Finnpucko Finnpucko skrev:
Det där var mer skrivet som ett skämt eftersom sophämtarna tydligen förväntas lösa alla problem som möjligen kan tänkas uppstå...
Är det inte fastighetsägaren som förväntas lösa problemen med snövallar?
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Motordrivna soptunnor finns redan men de är förbjudna i Europa
En gammal indisk soptunna på hjul och en modern Tesla Cybertruck, båda jämförda som olika typer av fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'

Sorry kunde inte låta bli 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte fastighetsägaren som förväntas lösa problemen med snövallar?
Det stämmer.
 
Farstatjej90
Finnpucko Finnpucko skrev:
Det där var mer skrivet som ett skämt eftersom sophämtarna tydligen förväntas lösa alla problem som möjligen kan tänkas uppstå...
Det är den här kränkta attityden som jag menar. Man är ett offer som ska "lösa alla problem". Men det riktiga problemet är att man uppfattar det som ett problem att en soptunna står 20cm för långt in på en tomt. Eller att man har sönder saker och jävlas för att man inte fick som man ville...
Alla normala människor går runt på jobbet och gör en massa saker som inte direkt är deras arbetsuppgifter och som dom tycker nån annan borde göra. Även jag som inte arbetar gör saker som jag tycker inte är mitt "jobb"
Men dom enda jag sett regelbundet bryts ihop och kasta ur leksakerna ur vagnen när sånt händer det är barn och sopgubbar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag vet flera kommuner där alla tunnor måste dras ut till vägkanten och ställas så att de kan behandlas en och en med mekanisk lyft. Det är en person i bilen och denna kliver normalt inte ens ur densamma.

I min kommun kör en bilen och en sätter tunnorna i lyften. Det går faktiskt snabbare, men då krävs det två personer också. Så en avvägning av en persons tid/lön och mer maskineri vs två personers lön och mindre maskineri (och enklare för oss kunder).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Finnpucko Finnpucko skrev:
Jag jobbade som sophämtare på 80-talet och kan meddela att det var lättare förr när allt bars... Nu är det små ynkliga hjul på kärlen som man ska försöka ta sig fram till bilen med... Till alla som för övrigt gnäller, prova med att dra kärlet till tömningsplatsen och sedan skjuta tillbaka kärlet till uppställningsplatsen, kärlet ska inte dras i båda riktningarna... Går det lätt så är allt perfekt, gör det INTE det så får ni börja fundera på vad som kan förbättras...
Jag har sett sopbilar som lyfter upp tunnan med någon form av automatik. Antar att det är framtiden i sopbranschen. Så snart slipper de antagligen lämna hytten om de inte jobbar i t.ex. Gamla Stan. Lite självkörning på det så kanske det inte behövs särskilt många sopgubbar i framtiden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Cykelbanan var på min tid ganska vältrafikerad, det gällde att vara försiktig när man skulle köra ut.
Så det är väl inte det bästa stället att ställa en sopbil.
Inte bästa stället men annars har just sopbilar, brevbärare och tidningsbud en del undantag.
Sopbilar får stå mot färdriktningen eller på trottoarer och cykelbanor om arbetet kräver så.
...men helst inte om det kan undvikas...
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
TRJBerg
Mina sopor hämtas av en bil med lyftanordning som styrs från förarhytten. Fungerar alltid, även när plogbilen plogat en meters snövall.
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har sett sopbilar som lyfter upp tunnan med någon form av automatik. Antar att det är framtiden i sopbranschen. Så snart slipper de antagligen lämna hytten om de inte jobbar i t.ex. Gamla Stan. Lite självkörning på det så kanske det inte behövs särskilt många sopgubbar i framtiden.
Den lösningen förutsätter att tunnan står fritt på vägen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den lösningen förutsätter att tunnan står fritt på vägen.
Fast med lite produktutveckling kan jag se en teleskopisk lyftarm som kan greppa soptunnor flera meter bort. Känns inte jätteavancerat. En kamera och lite bildbehandling borde kunna automatisera det hela.
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Fast med lite produktutveckling kan jag se en teleskopisk lyftarm som kan greppa soptunnor flera meter bort. Känns inte jätteavancerat. En kamera och lite bildbehandling borde kunna automatisera det hela.
Problemet är ju då att du vill ha samma lösning i hela landet för att det inte ska vara för krångligt och för att det blir billigare, ellerhur?
Jag är tveksam till att det blir billigare att byta till ett system som är lika överallt.
 
L lbgu skrev:
Fast med lite produktutveckling kan jag se en teleskopisk lyftarm som kan greppa soptunnor flera meter bort. Känns inte jätteavancerat. En kamera och lite bildbehandling borde kunna automatisera det hela.
Notera dock att du skall lösa återvinningen och där är det manuella steget en viktig del av kvalitetskontrollen på sorteringen
 
pacman42 pacman42 skrev:
Notera dock att du skall lösa återvinningen och där är det manuella steget en viktig del av kvalitetskontrollen på sorteringen
Borde väl att gå att lösa med kameror+ annan detekteringsutrustning. Är inte tanken att dessa återvinningsindustrier ska kunna sortera material automatiskt i framtiden. Löser man det så kan vi kanske återgå att kasta alla sopor i samma tunna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är ju då att du vill ha samma lösning i hela landet för att det inte ska vara för krångligt och för att det blir billigare, ellerhur?
Jag är tveksam till att det blir billigare att byta till ett system som är lika överallt.
Suck. Jag har pratat om regler för sopsortering. Typ att inte en sak ska till plastförpackning på ett ställe men till pappersförpackning på ett annat ställe. Hur sopbilarna ser ut i olika kommuner bryr jag mig inte om.
 
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet flera kommuner där alla tunnor måste dras ut till vägkanten och ställas så att de kan behandlas en och en med mekanisk lyft. Det är en person i bilen och denna kliver normalt inte ens ur densamma.

I min kommun kör en bilen och en sätter tunnorna i lyften. Det går faktiskt snabbare, men då krävs det två personer också. Så en avvägning av en persons tid/lön och mer maskineri vs två personers lön och mindre maskineri (och enklare för oss kunder).
Så har vi haft i mer än 10 år. En person, mekanisk lyft. Alla tunnor ska stå längs vägen.

Problemet jag upplever är att många "sopgubbar" inte längre bryr sig om jobbet så om de fumlar med lyften och puttar tunnan i diket så skiter de i att gå ur bilen och ställa tunnan rätt. De bara åker vidare utan att tömma. Ibland finns det någon som går ut och hänger på tunnan manuellt, men det är ett lotteri. Hänt under många år med olika upphandlade åkerier, så det är inte bara en person utan ett större problem. Hände senast förra veckan. Kommunen bryr sig inte heller så att få tömt extra går inte utan man tvingas vänta en månad totalt mellan tömningarna. Ändå samma avgifter. I mitt fall kryddat med både skyhög kommunalskatt och en av landets högsta avgifter där vi betalar per kilo, t ex 5,85 kr/kg för restavfall. (har skrivit om detta innan så du minns kanske den biten)
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.