Plåthuset skrev:
På den här punkten har du garanterat fel :)

Att det är ekonomiskt vansinne att driva ärendet är ju en sak, men om det är principiellt viktigt för säljaren att veta var gränsen går (nästa gång kan det ju handla om betydligt mer pengar) så finns det såklart gott om jurister med självaktning som driver ärendet för säljarens räkning.
Spännande att du kan vara så säkert på det...känner du många jurister, särskilt de som gräsklipparbutiken kan tänkas rådfråga? Nåja, vi får väl se hur det utvecklar sig i TS fall...som ju är det vi diskuterar i den här tråden.

Paxman skrev:
Spännande att du kan vara så säkert på det...känner du många jurister, särskilt de som gräsklipparbutiken kan tänkas rådfråga?
Jag är själv jurist.

Plåthuset skrev:
Jag är själv jurist.
Och du skulle gladeligen ta detta fall? :eek:

I
Plåthuset skrev:
Även om det inte är solklart juridiskt (du har ju fått en procentuellt sett rejäl rabatt som du inte skulle ha haft) så har du nog inte så mycket att oroa dig för i praktiken. Logiskt sett är det ju inte ett ärende som butiken borde driva, men man vet ju aldrig.
26% jo det är bra, samtidigt är det inget ovanligt att butiker rear ut nya grejer för halva priset. Hyllvärmare blir man inte rik på.
Går man till en butik och handlar är det orimligt att kräva av kunden att hen ska kolla så objektet inte är stulet etc.

Jag var med om att få ett riktigt rövarpris i en butik. Det var en nyöppnad Järniabutik och jag var ute efter en ny högtryckstvätt. Jag ville ha en med ett kit där terrasstvätt ingick men de hade inte fått in just det utan endast högtryckar och terrasstvättar separat. Jag frågade om de kunde göra en bra deal om jag köpte både högtrycken och terrasstvätten och fick ett pris som var långt under vad tom kittet kostade. Det var butikschefen som drog till med priset och jag slog givetvis till direkt. Jag behövde dock hämta ut pengar och när jag kom tillbaka var inte butikschefen i butiken. Killen som fanns där trodde mig inte när jag sa vilket pris jag fått så vi fick vänta in chefen. Det märktes på honom att han nog insett att han nästan givit bort maskinen men han backade inte, trots hans medarbetares hintar om att "det är ju galet billigt"...:)

Så ska en butikschef agera: OK, vi gjorde bort oss inför oss själva men det ska inte kunden lida för.

Att sedan butiken gick i kånken något halvår senare tror jag inte beror på mitt köp av högtryckstvätten. Jag kände dock nästan lite dåligt samvete när jag även fyndade som en tok under deras utförsäljningrace! :D

"Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte." (1 kap. 5 § Handelsbalken)

Så har de faktiskt sålt klipparen till någon annan innan de sålde den till dig så är det den förste köparen som har rätt till den...

I
tobor skrev:
"Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte." (1 kap. 5 § Handelsbalken)

Så har de faktiskt sålt klipparen till någon annan innan de sålde den till dig så är det den förste köparen som har rätt till den...
Nåja.:confused: https://lagen.nu/1736:0123_2

tobor skrev:
Lagen känns gammal, men den gäller säkert än... :-)

En annan fråga ang köp, och här spekulerar jag. Jag betalade maskinen när jag hämtade, men om vi antar att den andra kunden inte betalt än, utan tänkte göra det i samband med leverans, vad gäller då? Sker köpet i juridisk mening när betalning erläggs, eller när den första köparen säger "jag tar den"?

S
Paxman skrev:
Jag har varit med om jurister som mjölkat bostadsföreningar på 50-100.000kr på rent vansinniga styrelsefejder där juristen uppenbarligen måste förstått att ordförande både var sinnessjuk och inte ens hade fog eller styrelsens godkännande att för någon form av ärende. Så ja, en jurist tackar inte nej till pengar.

S
tobor skrev:

12500kr i böter??
http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?t=17055

O
Klart det finns jurister som är rötägg... Som gör allt för att tjäna pengar...
Det finns sådana människor överallt.. Det är ingen skillnad bara för att du borde veta efter att ha läst juridik i ett gäng år...
Eller är det just därför? För att de pluggat i flera år så de behöver pengarna ? :p

Paxman skrev:
Självklart finns det gott om jurister som tar vilka fall som helst så länge de kan debitera feta timarvoden.

C
DanielF skrev:
Så ja, en jurist tackar inte nej till pengar.
Så sant så sant... Nu är det ju i detta fall säljarens pengar så som köpare skulle jag njuta av min nya gräsklippare i lugn och ro och gotta mig åt skadegläden att tvisten kommer att kosta säljaren mångdubbelt de 3 000 kr det handlar om. Om det eventuellt någon gång i framtiden börjar kännas som att säljaren har ett case skulle jag först då gå med på att låta köpet gå tillbaka.

Nu skrev jag faktiskt "jurist med någorlunda självaktning"...;) Fast det kanske är ett oxymoron...:D

Plåthuset skrev:
Jag är själv jurist.
Anser du som jurist att man ska driva detta vidare utifrån att det berör ca 3000:- brutto?
Finns det inte vissa krav på att en jurist ska ge rekommendationer att inte gå vidare utifrån vad som är rimligt ur ett ekonomiskt perspektiv?
Om sedan uppdragsgivaren vill driva det utifrån en principfråga eller annan orsak, ok det kan jag köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.