21 163 läst ·
396 svar
21k läst
396 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Om du utan att kameran är aktiv, aktiverar kofångaren fram när den kör rakt fram, hur långt backar den då? (tänkte jag kan prova det på min så kan vi jämföra)pacman42 skrev:
Det är ju fortfarande så att din beteer sig på ett anorlunda sätt än de flesta andra.
Möjliga skäl skulle ju kunna vara att den felestimerar sträcka vid backning eller får felaktiga input från främre kofångaren så den backar extra mycket.
Jag får testa, men i detta fallet blev det väldigt trångt. Men uppenbarligen så bryr den sig inte om perimetern när detta händer...O [old rusty] skrev:Om du utan att kameran är aktiv, aktiverar kofångaren fram när den kör rakt fram, hur långt backar den då? (tänkte jag kan prova det på min så kan vi jämföra)
Det är ju fortfarande så att din beteer sig på ett anorlunda sätt än de flesta andra.
Möjliga skäl skulle ju kunna vara att den felestimerar sträcka vid backning eller får felaktiga input från främre kofångaren så den backar extra mycket.
Ska försöka pressa in den i ett hörn och se om min stannar vid gränsen.pacman42 skrev:
Den har dock vält en bänk för mig en gång när den backade, modell låg och tung-tung, så den har en imponerande kraft och ingen rimlighetsbedömning på effektuttaget på drivmotorerna..
Frågan är vart GPSen sitter?O [old rusty] skrev:
Om den sitter nära högersidan och långt fram och man sedan inte kompenserar för positionen när den backar så förklarar det en hel del av problemen jag har.
Jag studerade ytterligare vändningar igår och de som är mest riskfyllda att hamna utanför är när klipparen klipper diagonalt över gräsmattan och den vänder ut mot gränsen, då kommer den nästintill parallellt med gränsen alldeles nära gränsen. När den då spärrar bakhjulet (höger hjul igår) och backar med de andra tre så var det flera gånger igår väldigt nära att den kom över kanten om inte det låsta hjulet greppade ordentligt i underlaget.
Jag skall lägga in en buffertzon för att få ordning på detta, men jag vill först ha full koll på om jag har alla orsaker till problemen klara för mig. Jag måste nämligen rita om kartan för tomten rätt rejält för att få ordning på detta.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 534 inlägg
Ja, men skall jag behöva sätta stängsel runt alla gräsmattor? Drygt halva perimetern är ju i teorin problematisk i alla fall. Jag har hörntomt med diken utanför på drygt två sidor, sedan tre terrasseringar i en slänt (högsta fall 80 cm) och den andra slänten går runt ett bergsparti med en dryg halvmeters fall. Många stängsel blir det. Intressant nog så sköter den sig vid terrasseringarna, män där är marken plan så "det låsta hjulet" tappar inte fästet.Tomture61 skrev:
Är det någon som har en ritning på sidoskydd för framhjulen till luba 2 mini? Jag funderar på att tillverka egna av bandstål, men jag vet inte riktigt hur jag skall fästa dem i bumpern. Under "handtagen" kan jag skruva i befintliga skruvhål. Så det hade varit bättre med en 3D-modell jag kan skriva ut, då kan man snäppa fast den i bumpern.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 534 inlägg
Stängselfunktionen är nog en hårdare restriktion för att ej passera perimetern .pacman42 skrev:
Ja, men skall jag behöva sätta stängsel runt alla gräsmattor? Drygt halva perimetern är ju i teorin problematisk i alla fall. Jag har hörntomt med diken utanför på drygt två sidor, sedan tre terrasseringar i en slänt (högsta fall 80 cm) och den andra slänten går runt ett bergsparti med en dryg halvmeters fall. Många stängsel blir det. Intressant nog så sköter den sig vid terrasseringarna, män där är marken plan så "det låsta hjulet" tappar inte fästet.
Har själv ej den funktionen till min klippare .
Har man en gropig / våt gräsyta så kan nog ngt hjul även tappa fotfästet .
Jag har nu skickat in bilden ovan till Mammotion. Även de rekommenderade nämligen i sitt senaste svar att jag skall skapa stängsel på alla ställen jag har problem, jag ifrågasatte då med bilden som bevis att jag skall behöva rita in stängsel tunt hela tomten då jag har problem i princip överallt med att den backar över gränsen...Tomture61 skrev:
...en gräns som klipparen strikt borde respektera.
Edit: Det är numera an människa och inte längre en AI som svarar, det märks tydligt.
Denna stängselfunktion, är det för luba3 eller varför har jag inte den? 
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 534 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 534 inlägg
Nu kom jag i kontakt med klipparen, jag har gjort några virtuella staket längs med mina diken och stup. Jag har inte gjort staket på alla ställen jag har problem än, utan bara på de ställen där det är störst risk att klipparen går sönder om den kör över gränsen (stup och vattenfyllda diken).
Ju planare mark desto mindre risk för problem, men den lyckades ju trots detta ställa till det genom att klättra uppför en vägg också. Där kan jag dock inte göra ett staket då det är precis vid laddaren.
Edit: jag kommer att behöva göra staket på alla kanter mot nedåt och vänster för att vara på den säkra sidan att gräsklipparen inte stannar. Men jag fokuserade nu mest på att försöka skydda den mot skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ju planare mark desto mindre risk för problem, men den lyckades ju trots detta ställa till det genom att klättra uppför en vägg också. Där kan jag dock inte göra ett staket då det är precis vid laddaren.
Edit: jag kommer att behöva göra staket på alla kanter mot nedåt och vänster för att vara på den säkra sidan att gräsklipparen inte stannar. Men jag fokuserade nu mest på att försöka skydda den mot skada.
Redigerat:
Mammotion support rekommenderar även mig stängselfunktionen för att undvika att den ska åka på kanten.
I min värld är perimetern stängsel som den inte ska köra över, hade jag velat det hade jag ju lagt den längre ut.
I min värld är perimetern stängsel som den inte ska köra över, hade jag velat det hade jag ju lagt den längre ut.