Jag är ganska nöjd med min förutom att jag inte kan (redigera eller) radera zoner.

Har försökt att skapa skyddszoner som hanterar lutningen, mao bara vändningar på platt mark.
Dessa blev dock 15-20 cm för breda när jag skapade dom så nu skulle jag vilja radera dom och skapa nya.
Alternativt hade jag kunnat flytta gränsen men eftersom zonerna går i varandra och mjukvaran inte har stöd för att ange vilken zon jag redigerar så får jag felmeddelande ”går inte att spara, för komplex zon”
Väntar på återkoppling och lösning från Mammotion men tror egentligen inte det finns någon förens en ny uppdatering förhoppningsvis löser problemet.

Dom verkar ha satt i system att önska ett evigt skickande av bilder och videos och sen kompensera med blad 🤪

• IMG_8245.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
O [old rusty] skrev:
Det är som vanligt.
Dom som sitter på altanen med en grogg i handen och tittar ut över spikraka ränder på en välklippt gräsmatta skriver inte på forum om det. :)
Tycker tvärtom att det i princip bara skrivits hyllningar om Luban här fram tills nyligen.
Var j-kligt sugen ett tag att byta ut automowern, största hindret kändes som avsaknaden av lokal serviceorganisation.

C cpalm skrev:
Tycker tvärtom att det i princip bara skrivits hyllningar om Luban här fram tills nyligen.
Var j-kligt sugen ett tag att byta ut automowern, största hindret kändes som avsaknaden av lokal serviceorganisation.
Jag såg också bara hyllningar av Luba innan jag skaffade en själv och gick med i några forum.

Tomture61
Sedan starten 2023 så har forumen (överlag) förändrats i sitt sätt.
Från början var man mycket mån om ryktet för ens investering.
Detta så fler skulle nappa + service i Sverige skulle dyka upp.
Nu 2026 så är klimatet helt åt andra hållet.
Man skäller, vrålar och vill lämna tillbaka skräpet.
Detta fast man ägt och bekantat sig med klipparen knappt en halv sommar eller ännu mindre.
Tyvärr 😄 har klipparen nu blivit så poppis så det är leveransproblem, Husqvarna har stämt Kinesiska tillverkare för prisdumpning så Mammotion flyttat tillverkningen till annat land för att undgå strafftullar på 50-70%
Jaa ........

Tomture61 Tomture61 skrev:
Sedan starten 2023 så har forumen (överlag) förändrats i sitt sätt.
Från början var man mycket mån om ryktet för ens investering.
Detta så fler skulle nappa + service i Sverige skulle dyka upp.
Nu 2026 så är klimatet helt åt andra hållet.
Man skäller, vrålar och vill lämna tillbaka skräpet.
Detta fast man ägt och bekantat sig med klipparen knappt en halv sommar eller ännu mindre.
Tyvärr 😄 har klipparen nu blivit så poppis så det är leveransproblem, Husqvarna har stämt Kinesiska tillverkare för prisdumpning så Mammotion flyttat tillverkningen till annat land för att undgå strafftullar på 50-70%
Jaa ........
Men om grejerna inte fungerar som de skall, då har man rätt att gnälla. Produkter skall fungera som annonserat.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Men om grejerna inte fungerar som de skall, då har man rätt att gnälla. Produkter skall fungera som annonserat.
Du har fel klippare till fel tomt 😁
Sälj den och köp en större.

• Haha
MartinP666
  • Laddar…
Du har fel klippare till fel tomt 😁
Den marknadsfördes som att den skulle klara komplexa tomter. Den gör det rörande vissa egenskaper, men när det gäller annat så är den ärligt talat värdelös.

Jag har terrasseringar och diken runt stora delar av perimetern och den har en bug som gör att den backar ut över gränsen i vändningarna. Detta har gjort att jag manuellt behövt redigera virtuella staket runt stora delar av tomten. Det hade varit jätteenkelt för Mammotion att lösa buggen, men det gör de inte.

Om man har gräsmatta på flera nivåer som går som ett U, då får klipparen ibland för sig att den kan gena från det ena benet till det andra. Så jag har varit tvungen att dela upp gräsmattan i olika områden för att få runt denna buggen också.

Och sedan detta med att de introducerar nya buggar hela tiden. Varje gång man tar en ny mjukvaruversion så måste man övervaka klipparen den första dagen så att man ser vilka nya hyss den hittar på. Det senaste var detta med sämre noggrannhet på NetRTK.

En tidigare bug var när AI-vision helt plötsligt började väja för skuggor, när solen stod lågt kunde den inte klippa alls i praktiken. Tidigare under dagen väjde den för massor av hinder.

Bara för att ge ett par exempel på buggar som introducerats efter att jag fick min klippare.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Den marknadsfördes som att den skulle klara komplexa tomter. Den gör det rörande vissa egenskaper, men när det gäller annat så är den ärligt talat värdelös.

Jag har terrasseringar och diken runt stora delar av perimetern och den har en bug som gör att den backar ut över gränsen i vändningarna. Detta har gjort att jag manuellt behövt redigera virtuella staket runt stora delar av tomten. Det hade varit jätteenkelt för Mammotion att lösa buggen, men det gör de inte.

Om man har gräsmatta på flera nivåer som går som ett U, då får klipparen ibland för sig att den kan gena från det ena benet till det andra. Så jag har varit tvungen att dela upp gräsmattan i olika områden för att få runt denna buggen också.

Och sedan detta med att de introducerar nya buggar hela tiden. Varje gång man tar en ny mjukvaruversion så måste man övervaka klipparen den första dagen så att man ser vilka nya hyss den hittar på. Det senaste var detta med sämre noggrannhet på NetRTK.

En tidigare bug var när AI-vision helt plötsligt började väja för skuggor, när solen stod lågt kunde den inte klippa alls i praktiken. Tidigare under dagen väjde den för massor av hinder.

Bara för att ge ett par exempel på buggar som introducerats efter att jag fick min klippare.
Nu har vi olika beskaffenhet på gräsytor/tomt.
Men min Luba 2 X (2025) hamnar aldrig utanför perimetern, aldrig.
Utom när jag råkar ut för GNSS spoofing.
2 ggr på 2 år.
Jag kan tex köra min som den första klipparen jag hade, Luba AWD 5000.
Ingen kamera - 4G + avstängd hinderdetektering.
Detta för att komma så nära inpå fasta hinder som häckar och annat, som kameran uppfattar som hinder.
Finns fortfarande på Bauhaus för strax under 20.000:-

Hur kan du vara säker på att det är orsaken?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
2 ggr på 2 år.
Detta för att komma så nära inpå fasta hinder som häckar och annat, som kameran uppfattar som hinder.
Det är ju bra att din klippare funkar, men det gör ganska lite skillnad för alla de som har problem med sina. Att köpa en dyrare modell för att de billiga inte håller vad de lovar är ett märkligt råd. Det är uppskattat att du försöker hjälpa många användare med sina problem, men försök inte förminska alla de brister som faktiskt finns.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du vara säker på att det är orsaken?
För att klipparen var utanför perimetern med 0,5 m

• Haha
pacman42
  • Laddar…
2 ggr på 2 år.
Så du litar på din klippare för att du inte drabbats av diverse mjukvarubuggar. Nu vet jag att många har haft problem med buggar även på din modell, det råkar vara vara så att just du inte drabbats.

Men rent generellt så verkar Luba 2 fungera bättre än Luba 2 mini. Det har varit många buggar på den senare. Men jag skulle inte lite mer på bolaget vara för att en specifik modell haft färre buggar, den vinden kan snabbt vända...

Då har jag haft GNSS störningar flera dagar i rad flera veckor i rad fram till dess att jag gjorde virtuella staket.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
M MartinP666 skrev:
Det är ju bra att din klippare funkar, men det gör ganska lite skillnad för alla de som har problem med sina. Att köpa en dyrare modell för att de billiga inte håller vad de lovar är ett märkligt råd. Det är uppskattat att du försöker hjälpa många användare med sina problem, men försök inte förminska alla de brister som faktiskt finns.
Den modellen passar ej för den tomten.
Enkel logik.
Min har aldrig missat var gränserna befinner sig.
Jag skulle kunna bo vid en sjö eller ha ett stup på 100 m.
Min befinner sig där den ska vara.
Dock har jag 2 ggr ..... blablabla.
Så skyddsnät kan vara bra om jag skulle ha stup/vatten runt tomten.

Och det kan inte ha andra orsaker?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.