CyberStoffe skrev:
Ja, det är 48176 det handlar om.
[länk]

Hur gör en installationstestare då, när den mäter fram dåliga anslutningar?
Kollade specen på en Fluke 1650, den har helt enkelt mycket bättre precision.
Den mäter med högre mätspänning osv. vid kontinuitetsmätning.
Ex. precisionen vid 20 ohms mätområde (lägsta) är för den +/-(1.5% +3siffror) och upplösningen 0.01 ohm.
Då blir mätprecisionen vid 0.5 ohm = +/-(0.015x0.5 + 3x0.01)=0.0375 ohm
och vid 1 ohm= +/- 0.045 ohm.

kontinutetstesten skall genomföras med en ohmmeter som ger minst 4,5 volt och 200mA för att den mätningen skall vara godkänd.

Macce! hur mäter du kontinuteten i pe-ledaren med vattenkokaren? kopplar du om den och kör den mellan fas och jord då?

och sen lägger fasen på nollan

och ser om det blev någon skillnad...

nä låt en elektriker med installationstester testa hela elanläggningen!

det är ju kontinutet i jord som är den viktigaste för personsäkerheten, men givetvis är det viktigt med god kontakt även i faser och nolla...

Pellefant, tack för de parametrarna för godkänt kontinuitetstest.
Alltid intressant att jämföra sina egna åsikter med gällande normer.

Att mäta och fundera över resultatet, fundera igen och prova på ett nytt sätt tycker jag inte ska förringas. Givetvis ska inte en ny anläggning mätas upp med hemmasnickrade metoder, på samma sätt som anläggningen i sig inte ska byggas av någon som inte är elektriker. Men att mäta på en befintlig anläggning, för att i nyfikenhet vilja förstå och fastställa dess kondition kan göras säkert om man har elkunnande, och skapar inga svagheter eller ytterligare risker i systemet.

...mina 50 öre bara...

även en gammal anläggning behöver en översyn då och då, kanske tom mer än än nyinstallation. jämför med tex bilar, dom ska besiktigas varje är när dom blivit äldre, och dom flesta bilägarna besiktar sina bilar men inte sina hus (elanläggningar).
vad är skillnaden? jo en obesiktigad bil kan ge bilägaren böter osv men ett obesiktigat hus kan ge dödsfall.....

Pellefant,

Efterssom "min" elektriker inte har en istallationsprovare, och påstår att den typ av fel som brände av nollan här hemma (se min andra tråd) inte skulle gå att mäta fram, så tänkte jag prova själv att mäta igenom resten av huset med en lågohmsmätare.

Frågan är bara vilka mätvärden som är "acceptabla".

Detta är den andra elincidenten i vårt hus på 3 år, förra gången kom brandkåren och högg sönder ett innertak. Det var gudskelov ingen brand bara väldigt varmt. Den här gången var det väl iofs ingen överhängande brandrisk eftersom den utbrända dosan satt i ett betongtak i källaren med begränsad tillgång till brännbart material. Men jag blir ju lite orolig för resten av installationen.

Skall tilläggas att det finns inget som tyder på att de kopplingar som ställt till det skulle vara gjorda av någon "icke elektriker"

hempularen, jag ska testmäta på en fk och klippa lite kardeler och göra ett "glapp" för att se vilka värden det blir.

men det låter som att du skulle behöva anlita en elektriker som isolationsmäter och kontinutetsmäter hela installationen innan det brinner igen :(

det finns även att instrument som kallas "sverker" för att bla mäta övergångsresistans i högspänningsanläggningar. det borde väl gå att använda det även på "vanliga" installationer. jag ska forska lite i det, det kan finnas ett sådant på mitt jobb

tycker det låter konstigt att det inte skulle gått att mäta fram ditt fel med installationsprovare, vad ska man då ha den till om den inte kan visa fel?
men som sagt, jag ska gå o testmäta lite nu....

Nu hade han ju iofs ingen intsllationsprovare. Däremot så visade meggern att det är fel på minst ytterligare en grupp (av de som inte är ombyggda). När det visade sig så sa jag att jag åker och köper en megger och felsöker själv.

Vi får väl se var det felet sitter. Under köksombyggnaden så hittade jag i en enda vägg 4 genomspikade elrör (gamla metallrör av den böjliga sorten). En av genomspikningarna hade dessutom gått rakt igenom en av trådarna i röret (visade sig vara nollan). Skall dock tilläggas att i stort sett all el till hela huset passerade genom den väggen. Mera märkligt var att 3 av dessa genomspikningar var spik som slagis i för att klamra rören i väggen. Det var alltså inte genomspikning av dolda rör.

Meggandet har jag nog hyffsad koll på. Det var det här med att hitta dåliga kopplingar som jag kände att jag behövde bättra på mina faktakunskaper på.

mätte på en 2,5 fk i kartong, kanske 50 meter, fick värdet 0,25ohm

provade med en av 7 kardeler, samma värde, fast det kanske blir annars om det bara är en kardel i "mitten" av ledningen?

så det stämmer som din elektriker säger att det inte går att mäta fram det :(

hmm undrar vad jag ska med resistansmätområdet i fluke 1652 till då?

när jag mätt på en ny installation så har resistansen legat på ungefär samma, dvs 0,2-0,4 ohm i jordledaren i alla grupperna.

Resitiviteten för koppar är 0.0172 ohm/mm2 och meter.
50 meter FK 2.5 mm2 får alltså resistansen 0.344 ohm.
En kardel, dvs 1/7 av 2.5 mm2, säg 20 mm lång får resistansen
0.0009632 ohm som då ska läggas till. Så, nej det går inte att ohmmäta sig fram till.
Möjligen kan jag tänka mig att genom att trycka på med 10-15A kan man få kardelen att brinna av, alt bli så varm att
det blir självmarkerande. Fast det låter lite otäckt.

isåfall så är det bara med impendansmätning man kan se om det är klen area/glapp.
ska provmäta nu....

mätresultat:
mätning 1 i uttag:
L-PE=2,05 ohm
Ik=108 ampere
Re=0,7 ohm

mätning 2 med 2,5mm2 fkn på ca 50 meter som förlängd jordledare:
L-PE=2,43 ohm
Ik=95 ampere
Re=1,0 ohm

mätning3 med en kardel i fkn, övrigt som mätning 2:
L-PE=2,45 ohm
Ik=93 ampere
Re=1,0 ohm

således ingen större skillnad med en eller 7 kardeler anslutna.

Intressant, Pellefant ;)
Hur gör man då?
Som killarna i ställverken, full belastning och kolla kopplingarna med värmekamera?

Undrar om en TDR kan ta såna fel...?
TDR = time domain reflectometer, används av bl.a telekillar att söka kabelbrott med.
En plus skickas iväg, och studsar tillbaka vid brottet. Så kan man räkna fram var skadan är. Tror att de ger ett "litet" utslag vid "små" skador, typ klämd kabel.
Hittade lite: http://www.ostgate.com/riserbond.html

Visst borde det gå att detektera en avbruten tråd/kardel med pulsreflektion från en snabb puls. Dock skulle jag tro att reflektionen blir väldigt liten när impedansskillnaden är liten. Problemet är väl att brottet och kopplingen ligger så nära varandra typ 1 mm. Så först får du en reflektion från den avbrutna tråden och sedan en från kopplingen/skarven och sedan en till vid kopplingens slut. Pulsreflektionen är dock vänd åt olika håll beroende på om övergången går till lägre eller högre impedans. Med tanke på att ljuset färdas med ungefär c/2 i koppar så tar det 6 ns per meter eller 6 ps/mm. Då krävs det ett satans snabbt instrument för att skilja på studsarna. Brus på det så är det i princip omöjligt. Men, om vi känner resistansen i en "normal" koppling så blir det väl lite lättare men inte tillräckligt är min gissning. Är flera trådar av så blir det lättare. Men som alltid så är det lättast att prova och se vad man får. Det kan ju gå. Har ni tillgång till ett snabbt oscillioskop så är det värt att prova.

Det lättaste är nog att temperaturmäta kopplingspunkterna vid hög belastning. Men varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt?:)

mätt mera:
mätning4:
som mätning 3 med en kardel som precis nuddar en mätspets
L-PE=3,34 ohm
Ik=68 ampere
Re=4,16 ohm

således inga jätteskillnader mellan mätningarna...

ja en värmekamera blir väl nästa investering, då kan ja kolla så inte acktankarna läker värme åxå :)

ska vid tillfälle mäta i mitt eget hus, skulle vara "kul?!" om man hittar något fel som kan utläsas mha instrumentet. har en stuga på gården med gammal kulo installation, där kanske jag kan hitta nåt- fast tyvärr har jag bytt central där.

Hej Betong,

Jag har tillgång till minnesoscilloskop med TDR funktionalitet med 40 Gsampel/s. Det klarar av att mäta impedansavvikelser med de längder vi talar om. Det är dock praktiskt omöjligt att använda det som testinstrument för att hitta dåliga kopplingar i en elanläggning. Några lösa FK i ett VP-rör är ju inte direkt det bästa vad gäller impedansjämnhet när man använder dom för HF-transmission. Det är gott om avstick som funkar som stubbar samt dosor med stora klumpar (kopplingsklämmor). Dessutom, vid dessa frekvenser ser man bara någon meter in i kabeln.

/m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.