19 661 läst ·
34 svar
20k läst
34 svar
Kontinuitetsmätning
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
En glappkontakt (åtminstonde en som är tillräckligt dålig för att kunna bli varm), ger sannolikt högre resistans.
Nu har ju tyvärr min brunnit upp så jag hart lite svårt att mäta hur dålig den igentligen var.
Hare insett att det måste ha varit en dåligt skruvad anslutning.
Nu har ju tyvärr min brunnit upp så jag hart lite svårt att mäta hur dålig den igentligen var.
Hare insett att det måste ha varit en dåligt skruvad anslutning.
En lysande idé. Upplösningen bör nog vara minst hundradels ohm. Gör gärna ett test och rapportera. Jag kan plocka fram tekokaren igen och se vad det ger. Med 10A räcker det ju med en upplösning på tiondels volt för spänningsmätaren.hempularen skrev:Man borde väl iofs kunna komma en bit om man mäter differentiellt, alltså jämför mätvärdet för ex. fas med det för nollan i ett och samma uttag. ledningarna bör ju vara ungefär lika långa, och ev. nogrannhetsfel borde ju slå ungefär lika. Så får man då några tiondels ohm mer i den ena än den andra ledningen så bör man ju kunna misstänka en dålig anslutning.
Jag avser endast impedansen i nolla och fas även i detta inlägg om någon har funderingar runt detta.
/m
Produkter som diskuteras: "spänningsmätaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
2,43 eller 3,34 ohm, skillnaden emellan kontakt eller glappkontakt är inte så stor så hur ska man med en sådan mätning veta om det är glapp eller inte?
mailade till magistern på voltimum, tyvärr existerade inte mailadressen
mailade till magistern på voltimum, tyvärr existerade inte mailadressen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden