pacman42 pacman42 skrev:
Spontana mjukvarubuggar helt enkelt
Låter mer som den sprutar felkoder som få andra har. Fukt, kretskortsfel eller glapp som ställer till kommunikationen är lågoddsare.

Din är inte normal. Lämna in den.
Det är färre missnöjda med luban i denna tråden än vad jag har nöjda kollegor..
Sluta gnäll och lämna in den. Eller lämna iaf in den. :)

Min Luba 3 är snäll och lydig och gör exakt vad jag ber den om. Men, jag har nu lärt mig att inte låta den gå när det regnar eller nyss regnat. Den river upp riktigt ordentligt när den vänder på lite trängre ställen. Framförallt när den själv upptäcker hinder som jag inte mappat. Min gamla Automower gjorde det när det var för brant, men Luban gör det på platt mark.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Idag, efter senaste uppdateringen så kör inte klipparen längre zickzack ända ut till gränsen. Så nu har den inte kört över kanten där den brukar...

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Idag, efter senaste uppdateringen så kör inte klipparen längre zickzack ända ut till gränsen. Så nu har den inte kört över kanten där den brukar...
Fick gå tillbaks i tråden för att dubbelkolla, för jag vet att jag frågade om du körde på senaste mjukvaran. Men hade faktiskt helt förträngt/missat att du inte uppdaterat till senaste SW.
Då hade jag slutat svara dig för länge sen.. ;)

• Haha
Tomture61
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fick gå tillbaks i tråden för att dubbelkolla, för jag vet att jag frågade om du körde på senaste mjukvaran. Men hade faktiskt helt förträngt/missat att du inte uppdaterat till senaste SW.
Då hade jag slutat svara dig för länge sen.. ;)
Jag hoppade över en release. Den som så många hade problem med. Så jag hade drygt två veckor gammal mjukvara...

Så är jag tillbaka på samma skit igen.

IMG_20260516_195956640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag stod och tittade på den och den vänder gång efter gång en knapp klipparlängd från kanten, så helt plötsligt backar den över kanten. Inte så att den tvekar heller, bara rakt ut.

Sätter igång den igen. Den vänder en knapp klipparlängd från kanten flera gånger, sedan helt plötsligt backar den över kanten igen. Denna gången dock på ett ställe där kanten hade stöd en bit ut, så den klarade sig.

Tidigare under dagen hade den dessutom kört rakt in i en syrengren 3 dm över marken. Hur f-n den inte kunde se den förstår jag inte, den täckte alla tre kamerorna. Och dessutom, varför backade den inte bara undan?

Jag kommer att trimma grenverket på buskarna nu. Jag kan ju inte slå på känslig kamera heller, då väjer den för maskrosorna, åtminstone ibland. Dessutom väjer den för gräset i dikeskanten.

Hej,
Ni som har Mammotion-klippare. Kommer detta fungera tror ni?
Jag har 3 separata gräsmattor. Jag skulle behöva en robot att köra mellan mina tre gräsmattor. Dels navigera ut över kullersten en bit, och dels åka en sväng över trädäcket.

Klarar de sådant? 🤔

Tomture61
L lupp skrev:
Hej,
Ni som har Mammotion-klippare. Kommer detta fungera tror ni?
Jag har 3 separata gräsmattor. Jag skulle behöva en robot att köra mellan mina tre gräsmattor. Dels navigera ut över kullersten en bit, och dels åka en sväng över trädäcket.

Klarar de sådant? 🤔
Kommer fungera ypperligt , bara den slipper klättra i trappor mm.

• Gilla
Cissisv
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kommer fungera ypperligt , bara den slipper klättra i trappor mm.
Aha perfekt! Kan man ställa in var den enbart ska transportera sig och inte klippa? Vi har så man behöver köra ca 5 meter över kullersten för att ta sig från en gräsmatta 1 till nästa. Från gräsmatta 2 får jag sendan bygga en liten ramp upp på trädäcket där den isf får köra ca 10 m för att ta sig till gräsmatta 3.

Gissar att gräsmatta 1 och 3 är ca 200 kvm, gräsmatta 1 ca 100 kvm. Vilken av Mammotion-klipparna behöver jag?

Tomture61
L lupp skrev:
Aha perfekt! Kan man ställa in var den enbart ska transportera sig och inte klippa? Vi har så man behöver köra ca 5 meter över kullersten för att ta sig från en gräsmatta 1 till nästa. Från gräsmatta 2 får jag sendan bygga en liten ramp upp på trädäcket där den isf får köra ca 10 m för att ta sig till gräsmatta 3.

Gissar att gräsmatta 1 och 3 är ca 200 kvm, gräsmatta 1 ca 100 kvm. Vilken av Mammotion-klipparna behöver jag?
Så 500 kvm gräsmatta , har själv 600 kvm och har Luba 2 AWD 3000X .
Finns 2 typer av transportvägar , en vanlig rutt + en som struntar i vattenslangar och hinder på sidan om .
Den kommer ej att ha knivdiskar igång då .

Den här tråden är ett levande bevis på att enkla problem blir svårare problem när man slänger dit "avancerad" teknik helt i onödan..

Kommer aldrig vilja ha något annat än robot med begränsningskabel.
Ingen gps.
Ingen kamera.
Ingen lidar.

Förstår inte folks avighet till kabel.
Lägg ut den med märlor och var klar med det..
Gräva ner skapar bara bekymmer.

Automower 230 AC.
Husqvarnas stridsvagn som bara köttar på.
Nu till säsongen så är det dags för första batteribyte och nya däck.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Tror nog majoriteten med gräsmatta utan stup tycker att slingfri klippare är den bästa investering de gjort .
Har kört Mammotion sedan Maj 2023 utan invecklade problem / utmaningar .
Att göra om vissa delar av gräsmattan blir enkelt med en slingfri klippare .
Naturligtvis finns det de som ej ska köpa en slingfri klippare , detta om gräsmattan har för svåra utmaningar för tekniken .

Jarlingar Jarlingar skrev:
Den här tråden är ett levande bevis på att enkla problem blir svårare problem när man slänger dit "avancerad" teknik helt i onödan..

Kommer aldrig vilja ha något annat än robot med begränsningskabel.
Ingen gps.
Ingen kamera.
Ingen lidar.

Förstår inte folks avighet till kabel.
Lägg ut den med märlor och var klar med det..
Gräva ner skapar bara bekymmer.

Automower 230 AC.
Husqvarnas stridsvagn som bara köttar på.
Nu till säsongen så är det dags för första batteribyte och nya däck.
Jag håller med dig egentligen, men eftersom jag har en väldigt komplex tomt så funkade inte min Automower 220 tillräckligt bra. Jag har branta backar och jag har flera olika terrasseringar och till dessa dessutom flera smala gångar. Dels går det inte tillräckligt styra den till rätt del utav tomten så att man skulle se till att få lagom mycket klippning på olika delar av tomten, dels så är det svårt att få sluttningar jämnt klippra. Nu när jag vann en Mammotion Luba 2 mini awd, så var det dags för mig att prova den nya tekniken.

Jag håller med om att det är stora problem med den här klipparen men jag har faktiskt mindre problem med den här klipparen på min tomt än vad jag hade med min automower 220.
Men all "smart" funktionalitet i denna ställer bara till det. Jag hade hellre haft en styrning med GPS så att det blev bra klippt med min 220, jag var nära att bygga till detta själv också. Men nu är 220n såld...

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
En knapp vecka med min Luba mini 2 awd 1000, fungerar generellt sätt bra med några få undantag.
Vändning i slänt nedåt äter sjukt mycket på underlaget.
Förstår inte varför klipparen vill vända på varje liten plätt, tex vid en NGZ så vore det väl lämpligare att runda 🤔 och fortsätta turen på andra sidan. Nej här vill den vända och klippa typ 20cm och så ska den vända igen.
Hade helt klart önskat att klipparen sett i 3D istället för 2D när den planerar rutter, då hade den kunnat planera att vända på plattåer istället för i slänter.
Tack @pacman42 för tipsen om skyddszoner, det gör underverk för att slita mindre på gräset.
Jag har dock inte riktigt upplevt dina problem att den ramlat utanför, nära visst men fortfarande inom ytterkant (jag har som mest 50% lutning).

Har en del kvar att lära om vad som är inställningar som ändras på alla zoner/scheman och vad som inte ändras-absolut inte intuitivt 😆

Skulle absolut vilja kunna redigera kartor direkt i appen istället för som det är nu att manuellt köra till en gräns för att sen köra till nästa gräns.

Blir nog bra detta, framförallt bättre än min tidigare klippare, en Imow 632 👍 (någon som behöver en reserdelsmaskin?)

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Jag har nu varit ute och bättrar på kanterna till slänterna. Kombinerade dikesgrävning med att få massor för att plana ut lite så att det inte börjar slänta så tidigt mot dikeskanterna. Vi får se om det löser problemen där - det är ju när den backar ut där det skäntar lite som den gör bort sig. Idag har jag dock inte sett den backa alls utanför perimetern.

När jag var klar med detta så tänkte jag ställa undan spaden, men då hade klipparen efter gårdagens regn grävt en stor krater framför laddstationen, så jag satte dit några skifferplattor för den att snurra på.

IMG_20260517_172651938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orkade inte ta hand om jorden idag, så den hamnade innanför en pallkrage så länge...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.