om jag inte haft alldeles för komplex tomt för den.

pacman42 pacman42 skrev:
Min gamla HQ AM 220AC hade precis det om jag inte haft alldeles för komplex tomt för den.
Har inget emot HQ har också varit nöjd länge. Skulle kunna tänka mig en 310E Nera sen var jag lite inne på fyrhjulsdrift pga branta backar etc därav kikade jag på Luba

Tomture61
I Iconoclast skrev:
Har inget emot HQ har också varit nöjd länge. Skulle kunna tänka mig en 310E Nera sen var jag lite inne på fyrhjulsdrift pga branta backar etc därav kikade jag på Luba
Om en tung Luba eller en lätt Yuka är bättre i branta backar , inget bra svar på detta .
Finns Yuka ägare som eftermonterar taggiga skivor på drivhjulen .
Har ingen aning om hur detta blir i laddstationen dock .

Hittade min Luba 2 mini mitt på gräsmattan. Där stod den helt utan batteri. Varför den tömt batteriet mitt ute på gräsmattan är lite av en gåta, men jag har en misstanke. När jag slog igång den så började den röra sig som om den var på fel sida av ett virtuellt staket som jag satt upp för att hindra den från att klippa en yta. Det verkade som att den var på fel sida staketet...
...så min misstanke är att en tillfällig GPS-störning gjort att den hamnade på fel sida och sedan inte kunde ta sig ut. Så nu har jag ändrat till nogo-zon istället...

Som sagt, man hittar nya problem varje dag.

Staketen fungerar bra när de är utanför uppmappat område, då förstärker de områdesgränsen, men man bör tydligen inte ha dem för avstängningar inne i området. Jag valde att stänga av med staket då det är enklare att göra än att sätta upp en nogo-zon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.