19 661 läst ·
34 svar
20k läst
34 svar
Kontinuitetsmätning
Sida 1 av 3
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
I en gammal tråd (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6688/5#5) skrev Sverre hur man gör kontinuitetsmätning av jordledning.
Med anledning av min brunna dosa (se annan tråd) så skulle jag vilja kontrollera att jag inte har fler pågående bränder i huset. Om man nu mäter enligt Sverre's instruktioner, vilka mätvärden bör man då få. Vad är godkänt? och vad tyder på en dålig koppling (typ få kardeler)?
Jag tror att vanlig FK har en resistans på ca 0,01 ohm per meter, men en koppling med få kardeler, hur mycket kan den förväntas öka resistansen?
Min elektriker påstår att det inte går att mäta fram sådana fel som jag råkade ut för, så jag tänkte prova själv.
Med anledning av min brunna dosa (se annan tråd) så skulle jag vilja kontrollera att jag inte har fler pågående bränder i huset. Om man nu mäter enligt Sverre's instruktioner, vilka mätvärden bör man då få. Vad är godkänt? och vad tyder på en dålig koppling (typ få kardeler)?
Jag tror att vanlig FK har en resistans på ca 0,01 ohm per meter, men en koppling med få kardeler, hur mycket kan den förväntas öka resistansen?
Min elektriker påstår att det inte går att mäta fram sådana fel som jag råkade ut för, så jag tänkte prova själv.
Hej Hemmapularen,
Jag kastade ju in en yxa även i din tråd om brunnen dosa.
En enkel mätmetod jag funderat på när det gäller kontroll av kontinuitet i kretsen fas -> last -> nolla, är att koppla in min energimätare från ELFA följt av min vattenkokare på 2.2 kW. Energimätaren kan även visa spänning, inte kalibrerad mot spårbara normaler men den bör i alla fall ge ett någorlunda bra relativt värde.
Efter lite övning, och framförallt anteckningar från tidigare mätningar borde man komma fram till det spänningsfall som initierar en efterföljande felsökning.
Strömmen landar på ca 10 A.
Förresten jag kan ju prova nu med en gång. Strax tillbaks......
...Ett uttag i köket mäter 227 V med kokaren frånslagen och 222 V med den tillslagen. Ca 5 V i diff. Det finns alltså en impedans på ca 0.5 ohm i kretsen till köket. Och vidare ut till elleverantören iofs.
Nu är ju min fråga liksom din, vad är acceptabelt?
Nu bränner jag 50 W på annat ställe än i min förbrukare. Det är i alla fall mer än jag gissade innan jag mätte.
Om möjligt skall jag återkomma i frågan med noggrannare mätningar.
Det skulle vara intressant at läsa vad det står i standarden för kontinuitetstest.
En nackdel med metoden är att den inte är direkt applicerbar på den förbrukare jag är mest orolig för, husets värmeanläggning. OK nån form av tjyvkoppling i pannan löser det hela, men det blir lite extra pyssel.
/m
Jag kastade ju in en yxa även i din tråd om brunnen dosa.
En enkel mätmetod jag funderat på när det gäller kontroll av kontinuitet i kretsen fas -> last -> nolla, är att koppla in min energimätare från ELFA följt av min vattenkokare på 2.2 kW. Energimätaren kan även visa spänning, inte kalibrerad mot spårbara normaler men den bör i alla fall ge ett någorlunda bra relativt värde.
Efter lite övning, och framförallt anteckningar från tidigare mätningar borde man komma fram till det spänningsfall som initierar en efterföljande felsökning.
Strömmen landar på ca 10 A.
Förresten jag kan ju prova nu med en gång. Strax tillbaks......
...Ett uttag i köket mäter 227 V med kokaren frånslagen och 222 V med den tillslagen. Ca 5 V i diff. Det finns alltså en impedans på ca 0.5 ohm i kretsen till köket. Och vidare ut till elleverantören iofs.
Nu är ju min fråga liksom din, vad är acceptabelt?
Nu bränner jag 50 W på annat ställe än i min förbrukare. Det är i alla fall mer än jag gissade innan jag mätte.
Om möjligt skall jag återkomma i frågan med noggrannare mätningar.
Det skulle vara intressant at läsa vad det står i standarden för kontinuitetstest.
En nackdel med metoden är att den inte är direkt applicerbar på den förbrukare jag är mest orolig för, husets värmeanläggning. OK nån form av tjyvkoppling i pannan löser det hela, men det blir lite extra pyssel.
/m
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
njaa. Det visar väl snarare att du har 0,5 ohm om du drar 10A. Vilket ju iofs fortfarande ger dig 50W förlusteffekt i ledningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Nej det verkar han inte ha. Han använde någon sorts uttagsprovare med 3 lampor på. Men vad den verkligen mätte vet jag inte (och tror inte att han visste det heller). Han sa att han funderade på att köpa instrument som mäter matningsimpedansen. Antar att det är en installationsprovare.
Men går det inte att få fram det hela med lågohmsmätning?
Jag har införskaffat en megger med lågohmsmätning från Kjell&company. Elektrikern mätte fram ett jordfel på en annan gammal grupp, jag bestämde mig för att köra felsökningen själv.
har redan utan mätning hittat en skruv i centralen till ett 3-fasuttag (som iofs inte används) som gick att dra 1,5 varv.
Jag har införskaffat en megger med lågohmsmätning från Kjell&company. Elektrikern mätte fram ett jordfel på en annan gammal grupp, jag bestämde mig för att köra felsökningen själv.
har redan utan mätning hittat en skruv i centralen till ett 3-fasuttag (som iofs inte används) som gick att dra 1,5 varv.
Har använt en variant av Macce's metod för kontroller;
Sätt i en rejäl last, resistiv (vattenkokare, byggstrålkastare) i sista uttaget, mät spänningen till gruppen direkt efter säkringen, mot nolla, mät spänningen uppe vid uttaget. Spänningsskillnaden är spänningsfallet genom fas och nolla i berörd kabel.
Gränser har jag inga definitiva, men att tappa 1 volt vid 500W känns helt OK.
ca 0.5 ohm.
För jordkontinuiteten ämnar jag använda nån variant på hur vi elsäkerhetstestar apparater på jobbet; trycka typ 5 A likström med ett spänningsaggregat från jordblecket i uttaget ner till jordskenan (med avstängd huvudbrytare), och mäta spänningsfallet.
Kan även tänka mig att trycka dessa 5A genom jordbleck i uttaget->jordkabel->jordskena->nollskena->nolla i uttaget, så blir det enklare, fast då mäter man både på jordkabel och nollkabel. men är allt bra, då är det bra.
Sätt i en rejäl last, resistiv (vattenkokare, byggstrålkastare) i sista uttaget, mät spänningen till gruppen direkt efter säkringen, mot nolla, mät spänningen uppe vid uttaget. Spänningsskillnaden är spänningsfallet genom fas och nolla i berörd kabel.
Gränser har jag inga definitiva, men att tappa 1 volt vid 500W känns helt OK.
ca 0.5 ohm.
För jordkontinuiteten ämnar jag använda nån variant på hur vi elsäkerhetstestar apparater på jobbet; trycka typ 5 A likström med ett spänningsaggregat från jordblecket i uttaget ner till jordskenan (med avstängd huvudbrytare), och mäta spänningsfallet.
Kan även tänka mig att trycka dessa 5A genom jordbleck i uttaget->jordkabel->jordskena->nollskena->nolla i uttaget, så blir det enklare, fast då mäter man både på jordkabel och nollkabel. men är allt bra, då är det bra.
Har funderat att mäta jordresistansen med likström liknande Lurvnos metod men mellan jordblecken i olika grupper. Genom att mäta tre grupper får man ett linjärt ekvationsystem att lösa.
Att mäta direkt jord -> nolla underlättar ju en del. Man kan även mäta spänningen mellan jordblecket i annat uttag i annan grupp och nolla respektive jordbleck i mätuttaget för att separera resistansen i nolledningen från resistansen i jordledningen.
/m
Att mäta direkt jord -> nolla underlättar ju en del. Man kan även mäta spänningen mellan jordblecket i annat uttag i annan grupp och nolla respektive jordbleck i mätuttaget för att separera resistansen i nolledningen från resistansen i jordledningen.
/m
Haha, en sådan där uttagsprovare med tre lampor köpte jag själv på Kjell&company för 49:-. Den mäter om tåtarna är anslutna rätt i uttaget! Alltså inget avavcerat instrument för en elektriker....hempularen skrev:Nej det verkar han inte ha. Han använde någon sorts uttagsprovare med 3 lampor på. Men vad den verkligen mätte vet jag inte (och tror inte att han visste det heller). Han sa att han funderade på att köpa instrument som mäter matningsimpedansen. Antar att det är en installationsprovare.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Den här varianten såg ut att vara lite proffisgare än 49:-. Men jag tror inte att det var någon speciellt avancerad mätteknik inblandad.
Har själv en sådan megger. Hade varit intressant att veta om lågohmsmätningen duger till något![/quote]CyberStoffe skrev:
En ohmmeter är en ohmmeter... Vilken mätpresicion den har inverkar såklart på resultatet. Och mätkablarna ger ett inte försumbart tillägg vid låga resistanser.
Bästa sättet att mäta låga resistanser är med sk 4-trådsmätning, även kallad kelvinmätning, då kompenseras mätkablarna bort.
Vilket artnr har den på KjelloCo?
Dock anser jag att kontinuitetsmätningar i 230/400V-system ska göras med rejält med ström i kretsen, en handhållen ohmmeter mäter med 10-50 mA och då kan allt verka bra. Ex. nån koppling hänger bara i 1 kardel av FKn...Men sätter man systemet under last kan det hända saker.
Edit:
Antar att meggern i frågan är art 48176.
Avseende mätpresicionen vid låg-ohm; manualen ger
Skallängd: 200 ohm, upplösning 0.1 ohm, och noggrannhet +/-(1% + 3 siffror).
Noggrannheten blir då i följande fall:
0.5 ohm: +/-(0.01x0.5 + 3x0.1) = +/- 0.305 ohm
1 ohm: +/- (0.01x1 + 3x0.1) = +/- 0.31 ohm
10 ohm: +/- (0.01x10 + 3x0.1) = +/- 0.4 ohm
100 ohm: +/- (0.01x100 + 3x0.1) = +/- 1.3 ohm
Ja, det är 48176 det handlar om.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48176&path=12560000,12750000
Hur gör en installationstestare då, när den mäter fram dåliga anslutningar?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48176&path=12560000,12750000
Hur gör en installationstestare då, när den mäter fram dåliga anslutningar?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Tja, med den nogrannheten kommer man iofs kanske inte så långt. 0,3 ohm, ger ju 30w vid 10A. Skulle man få en värmeutveckling på 30w inne i en dosa så misstänker jag att det räcker för att elda upp isoleringen. Fast jag vet inte var godtagbar gräns går.
Man borde väl iofs kunna komma en bit om man mäter differentiellt, alltså jämför mätvärdet för ex. fas med det för nollan i ett och samma uttag. ledningarna bör ju vara ungefär lika långa, och ev. nogrannhetsfel borde ju slå ungefär lika. Så får man då några tiondels ohm mer i den ena än den andra ledningen så bör man ju kunna misstänka en dålig anslutning.
Man borde väl iofs kunna komma en bit om man mäter differentiellt, alltså jämför mätvärdet för ex. fas med det för nollan i ett och samma uttag. ledningarna bör ju vara ungefär lika långa, och ev. nogrannhetsfel borde ju slå ungefär lika. Så får man då några tiondels ohm mer i den ena än den andra ledningen så bör man ju kunna misstänka en dålig anslutning.