Är det inte klarlagt att det inte finns någon annan köpare?

Plåthuset skrev:
Är det inte klarlagt att det inte finns någon annan köpare?
Butiksägaren sa den andra köparens namn under diskussionen, men självklart så kan det namnet vara påhittat, eller helt korrekt...

Min erfarenhet är att de flesta butiker sköter det snyggt när det uppstår situationer som detta.

Tog en timer från hyllan på Bauhaus, var oerhört nöjd med att den kostade 299:- och tänkte att det var ett jäkla klipp. Stod och funderade på om jag skulle ta två stycken. När jag kom till kassan kostade den 1299:-. Efter lite diskussion gick vi och tittade på prislappen som utan tvekan visade 299:- varpå personalen ryckte bort prislappen och godkände att jag fick köpa timern för 299:-.

Köpte tapet i en lokal färghandlare och vid båda tillfällen vi diskuterade med den sa de att det fanns två varianter. Rulle eller panel. Rulle kostade 700 kronor och panel 2.800 kronor. Svindyrt, det sved men vi köpte en rulle. Några dagar senare ringer de och säger att det blivit fel, vi har fått panel istället för rulle. Vi vill avvakta. När vi gräver lite i det existerar det inga rullar, utan enbart panel. Vid nästa kontakt ifrågasätter vi att de vill ha tillbaks tapeten eller mer betalt och frågar hur vi ska göra om vi redan satt upp den. De ska fundera och har aldrig återkommit, trots att det var 6 år sedan ;)

På Elgiganten frågade jag vad en produkt som stod på ett "torg" kostade, eftersom just den saknade prislapp. Personalen som visade sig vara butikschef sa att hon trodde att den kostade 499:-. Jag plockar med mig ett paket och vi fortsätter gå runt i butiken. Efter en stund kommer hon fram till mig och säger att hon tagit fel, den kostar egentligen 999:- men att jag får den för det priset som hon sagt.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Det hela blir ju lite löjligt. Varför skulle den andra köparen ha företräde? Butiken har sålt maskinen till två olika personer. Det är bara att förklara för den som inte hämtade den först att det blivit fel, och erbjuda den personen en annan klippare, eller pengarna tillbaka om handpenning eller full betalning erlagts, konstigare än så är det faktiskt inte.
Men, det finns en hund begraven här någonstans, kanske någon kompis eller liknande som ville haft den.

Det mest troliga är väl ändå att butiken tror sig kunna sälja maskinen för mer än vad TS betalade och att de hittat på den andra köparen...

Personligen är jag övertyga om att det finns en annan köpare, och att denne har en koppling till butiken/ägaren.
Annars hade aldrig ägaren brytt sig så till den milda grad.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
I
Det skulle vara ohållbart om det kunde fungera på det sättet att säljaren i efterhand kunde kräva mer betalt eller varan tillbaka. T.o.m skulle det kunna ytnyttjas av butikerna. Och när är man fri från ev krav, kan Byggmax komma om några veckor och kräva mer pengar för takpapp och brädor, de var ju billigare än andra handlare. Nån jäkla ordning får det väl ändå va. Och att åberopa en lag från 1700-talet är ju bara löjligt, det fanns väl knappt en butik på den tiden,

Men är detta det enda exemplar som finns? Det måste väl vara billigare att skaffa fram ett nytt exemplar till den andra köparen än att dra in jurist och grejer.

Maveric77 skrev:
Butiksägaren sa den andra köparens namn under diskussionen, men självklart så kan det namnet vara påhittat, eller helt korrekt...
Då missförstod jag i så fall ditt inlägg #3 :
Glömde skriva tidigare att butiksägaren skyllde på att det var ny personal i butiken vid båda tillfällen som jag varit där, och därför så hade missförståndet uppstått. Vid första tillfället så hade alltså personalen visat mig en klippare som "inte längre var till salu", men gett mig ett pris på en annan klippare som de hade på lagret. Vid andra besöket, när jag hämtade klipparen, så var det också ny personal i butiken och de hade därför inte noterat felet.
Klipparen var alltså "inte till salu" eftersom någon annan redan köpt den?

Juridiskt gäller då att den andre köparen från början hade bättre rätt än du till klipparen eftersom han/hon köpte den först, men eftersom du var först med att hämta klipparen (få besittning) så har du nu bättre rätt än köpare 1, om du väljer att hävda den rätten. Om däremot köpare 1 rullade ut maskinen ur butiken men sen rullade tillbaka den för att den inte fick plats i bilen då har köpare 1 plötsligt bättre rätt än du till maskinen, eftersom köpare 1 då har tagit besittning över den först och det spelar ingen roll att den återigen står hos handlaren. Detaljerna är alltså viktiga om det skulle dras till sin spets.

Därutöver kommer frågan om korrekt pris, men det har vi redan varit igenom och det mesta talar för att priset var "inom felmarginalen" för god tro baserat på den knapphändiga information vi har i ärendet.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det var mig en trasslig gräsklipparaffär det där blev :x meeen.. skulle inte bry mig nämnvärt om jag var i dina skor. Jurist hit eller dit.. äh.. blaha.. säger jag bara (inget ont om jurister!). Butiken har sålt en maskin till dig, du har betalt den.. du har kvitto...de har dessutom hjälpt dig lasta på "rätt" maskin.. de har haft många möjligheter att inse sina ev misstag längs vägen..

..har de sen gjort fel är det upp till dem att rätta till det anser jag (och jag kan personligen tycka att det är "den ev andra personen" som de ska kompensera - inte dig - du har redan gjort ditt köp och fått varan levererad..).

Att dra in "ny personal i butiken" i diskussionen är trams (vi snackar ju om en BUTIK här inte en privatperson på blocket!).. det är deras problem rakt av och har inget med dig att göra. Det är fortfarande deras ansvar och det är inte mer än rätt (även om det kan bli jättefel ibland) att de får lösa problem som utgår ifrån deras eget val av personal..

Slit den med hälsan nu.. :)
Klipp ofta ;)

Skulle det komma tillbaka nått å bita dig i rumpan, nu i efterhand.. så får du väl ta den osannolika "smällen" då.. för i min värld (nämner inte så mycket mer om den dock..haha).. är det glasklart iaf.. deras härva/fel = deras ansvar att reda ut..

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
I
Om maskinen var såld till en tidigare kund låter man den väl inte stå till fortsatt försäljning, man ställer åt sidan eller minst, sätter en lapp på att den är såld. Klantigt gjort av butiken.

ion skrev:
Om maskinen var såld till en tidigare kund låter man den väl inte stå till fortsatt försäljning, man ställer åt sidan eller minst, sätter en lapp på att den är såld. Klantigt gjort av butiken.
Det verkar ju vara butikens normala rutin eftersom de satte en lapp med TS namn på innan den hämtades...nä, jag är övertygad om att det är någon gravad hund här...:)

Kanske ett reparationsobjekt, som någon annan kund lämnat in ?
" Roy och Roger har en mack ihop.........."

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Kanske ett reparationsobjekt, som någon annan kund lämnat in ?
" Roy och Roger har en mack ihop.........."
OM nu butiken har svårt att hålla reda på klippare inlämnade för reparation och begagnade till salu, har de allvarliga problem.
Skulle det vara så illa så TS fått köpa en klippare som var inlämnad på reparation, skulle butiken kompensera den drabbade kunden med en helt ny maskin, enbart för att inte få stämpeln: där kan man inte lämna in sin klippare, för då säljer de den!

• Gilla
fubar och 2 till
  • Laddar…
L
sblixten skrev:
Det framgår inte riktigt av ditt inlägg om det är den klipparen du såg ut och ställde undan?
Eller om det är en bättre klippare som du har kvitto på och som blev lastad.
I vilket fall så har de inget att komma med om priset inte är orimligt billigt.
Om priset är omrimligt billigt och du borde insett det så tror jag de kan kräva att köpet går tillbaka, fast jag är inte säker i och med att affären är avslutad från bägge parter.
Någon annan här vet säkert med säkerhet.
Ett företag har väldigt få rättigheter i det här fallet. Om så en butikspersonal sålt en klippare för en krona och ägaren sedan ringer så är köper giltigt eftersom en butikspersonal förväntas sluta avtal med kunder. Då får chefen göra upp med sin anställda. Samma sak gäller här, avtalet är slutet och betalt och gäller oavsett pris. Som flera skriver är ända anledningen till att häva köpet om någon annan äger varan. Att han skall ta in sina jurister spelar ingen som helst roll han har inget att komma med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.