12 742 läst ·
136 svar
13k läst
136 svar
Kommunen tömmer inte soporna
Det låter helt rimligt det du säger men sen skickar kompis bild på sin otömda soptunna som tydligen stått 50cm för långt in på tomten...S Stefan1972 skrev:Fast samtidigt så får man ju förstå att arbetsmiljön för även sopgubbar förbättras hela tiden. Snön på bilden kanske inte ser så mycket ut men den vallen kan ju lika gärna vara betydligt större och då blir det väl inte lika enkelt kanske......Man vill ju såklart att det är fritt där de ska arbeta. Den enskilda t'nker ju aldrig på en hel arbetsdag. En vall är väl en sak men om alla skulle tänka likadant så kanske man får forcera 200 liknande hinder på en dag och då skulle man ju aldrig hinna med det man ska göra........
Tror det är allmänt känt att sopgubbar ibland tar det alldeles för långt.
Vet ett fall där dom till slut tvingades gå in på en innergård (ville ha dom utkörda till gatan) och hämta tunnorna och därefter alltid demonstrativt var väldigt oförsiktiga med dörren som fick lagas med jämna mellanrum...🤔
Är det inte så att fastighetsägarens ansvar slutar där kommunen tar vid? Dvs om kommunen röjer GC:n så slutar ert ansvar vid gc:n och vad som sen ligger mellan gc och gata är inte ert problem. Så här skulle jag ta striden med kommunen om att dom får lösa det bäst dom vill men soporna ska tömmas.
Så sent som förra veckan var sopgubbarna som tömmer soporna här uppe och körde på en gräsremsa plus plattläggning på min tomt istället för att hålla sig på vägen. Varför vet jag inte riktigt då tunnorna står typ 2 meter in på tomten med nedförsbacke mot vägen.Farstatjej90 skrev:
Det låter helt rimligt det du säger men sen skickar kompis bild på sin otömda soptunna som tydligen stått 50cm för långt in på tomten...
Tror det är allmänt känt att sopgubbar ibland tar det alldeles för långt.
Vet ett fall där dom till slut tvingades gå in på en innergård (ville ha dom utkörda till gatan) och hämta tunnorna och därefter alltid demonstrativt var väldigt oförsiktiga med dörren som fick lagas med jämna mellanrum...🤔
Fundering, planeringsmässigt borde det vara olika körscheman beroende av årstid och tidsåtgång för tömning utifrån väderförhållande, har man inte det så har man inte tagit hänsyn till verkliga förhållanden i arbetet. Är även en arbetsmiljöfråga att väderförhållande påverkar tid för tömning och ska ingå som del i arbetsplanering och tidsåtgång för arbetet. Eller är jag naiv i mina funderingar?
Kanske det finns och att man omfördelar resurser och tid från de tömningsabonnemang som endast hanteras sommarhalvåret.
Kanske det finns och att man omfördelar resurser och tid från de tömningsabonnemang som endast hanteras sommarhalvåret.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Jag tror ärligt talat att det inte är sopgubbarna själva som "klagar" utan det är väl nån som sitter på kontoret och har nåt slags övergripande ansvar och nya riktlinjer som berättar hur det ska vara och vad "gubbarna" ska förhålla sig till. De kan ju inte gärna klaga heller för är det nån som skadar sig eller sliter ut sig i slutändan för att det ändå är en massa hinder som inte ska vara där så är man ju helt oskyddad kanske.......Farstatjej90 skrev:
Det låter helt rimligt det du säger men sen skickar kompis bild på sin otömda soptunna som tydligen stått 50cm för långt in på tomten...
Tror det är allmänt känt att sopgubbar ibland tar det alldeles för långt.
Vet ett fall där dom till slut tvingades gå in på en innergård (ville ha dom utkörda till gatan) och hämta tunnorna och därefter alltid demonstrativt var väldigt oförsiktiga med dörren som fick lagas med jämna mellanrum...🤔
En stor del beror nog på att "gubbarna" idag inte är av samma virke som "gubbarna" förr. När jag var liten så var sopgubbarna grova karlar som aldrig skulle klaga på att de fick bära kanske 20 kg några meter extra, de var vana att bära 90-kilos säckar ner från loftet när de var små.S Stefan1972 skrev:
Idag körs sopbilar ofta av folk vars enda tidigare erfarenhet av kroppsarbete är att slita ut tummen när de SMSar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
nja det är kanske lätt att inbilla sig att gubbarna var redigare och starkare förr men hur länge arbetade de? Många kanske skadade sig eller var utslitna ganska fort och gick över till andra yrken.......
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det finns inga ursäkter för att medvetet och demonstrativt dra soptunnorna mot en vacker träport eller av princip vägra ta en soptunna som är inom armlängds avstånd från där den "ska" vara.S Stefan1972 skrev:Jag tror ärligt talat att det inte är sopgubbarna själva som "klagar" utan det är väl nån som sitter på kontoret och har nåt slags övergripande ansvar och nya riktlinjer som berättar hur det ska vara och vad "gubbarna" ska förhålla sig till. De kan ju inte gärna klaga heller för är det nån som skadar sig eller sliter ut sig i slutändan för att det ändå är en massa hinder som inte ska vara där så är man ju helt oskyddad kanske.......
Detta med sopgubbars attitydproblem är väl belagt, det är inte jag som hittar på.
Ett av flera exempel på detta är hur sopgubbarna i Stockholm 2017 vägrade märka nycklarna för att underlätta för nya kollegor. Detta är alltså sånt som en arbetsgivare normalt bestämmer men här bara vägrade dom. Att lära sig hantera nycklarna var ett "gesällbrev".
Läs allt om det helt bisarra resonemanget här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/det-har-ar-nyckelfragan
Fast det slutade faktiskt med att de blev av med jobbet. Det tog månader innan sophämtningen fungerade helt normalt igen med ny personal och nya rutter.Farstatjej90 skrev:
Ett av flera exempel på detta är hur sopgubbarna i Stockholm 2017 vägrade märka nycklarna för att underlätta för nya kollegor. Detta är alltså sånt som en arbetsgivare normalt bestämmer men här bara vägrade dom. Att lära sig hantera nycklarna var ett "gesällbrev".
Läs allt om det helt bisarra resonemanget här:
[länk]
Jag drar aldrig några soptunnor. Varför skulle jag göra det? Sopbilen har inte hämtat något från mig de senaste 20 åren. Stillade detta din nyfikenhet?SågspånPappspikEternit skrev: