19 151 läst ·
360 svar
19k läst
360 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Några idéer varför min konstant väljer att köra upp på en stenkant som ligger 10-15 min utanför dess klippzon?Tomture61 skrev:
Luba 3 finns i 3 varianter , 1500 modellen har ingen netRTK .
Antar du har full koll på vad dina klippzoner heter i kartan / appen .
Har man långt oklippt gräs så reagerar klipparen knepigt , den kan tro det är hinder .
Lösning , stäng av hinderdetekteringen .
När jag själv var nybörjare på Luba AWD 5000 (årsmodell 2023) så kunde jag vika mig av skratt när klipparen utförde krusiduller på gräsmattan .
Vill tipsa om Mammotion Luba & Yuka Sweden på FB , 18700 medlemmar med smarta och kreativa idéer (för det mesta)
Yuka Mina 2 med NetRTK.
Nästan helt plan rektangelformad samt kortklippt gräsmatta.
Har provat rita om gränsen flera gånger samt basstationens läge men den vill ändå upp på kanten.
Motsvarade sida mitt emot har stengång i nivå med gräsmatta och där är gränsen lagd med ett hjul på stenarna som den följer slaviskt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Går det att få till ett foto på där den kör utanför perimetern .M MsTake skrev:Några idéer varför min konstant väljer att köra upp på en stenkant som ligger 10-15 min utanför dess klippzon?
Yuka Mina 2 med NetRTK.
Nästan helt plan rektangelformad samt kortklippt gräsmatta.
Har provat rita om gränsen flera gånger samt basstationens läge men den vill ändå upp på kanten.
Motsvarade sida mitt emot har stengång i nivå med gräsmatta och där är gränsen lagd med ett hjul på stenarna som den följer slaviskt.
Är det vid en mur - häck - stort träd - staket .
Ngt som stör netRTK mottagningen , Klipparen har även den en RTK antenn .
Det finns ett gäng videos i denna tråden om du scrollar upp.Tomture61 skrev:
Permitern är ca 10 cm från stenkanten som på denna när det funkar
Redigerat:
Ja, det är min krångliga tomt och att Luban inte är så duktig på att hantera komplexitet som de vill göra gällande. Men den klarar svåra backar, det ger jag dem.O [old rusty] skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Vet ej om din modell har en RTK antenn , på en pinne 🤔M MsTake skrev:
Svårt att göra sig en uppfattning på sträckor / storlek på din gräsmatta och vad som finns på sidan om dina filmer .
Undrar om danne9 (TS) har fått sin klippare 😁
Luba 3 3000 awdTomture61 skrev:
Luba 3 finns i 3 varianter , 1500 modellen har ingen netRTK .
Antar du har full koll på vad dina klippzoner heter i kartan / appen .
Har man långt oklippt gräs så reagerar klipparen knepigt , den kan tro det är hinder .
Lösning , stäng av hinderdetekteringen .
När jag själv var nybörjare på Luba AWD 5000 (årsmodell 2023) så kunde jag vika mig av skratt när klipparen utförde krusiduller på gräsmattan .
Vill tipsa om Mammotion Luba & Yuka Sweden på FB , 18700 medlemmar med smarta och kreativa idéer (för det mesta)
Jag skriver ut modellen samt att det är netRTK? man kan tydligt se vad som finns vid sidorna samt att ytan är rätt begränsad och under ett mindre träd med strilande ljus ?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Gissar på Yuka mini 2 800 efter besök hos Mammotion .M MsTake skrev:
Den verkar enbart ha netRTK .
Så synd , då kan du ej testa ngn annan metod , inte ens 360 LiDAR .
Är på 3 olika forum och läser / hjälper andra med deras klippare.
Så ursäkta om minnet är kort .
Och vad står det längre ner?pacman42 skrev:
"If the issue persists..."
Jag gissar att den ska in på reparation då?
Eller står det "if the issue persists complain at nearest internet forum"?
Inse att du fått en citron och lämna in den.
Men det är olika fel. Det har varit en hjulmotor också. Kameran en gång tidigare. Även problem med att WiFi inte fungerade. Spontana mjukvarubuggar helt enkelt...O [old rusty] skrev: